ZF Who’s who in business România. Astăzi, Paul Cuza, country manager Inditex România

Autor: Cristina Roşca 04.09.2015

Ziarul Financiar a început o serie de articole care prezintă poveştile celor mai importanţi 1.000 de oameni din mediul de afaceri din România prin prisma afacerilor pe care le conduc, a evoluţiei profesionale şi a studiilor absolvite. Articolele sunt realizate pe baza informaţiilor care stau la baza celei de-a opta ediţii a anuarului ZF „Who's who in business. Cei mai importanţi 1.000 de oameni din business", care va ieşi pe piaţă în această toamnă.



Paul Cuza este inginer specializat în centrale nucleare, dar spune că primul său MBA a fost atunci când a vândut ziare în faţa unui supermarket din Franţa. Astăzi, la 42 de ani, executivul român conduce de patru ani “imperiul” local de circa 200 mil. euro al gigantului spaniol Inditex, proprietarul Zara.

Mandatul de director general al Inditex România – grup ce cuprinde şapte branduri în România printre care Zara, Bershka, Pull&Bear şi Massimo Dutti – a fost primul său contact cu moda.  Executivul a absolvit Facultatea de Energetică, specializarea Centrale Nucleare din cadrul Universităţii Politehnice din Iaşi în anul 1997. Cu un an înainte se angajase ca reprezentant de vânzări într-o companie de distribuţie.

În 1998, la scurtă vreme după ce s-a stabilit în Bucureşti, a decis să meargă să lucreze în Franţa, mânat de mirajul Occidentului. După o lună de zile a reuşit să obtină un job într-un supermarket, la departamentul de legume-fructe, însă fără acte. Înainte vânduse ziare în faţa aceluiaşi supermarket. Pentru că şi-a dat seama că în Franţa ar fi fost foarte dificil să îşi construiască o carieră, Paul Cuza s-a întors în ţară, unde s-a angajat ca inginer, pentru prima dată de la terminarea studiilor. Deşi a fost repede promovat, executivul şi-a dat seama că nu se  regăseşte în această meserie. Prinsese deja gustul businessului.

În 1999 s-a angajat la Gima (g’Market, brand ieşit între timp de pe piaţă) ca director adjunct de magazin, ajutat de experienţa anterioară din Franţa. În primii ani a participat la deschiderea magazinelor din Iulius Mall Iaşi şi Prisma Bucureşti. Apoi, din 2002 până în 2005 a ocupat mai multe poziţii în cadrul departamentului de achiziţii, ultima fiind de director achizitii pe departamentul de detergenţi-cosmetice.

Acesta a fost primul său contact cu industria cosmetică, însă nu şi ultimul. La momentul acela se adresa clientului mass-market, însă în 2005 a primit propunerea de a ocupa poziţia de director comercial în cadrul New Life Drugstore, companie nou intrată la momentul acela pe piaţă. New Life Drugstore activa în domeniul cosmeticelor de lux. 

După circa doi ani a decis să rămână în domeniu însă a devenit directorul general al companiei Douglas. La momentul acela, în 2007, lanţul de parfumerii abia intra pe piaţa din România. Paul Cuza s-a angajat la Douglas în 2007, iar circa patru ani mai târziu, când a decis să plece, compania avea opt magazine în România şi o cifră de afaceri de aproximativ 11 mil. euro.

În momentul acela, următorul său pas în carieră a fost în poziţia de director general pentru grupul spaniol Inditex, unul dintre cele mai puternice grupuri de modă din lume, cu afaceri de 18 mld. euro anul trecut şi cu mii de magazine în toate colţurile lumii. Doar în România spaniolii au şapte branduri – Zara, Zara Home, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius, Massimo Dutti şi Oysho – şi peste 100 de magazine cu afaceri de circa 200 mil. euro anul trecut.