Din 2012 Mercedes produce în Ungaria. În 2015 Jaguar alege Slovacia pentru o nouă uzină. România nu a mai atras de şapte ani un investitor

Autor: Bogdan Cojocaru 11.08.2015

Victoria Slovaciei, o stea în ascensiune a industriei auto europene, în faţa Poloniei, un puternic motor industrial regional, în cursa pentru atragerea ca investitor a constructorului auto englez Jaguar Land Rover subliniază poate cel mai bine lupta care se dă între statele est-europene pe arena producţiei de maşini şi piese auto.



Slovacia, Polonia, Ungaria, România şi chiar şi Serbia evoluează în arena est-europeană a industriei auto. Toate fabricile mari de maşini din Slovacia, Polonia şi Ungaria au un lucru în comun: au în apropiere autostrăzi care le conectează la marile culoare rutiere europene.

În Slovacia, o ţară cu doar 5,4 milioane de locuitori, au fabrici trei constructori auto internaţionali, Volkswagen - inclusiv cu brandurile Audi şi Porsche -, Peugeot Citroën şi Kia. Polonia găzduieşte fabrici ale VW, Fiat şi Opel. În Ungaria, Audi şi-a construit cea mai mare fabrică de motoare din lume. Daimler şi Suzuki produc, de asemenea, în Ungaria. În toate aceste ţări producătorii auto au atras după sine valuri de furnizori de piese şi componente auto şi de materiale folosite în industria de profil prin aşa-numitul efect de bulgăre de zăpadă.

În România, doar Renault se remarcă pe segmentul producţie auto. Fabrica Ford funcţionează la turaţie minimă. România se remarcă prin lipsa autostrăzilor în comparaţie cu vecinii.

Polonia are aproximativ 2.660 de kilometri de autostradă şi drum expres, Ungaria 1.382 de kilometri de drum rapid, iar Slovacia în jur de 400 de kilometri de autostradă, principalele două autostrăzi „irigând“ zona de Vest, unde este concentrată industria. România are aproximativ 700 de kilometri de autostradă. Dintre marile centre industriale româneşti, doar Timişoara şi Arad sunt legate, de o lună, prin autostradă de graniţă, cea cu Ungaria, şi de acolo mai departe de Europa de Vest.

 

Lupta pentru Jaguar

Lupta dintre Slovacia şi Polonia pentru o fabrică a Jaguar Land Rover se duce de câteva luni bune. Proprietarul constructorului englez, indienii de la Tata Motors, a luat în considerare şi spaţii din Ungaria, Cehia. În cele din urmă, indienii au ales să construiască o fabrică lângă oraşul Nitra, din vestul Slovaciei, încurajaţi de intenţia guvernului de a dezvolta acolo primul parc industrial strategic al ţării. Nitra este legat de autostrada principală R1. Presa locală scrie că guvernul slovac a tras toate sforile posibile pentru a „lua faţa“ concurenţilor din Polonia. Investitorul va lua decizia finală până în septembrie.

„Trebuie să punem pe picioare acest parc foarte rapid deoarece investitorul va lua o decizie până la mijlocul lunii septembrie. Nu ne putem permite luxul de a merge prin procesul legislativ obişnuit deoarece astfel am pierde câteva luni. Pentru noi este o investiţie strategică, şi de aceea îi vom acorda din partea statului toată asistenţa posibilă“, le-a explicat parlamentarilor slovaci ministrul economiei Vazil Hudák. Fabrica Jaguar Land Rover ar putea crea 8.000 de locuri de muncă.

Polonia ar fi avut avantajul unor costuri cu forţa de muncă mai mici (8,4 euro pe oră în industrie, faţă de 10,1 euro pe oră în industria din Slovacia – în România costul orar al forţei de muncă din industrie este de 4,7 euro, conform datelor Eurostat pentru 2014). Însă Slovacia foloseşte euro, ceea ce elimină riscurile valutare pentru vân­zările în zona euro.

 

Dosar Slovacia

Slovacia este ţara din Europa Centrală şi de Est cu cea mai mare creştere a producţiei auto şi ţara cu cea mai mare producţie de automobile per capita din lume. Slovacia produce, spre exemplu, mai multe automobile decât Italia şi jumătate din cât fabrică Marea Britanie, ambele state cu populaţii cu mult mai numeroase.

