România are 116 crame vizibile, de două ori mai puţine ca în Bulgaria
România are în prezent doar 116 crame, respectiv companii care produc şi îşi vând vinurile local, de două ori mai puţine decât în Bulgaria şi de peste zece ori mai puţine decât în Franţa, spune Alexandra Hash, care împreună cu partenera ei Alina Iancu au lansat site-ul revino.ro un site despre turismul viticol. Acesta este şi o platformă prin intermediul căreia cele două antreprenoare organizează tururi la crame şi degustări.
În România existau la finalul anului trecut circa 220 de companii active în producţia de vin, cu afaceri totale de 660,5 mil. lei, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Dintre acestea însă, doar circa jumătate sunt vizibile în piaţă, mai exact produc şi îşi vând vinurile în România.
„Pe piaţa locală există circa 120 de crame vizibile, pe când în Bulgaria, spre exemplu, sunt de două ori mai multe deşi este o ţară mai mică decât România. În statistica cramelor vizibile din România am luat în considerare doar acele companii care sunt active şi au vinurile în magazinele sau restaurantele de pe piaţa locală. Sunt şi unele crame care produc doar pentru export, spre exemplu, dar vinurile lor nu există în piaţa din România, aşa că nu le-am inclus“, spune Alexandra Hash. Ea adaugă faptul că aceste crame nici nu vor să fie vizibile pe piaţa locală.
Piaţa viticolă din România este încă subdezvoltată, aşa că investitorii continuă să vină şi să investească aici.
„În general investitorii se orientează spre zonele din centrul şi sudul ţării, precum Moldova, Oltenia şi Muntenia“, spune Alexandra Hash.
Ea adaugă că există şi în celelalte regiuni - Transilvania, Dobrogea sau Banat - dar nu la fel de multe.