Războiul dintre supermarketuri şi producători pentru prezenţa la raft devine tot mai dur

Autor: Cristina Roşca 04.08.2015

Pentru producători - fie români, fie internaţionali - prezenţa pe rafturile supermarketurilor şi hipermarketurilor devine crucială în contextul în care reţelele străine ajung să mănânce mai bine de jumătate din bugetul românilor pentru alimente şi bunuri de consum zilnic.

Mai mult, acestea continuă să îşi dezvolte businessurile, în timp ce pentru producători opţiunile sunt limitate.

„Avem două opţiuni când vine vorba de comerţul modern: să acceptăm că nu facem profit sau că mergem chiar în pierdere, dar să fim la raft sau să nu fim acolo“, spune un antreprenor local, proprietarul unui producător de alimente care nu doreşte să îşi dezvăluie identitatea. Printre „taxele“ cerute de retaileri pentru listarea unui producător în magazine se numără: taxă de raft, taxă de revistă, taxă de aniversare sau buget de promoţii, potrivit jucătorilor din producţie.

În final, discountul cumulat cerut de un retailer variază între 20 şi 40%, pariind pe faptul că în final reţelele au alternative în piaţă când un producător nu vrea să plătească, spune un antreprenor din industria alimentară.  Aceştia fac afirmaţii doar sub protecţia anonimatului în contextul în care lupta dintre retaileri şi producători este unul dintre subiectele tabu din piaţă, în timp ce taxele pe care le cer de la furnizori reprezintă pentru retaileri unul dintre cele mai bine păstrate secrete în piaţă.

Lupta dintre retailerii străini şi producători este din ce în ce mai dură, iar cei din urmă spun că cedează tot mai mult teren pentru a rămâne în joc. De altfel, reţelele de magazine îşi permit să renunţe la un furnizor, fie el şi lider de piaţă, pe când pentru un furnizor impactul delistării dintr-o singură reţea poate fi crucial.

Absenţa de pe rafturile celor mai mari doi retaileri din România - Kauf­land şi Carrefour - înseamnă din start că un producător nu are acces la aproape 20% din banii pe care românii îi lasă în comerţul alimentar.

Un „război“ recent este cel dintre Kaufland şi L’Oréal, nemţii au scos de la raft produsele cosmetice ale francezilor. De altfel, Kaufland nu este la prima astfel de mutare.

În urmă cu un an ZF scria că retailerul german nu mai comercializează în magazinele din Ro­mânia produsele gigantului Coca-Cola, cu excepţia Coca-Cola la 2,5 litri. Con­tractul era evaluat atunci de ZF la câteva zeci de milioane de euro.