Modelul german: şi absolvenţii de şcoli profesionale pot să ajungă manageri sau directori

Autor: Adelina Mihai 10.08.2015

Mentalitatea populaţiei faţă de învăţământul profesional începe să se schimbe, pentru că lumea conştientizează din ce în ce mai mult că e mai bine să ai o meserie decât să fii şomer cu diplomă, crede Anca Hociotă, Manager Mem­bership Services & Vocational Training în cadrul Ca­merei de Comerţ şi In­dustrie Româno-Ger­mane (AHK).

„În Germania, cei mai mari directori de fabrici şi de companii au trecut iniţial printr-un învăţământ dual, au învăţat o meserie şi după aceea şi-au con­tinuat studiile, iar ulterior au fost pro­movaţi ca manageri sau directori. Iar astfel de cazuri există şi în Ro­mânia“, a spus Anca Hociotă, Manager Member­ship Services & Vocational Training în cadrul AHK.

Deşi nu mulţi tineri sunt dornici să facă o şcoală profesională, în Braşov, şcoala profesională de stat Kronstadt reuşeşte să aibă în prezent concurenţă pe locurile scoase la con­curs. „Dintre cei peste 100 de absolvenţi de anul trecut ai şcolii profesionale Kron­stadt, cei mai mulţi - dacă nu chiar toţi - se duc la seral şi îşi doresc să meargă la facultate. Iar companiile angajatoare îi încurajează în acest sens, pentru că sunt foarte buni“, a mai spus Anca Hociotă.

Învăţământul profesional din România a fost desfiinţat în 2009 şi reînfiinţat în 2012, la cererea angajatorilor, care nu mai găseau „meseriaşi“ disponibili. În 2013 - cel mai recent an pentru care există statistici - în învăţământul profesional erau înscrişi mai puţin de 26.000 de elevi faţă de 208.000, câţi erau înscrişi în 1993.