Livrările au urcat cu peste 70% între 2008 şi 2014, când au fost produse aproape un milion de maşini. VW, inclusiv brandurile Audi şi Porsche, Peugeot Citroën şi Kia, toate asamblează maşini în Slovacia, concentrând producţia în regiunile din Vest, mai dezvoltate industrial şi din punctul de vedere al infrastructurii decât cele din Est. VW are nu mai puţin de trei fabrici în Slovacia.

Sectorul auto a contribuit în 2013 cu 26% la vânzările totale ale industriei slovace. De asemenea, acest sector a contribuit cu 30% la exporturi. Numărul de angajaţi care lucrează direct sau indirect pentru industria auto se situa la 81.680 în 2012, reprezentând 17% din numărul total al angajaţilor din ţară.

KIA Motors Slovakia are o fabrică în Zilina, unde produce automobile şi motoare. SUV-urile Spor­tage au reprezentat peste ju­mă­tate din autovehiculele pro­duse în prima jumătate a anului. În al doilea trimestru a introdus al treilea schimb de lucru, motiv pentru care a mai angajat 70 de oameni.

În prima jumătate a anului, cele mai importante pieţe de export au fost Rusia şi Marea Britanie (ambele 14%), Spania (10%) şi Germania (8%). Anul trecut, fabrica a avut venituri de 4,6 miliarde de euro şi a fost compania care a plătit cel mai mare impozit pe profit din Slovacia. K IA a investit în 2014 peste 48 de milioane de euro în această ţară. KIA are peste 3.800 de angajaţi în Slovacia.

Printre furnizorii de componente, în Slovacia şi-au deschis recent centre de producţie Brose din Germania şi CCN Group din Franţa, specializat pe piese pentru turbine.

Lanţul furnizorilor pentru producă­torii auto este constituit din circa 320 de firme, cu facilităţi de producţie tot în Vest, de-a lungul sau în apropierea a două autostrăzi importante. 

 

Dosar Polonia

Sectorul de producţie al industriei auto poloneze are peste 150.000 de angajaţi. Alte 400.000 de persoane sunt angajate în comerţul auto şi în sectorul serviciilor auto. Industria auto exportă de 19 miliarde de euro pe an şi contribuie cu 12% din PIB-ul ţării, potrivit Financial Times.

Volkswagen are o nouă fabrică în Polonia, lângă Poznan, unde va asambla înlocuitorul autoutilitarei Crafter. VW mai are o uzină la Wrzesnia. Kirchhoff, un furnizor de mărime mijlocie din Germania, constuieşte o fabrică în Gniezno pentru a aproviziona noua uzină VW. Kirchhoff mai are trei facilităţi de producţie în Polonia. Fiat Chrysler are linii de asamblare la Tychy, iar Opel la Gliwice. Fabricile de la Poznan, Tychy, Gliwice şi Wrzesnia au în apropierea lor una sau chiar două autostrăzi.

Printre furnizori, Global Steering Systems, un producător american de piese pentru sistemul de direcţie, are o fabrică la Opole. Compania ia în calcul deschiderea unui unităţi în Cehia. Polonia este „asaltată“ şi de furnizori germani. Spre exemplu, Muhr und Bender, specializat pe componente pentru suspensii heavy-duty, construieşte o fabrică la Ujazd. Până acum, în Europa de Est compania a produs doar în Cehia, potrivit autonews.com. De asemenea, producătorul de jante Uniwheels îşi construieşte cea de-a treia fabrică în Stalowa Wola.

A. Kayser Automotive Systems îşi ridică a doua uzină poloneză la graniţa cu Cehia unde va fabrica furtunuri şi pompe de aer, combustibil şi vid. Managementul companiei a justificat pasul făcut prin beneficiile financiare care rezultă din integrarea fabricii într-o zonă economică specială. Fabricantul de componente auto din plastic ABC Group din Canada a ales, de asemenea, Polonia.

 

Dosar Ungaria

Constructorul auto german Audi a făcut din oraşul Gyor centrul industriei auto maghiare. Fabrica deschisă acolo a devenit cel mai mare producător de motoare din lume. Pe lângă motoare, Audi asamblează şi maşini. Audi a învestit în ultimii ani aproape un milliard de euro pentru extinderea fabricii de la Gyor. Oraşul este lagat atât de graniţa din Vest, cât şi de Budapesta, printr-o autostradă.

