Unde un om vede cărbune, un vizionar poate vedea un diamant. Netflix pariază pe scanariile respinse de alţii şi creează capodopere

Autor: Maria Tufan 24.10.2015

Netflix, reţeaua care a reuşit să devină un competitor consacrat la nivel internaţional atunci când se vorbeşte despre seriale de televiziune de înaltă calitate, a atras atenţia celor din jur prin anunţul difuzării lung-metrajului „Beasts of No Nation”, atât pe serviciile sale de transmisie, cât şi în unele cinematografe. Astfel, distribuitorul american de filme pare să lanseze o nouă abordare: producţia acelor tipuri de film pe care studiourile nu le mai vor, scrie The Wall Street Journal.

Fiind vorba despre o dramă de război africană care are în mijloc viaţa unui copil soldat, jucat de Idris Elba, „Beasts” a fost unul dintre filmele produse prin finanţare independentă pentru care niciun studio nu a dorit să plătească. Netflix a cumpărat drepturile de difuzare în întreaga lume pentru 12 milioane de dolari, preţ aproape dublu faţă de costurile producţiei.

„Deşi şi-au arătat interesul şi alţi distribuitori, Netflix părea, datorită celor 69 milioane de abonaţi ai săi, reţeaua cu ajutorul căreia filmul ar fi ajuns la cele mai multe persoane, reuşind totodată să pună în discuţie şi cea mai bună ofertă din punct de vedere financiar”, a explicat Jonathan King, vice-preşedintele companiei producătoare Participant Media. 

În vreme ce marile studiouri se concentrează pe tipul de producţii populare la nivel internaţional precum „Jurassic World” şi „Avengers”, nemailuând în seamă niciun alt gen, Netflix şi noul său principal competitor, Amazon.com, ar putea reprezenta revigorarea dramelor prestigioase şi a vedetelor de „buget-mediu”, chiar dacă la început s-ar întâmpla mai degrabă pe micile ecrane, decât pe cele mari.

„A fi un adevărat jucător şi a susţine acest tip de film foarte ambiţios într-o perioadă în care treaba merge din ce în ce mai greu, pentru Netflix, este un lucru extrem de important”, a adăugat King.

După „Beasts”, noua sa grilă de filme pare să continue cu un cvartet de comedii ce-l au în rolul principal pe Adam Sandler, un film politic cu Brad Pitt, o satiră sub regia lui Christopher Guest şi o continuare a filmelor de arte marţiale „Crouching Tiger, Hidden Dragon”.

„Beasts” a rulat weekendul acesta în doar 31 de teatre din Statele Unite şi asta pentru că cele mai multe lanţuri de cinema nu sunt de acord să difuzeze filme care vor putea fi disponibile şi pe televizoarele de acasă. Parcursul evenimentului a fost, tocmai din acest motiv, unul slab, încasările ridicându-se la doar 50,699 de dolari – semn că prea puţini oameni sunt dispuşi să cumpere bilete la un film pe care îl pot viziona, fără alte costuri suplimentare în afară de abonamentul Netflix, şi acasă.

Cu toate acestea, scopul celor de la Netflix a fost să transforme „Beasts of No Nation” într-un candidat la Oscar, una dintre condiţiile de eligibilitate fiind difuzarea producţiei în cinema, nu doar în reţelele de televiziune.

De cealaltă parte a baricadei, vocile spun că Amazon preferă o abordare diferită, promiţându-le producătorilor de film că operele lor vor putea fi vizionate în cinematografe vreme de câteva săptămâni, înainte de a ajunge să fie transmise pe principalul lor serviciu video. Primul lor proiect, care aparţine regizorului Spike Lee, ar putea avea premiera chiar înainte de începutul noului an.

Noul obiectiv al celor de la Netflix producţia unei game mai largi de filme, care per total, să îi păstreze actualii abonaţi fericiţi, dar şi să atragă o serie nouă. Compania a raportat săptămâna trecută o creştere a abonamentelor, însă mult mai slabă decât cea anticipată iniţial. Acţiunile lor au înregistrat joi o scădere cu 8 procente.

La fel ca în cazul showurilor de televiziune, selecţia de filme a celor de la Netflix se face ţinând cont de studiile de rating. Deşi Adam Sandler  vine după o serie de eşecuri în box office cu producţiile „Pixels”, „Blended” sau „Jack and Jill”, filmele sale au fost populare în reţeaua Netflix. 

„Decizia de a difuza „Beasts of No Nation” a fost luată după ce am observat că produsul similar, „The last king of Scotland” avut success”, a declarant Ted Sarandos, directorul de conţinut al Netflix.

„Marea majoritate a filmelor realizate în afara studiourilor de producţie nu reuşesc să atragă nici atenţia şi nici bani, finanţările pentru astfel de produse devenind aproape un act de caritate”, a completat Sarandos. „Noua direcţie Netflix îşi doreşte să ajute şi să schimbe astfel de situaţii.”

Modelul economic diferit, împreună cu dorinţa de a realiza o demonstraţie puternică în comunitatea creativă din industria cinematografică, a împins compania americană să plătească pentru anumite filme mult mai mult decât ar fi fost dispuse studiourile.

Potrivit unor surse din interior, în cazul comediei western a lui Adam Sandler, „The Ridiculous Six”, care va avea premiera în decembrie anul acesta, Netflix a cheltuit circa 60 milioane de dolari. Atât Sony Pictures Entertainment, Viacom Inc. Paramount Pictures cât şi Time Warner Inc. Warner Bros au luat în considerare cumpărarea produsului, însă preţul i-ar fi convins să renunţe, spun persoane apropiate cazului.