Autostrăzile au făcut din Slovacia, Polonia şi Ungaria campionii industriei auto din Est

Autor: Bogdan Cojocaru 12.08.2015

Slovacia, Polonia, Ungaria, România şi chiar şi Serbia se bat în arena est-europeană pentru investitori din industria auto. Toate fabricile mari de maşini din Slovacia, Polo­nia şi Ungaria au un lucru în comun: autostrăzi care le conectează la marile culoare rutiere europene.

În Slovacia, o ţară cu doar 5,4 milioane de locuitori, au fabrici trei constructori auto internaţionali, Volkswagen - inclusiv cu brandurile Audi şi Porsche -, Peugeot Citroën şi Kia. Polonia găzduieşte fabrici ale VW, Fiat şi Opel. În Ungaria, Audi şi-a construit cea mai mare fabrică de motoare din lume. Daimler şi Suzuki produc, de asemenea, în Ungaria. În toate aceste ţări producătorii auto au atras după sine valuri de furnizori de piese şi componente auto şi de materiale folosite în industria de profil prin aşa-numitul efect de bulgăre de zăpadă.

În România, doar Renault se remarcă pe segmentul producţie auto. Fabrica Ford funcţionează la turaţie minimă. Spre deosebire de vecini, România a suferit din cauza lipsei autostrăzilor strategice. Polonia are aproximativ 2.660 km de autostradă şi drum expres, Ungaria 1.382 km de drum rapid, iar Slovacia în jur de 400 km de autostradă, însă principalele două autostrăzi „irigă” zona de Vest, unde este concentrată industria. România are aproximativ 700 de kilometri de autostradă. Dintre marile centre industriale româneşti, doar Timişoara şi Arad sunt legate, de o lună, prin autostradă de graniţă, cea cu Ungaria, şi de acolo mai departe de Europa de Vest.