Neînţelegeri Finanţe – DNA pe tema contractelor Loteriei

Autor: Catalin Lupasteanu 01.10.2015

Procurorii DNA au ridicat ieri mai multe documente de la Ministerul Finanţelor legate de un contract comercial încheiat de Loteria Română cu grupul austriac Novomatic.

Loteria – care a fost implicată în ultimii an în mai multe scandaluri legate de contractele încheiate – se află în subordinea Ministerului Finanţelor, dar potrivit unui proiect al guvernului, ar urma să treacă la Oficiul Naţional pentru Jocurile de Noroc, aflat în subordinea Secretariatului General al Guvernului. Potrivit unor surse judiciare citate de gândul.info, deplasarea procurorilor anticorupţie la sediul Ministerului Finan­ţelor a avut loc după ce reprezentanţii acestuia au refuzat să pună la dispoziţia DNA un raport al Corpului de control al instituţiei care viza un contract al Loteriei Române cu grupul Novomatic pentru livrarea a 10.000 de terminale de videoloterie.

Contractul, semnat în 2013 pe o perioadă de 15 ani, gantează companiei de stat un venit de minumum 75 milioane de euro. Cum raportul nu a fost înaintat procurorilor prin canalele obişnuite, aceştia s-au deplasat la sediul Ministerului. MFP a dezminţit ieri că la sediul instituţiei ar fi avut loc „percheziţii“, precizând că DNA a solicitat, în scris, pe 28 septembrie, unele documente referitoare la verificările efectuate de Corpul de control al Ministrului la Loteria Română, pe care instituţia le pune la dispoziţie. Surse judiciare susţin că documentul cerut de procurori viza contractul dintre Loterie şi grupul austriac Novomatic.

În 2013, Loteria Română a selectat grupul austriac de firme Novomatic pentru livrarea a 10.000 de terminale de videoloterie, contractul, semnat pe o perioadă de 15 ani, garantând companiei de stat un venit de minumum 75 milioane de euro.

„În urma unor negocieri, finalizate cu succes şi a unei proceduri de selecţie la care au participat cinci dintre cele mai importante companii la nivel internaţional în domeniul terminalelor de videoloterie, Loteria Română a selectat compania Novomatic pentru furnizarea unui număr de 10.000 de terminale de videoloterie de ultimă generaţie, inclusiv sistemul de videoloterie aferent care cuprinde un sistem de Jackpot, servicii de mentenanţă, piese de schimb, logistică etc. în locaţiile aparţinand Loteriei Române de pe teritoriul ţării, în baza unui parteneriat încheiat pentru o perioadă de 15 ani“, arăta atunci Loteria Română.

Contractul prevedea ca veniturile nete să fie împărţite în cotă de 50% - 50%, sistemul de videoloterie urmând să fie asigurat în baza unei garanţii bancare în valoare de 20 milioane de euro.

Loteria preciza că i se garanteaza un venit proporţional, de minimum 75 milioane de euro, în contract fiind şi prevederi referitoare la condiţiile de reziliere pentru ambele părţi. Pentru gestionarea proiectului, Novomatic a înfiinţat o filială în România, iar primele terminale de videoloterie, împreună cu sistemul aferent, erau prevăzute să fie puse în funcţiune începând cu 1 decembrie 2013.

Livrarea echipamentelor de videoloterie a fost asigurată anterior de firmele Intralot şi Intracom din Grecia, în baza unui contract de 100 millioane de dolari care se încheia în 2013. Contractul dintre Loterie şi cele două firme greceşti a făcut obiectul unei investigaţii a Consiliului Concurenţei.

În octombrie 2014, DNA a făcut verificări la Loteria Română în cazul unor proceduri de achiziţie publică, ancheta fiind atunci în faza stabilirii prejudiciului adus la bugetul de stat, declarau, oficiali ai DNA, care precizau că în cauză „se fac acte de urmărire penală“.

Potrivit unor surse judiciare, această anchetă vizează contractele încheiate între Loteria Română şi firma greacă Intralot.

Loteria Română şi Intralot au început să colaboreze în 2003, printr-un contract pe zece ani care viza jocuri loteristice şi servicii suport şi care a expirat în decembrie 2013. După expirarea contractului, acesta a fost prelungit prin acte adiţionale.

În 2013, Consiliul Concurenţei a amendat cu 16,85 milioane lei (aproximativ 3,76 milioane euro) Compania Naţională Loteria Română, Intralot SA Integrated Lottery Systems and Services, Intracom Holdings, pentru înţelegeri anticoncurenţiale. Conform contractului care a expirat în 2013, Intralot primea 7,5% din încasările totale de la loto, pentru asistenţa tehnică oferită în exploatarea aparaturii electronice.

În august 2013, Loteria Română a solicitat oferte tehnice şi financiare pentru implementarea unui sistem de jocuri loteristice şi servicii suport. Solicitarea se referea atât la ofertarea unui preţ global pentru achiziţia serviciului la cheie, cât şi ofertarea unui procent din profitul brut (GGR) obţinut în urma asocierii Loteriei cu contractorul, ambele pe o perioadă de 10 ani.

Cea mai avantajoasă ofertă a fost înaintată de Intralot, aşa cum reiese dintr-o analiză proprie a Loteriei, dar şi dintr-un raport al casei de avocatură Ţuca Zbârcea şi Asociaţii, angajată în acest sens.

În 25 iunie 2014, ministrul de atunci al Finanţelor, Ioana Petrescu, a semnat un ordin prin care a mandatat reprezentanţii statului în AGA a Loteriei Române să împuternicească Consiliul de Administraţie şi conducerea executivă a companiei să înceapă negocierile pentru încheierea unui contract de asociere în participaţie, pentru operarea unui nou sistem loteristic. Petrescu a emis acest ordin întrucât ultimul act adiţional la contractul cu firma Intralot urma să expire la 30 iunie 2014.

Contractul de asociere în participaţie urma să vizeze jocurile 6/49, 5/40, Joker, Noroc, Noroc Plus, Super Noroc, Pronosport, Pronosport S şi servicii suport.

Referitor la acest subiect, Ioana Petrescu declara atunci că se poartă negocieri, în încercarea de a fi obţinut un contract avantajos pentru Loteria Română.

Ioana Petrescu preciza că un raport al Corpului de Control, în cazul Loteriei Române, a fost finalizat, iar foştii directori sau membri ai AGA care apar în acest document ar urma să fie trimişi în judecată.