Recent, alt producător auto german, Daimler, a iniţiat discuţii cu guvernul maghiar despre posibilitatea extinderii capacităţii de producţie din Ungaria. Grupul are o fabrică Mercedes la Kecskemét. Acest oraş este lagat de capitală şi de graniţa din sud de o autostradă.

Samvardhana Motherson, productor de bare de protecţie din India, a anunţat că va construi o fabrică tot la Kecskemét, atras de uzina Daimler. Investiţia iniţială se va ridica la 97 milioane euro, iar facilitatea va avea la început 500 de angajaţi.

Ţinutul Komárom-Esztergom este gazda unei fabrici Suzuki. Furnizorii de componente auto NHK Spring, din Japonia, şi Samvardhana Motherson Peguform, din Germania, au ales Ungaria. NHK îşi va construe uzina tot în Komárom-Esztergom.

Hankook Tire, din Coreea de Sud, a finalizat recent extinderea fabricii de la  Rácalmás, o investiţie de 313 milioane euro care a creat 950 de locuri de muncă. Cei peste 3.300 de angajaţi produc aproape 500 de tipuri de anvelope pentru clienţi precum Audi, BMW, Daimler şi Porsche.

Michelin a anunţat în această primăvară planuri pentru extinderea producţiei fabrici de la Nyíregyháza.

Apollo Tyres, din India, a anunţat în vara anului trecut că are în plan majorarea producţiei fabricii Chennai cu 50%.

Aproape 90% din maşinile produse în Ungaria merg la export. Industria auto participă cu peste 20% la exporturile totale ale Ungariei (în 2012). Ungaria are o bază solidă de furnizori pentru această industrie, acolo funcţionând peste 700 de companii de profil.

 

Dosar Cehia

Extinderea fabricii Skoda din Kvasiny atrage noi furnizori precum Simoldes Plasticos, din Portugalia. Brandul ceh al VW intenţionează să construiască SUV-uri pe lângă crossover-ul Yeti şi sedanul Superb în fabrica extinsă. Fabrica din Kvasiny este legată de Praga printr-o autostradă.

Tsubakimoto, producător japonez de componente pentru sisteme de transmisie, vrea să-şi construiască o fabrică în Cehia. Mai mulţi furnizori coreeni pentru Hyundai şi Kia îşi extind capacităţile de producţie în Cehia şi Slovacia.

 

Dosar Serbia

Producătorul francez de pneuri Hutchinson îşi construieşte o fabrică la Ruma, Serbia. Şi Teknia, din Spania, care furnizează componente din plastic şi metal, a achiziţionat concurentul sârb Promotor Irva. I.G. Bauerhin din Germania intenţionează să-şi extindă fabrica de sisteme de încâlzire, senzori şi cabluri din Indjija, Serbia. I.G. Bauerhin produce şi în Cehia. CEO-ul companiei, Josef Hilmer, şi-a explicat decizia de a se extinde în Serbia: „În Serbia, este tot mai dificil să găseşti angajaţi potriviţi, iar salariile sunt mai mici în Serbia“.

 

Scurtă istorie a industriei auto est-europene

  • În 1991, Suzuki pune bazele unei uzine în Ungaria;

  • În prima parte a anilor ‘90 VW începe să producă în Slovacia;

  • În 1992, Fiat devine proprietarul unei fabrici din Polonia;

  • În 1994 Audi îşi deschide în Ungaria o fabrică de motoare;

  • În 1996, VW îşi deschide prima fabrică din Polonia;

  • În 1999, Renault preia uzinele Dacia;

  • În 2002, General Motors preia o fabrică poloneză;

  • În 2006, Peugeot Citroen a început să producă în Slovacia;

  • În 2007, Kia şi-a deschis o fabrică în Slovacia;

  • În 2008, Ford preia Automobile Craiova;

  • În 2012 Mercedes-Benz începe să producă în Ungaria;

  • În august 2015 Jaguar Land Rover anunţă că a ales Slovacia pentru o nouă uzină.

 

Arrinera Hussarya, mândria de 800 de cai-putere a industriei auto poloneze. Maşina urmează să fie asamblată de anul viitor la uzinele Gliwice din Polonia de producătorul local Arrinera Automotive.