„Sper ca actualul guvern să înţeleagă că un deficit de 1% va distruge tot ce am construit“

Autori: Raluca Ghinea , Iulian Anghel 19.11.2015
Fostul ministru de finanţe Eugen Teodorovici şi-a prezentat ieri bilanţul şi a anunţat bugetul pe care-l construise pentru 2016: „Sper din inimă ca noul guvern să înţeleagă că a avea anul următor un deficit de 1% (din PIB deficit bugetar structural – n.red.), aşa cum a fost asumat cu instituţiile financiare internaţionale, va distruge realizările concrete în economie de până în prezent. România se poate încadra într-un deficit bugetar de 3% din PIB, iar toate majorările de salarii şi pentru sunt cuprinse în proiectul de buget pentru 2016“.

 

Moştenire: minus 12,6 mld. lei

Teodorovici însă lasă în urmă şi un minus de 12,6 mld. lei, cât înseamnă majorările salariale şi de pensii.

Bugetul pe 2016 va suferi modificări în funcţie de dorinţele actualului guvern Cioloş.

În ultima variantă a programului de guvernare, guvernul Dacian Cioloş promite să nu revină asupra Codului fiscal, care prevede reducerea TVA de la 24% la 20% de la 1 ianuarie. De asemenea, promite să aplice deciziile luate deja de majorare a salariilor şi a pensiilor.

În aceeaşi vreme, premierul a spus marţi în Parlament, la votul de învestitură, că România se va încadra şi în ţintele de deficit convenite deja cu UE (deficit structural de 1% din PIB în 2016), lucru extrem de greu dacă nu imposibil, având în vedere dimensiunea reducerilor de taxe şi nivelul majorărilor salariale care înseamnă, în analiza fostului guvern, 13 mld. lei anul viitor. Încadrarea într-o ţintă de deficit structural de 1% din PIB ar obliga guvernul să se limiteze la un deficit bugetar de 1,2% din PIB, ceea ce l-ar obliga să facă economii din alte părţi de 12-14 mld. lei.

 

Cum a construit Teodorovici bugetul de care noul ministru trebuie să ţină seamă

Bugetul pentru anul viitor a fost construit pe un deficit ESA de 2,95% din PIB şi de 2,8% pe cash, raportat la o creştere economică de 4,1%, creştere stimulată de consum şi investiţii, potrivit proiectului. PIB-ul nominal a fost estimat la 746 mld. lei.

Inflaţia medie anuală este prognozată la 0,5%, iar cursul mediu la 4,44 lei/euro. Bugetul prevede un deficit bugetar (cash) de circa 2,8% din PIB (20,9 miliarde lei), care corespunde unui deficit ESA de 2,95% din PIB şi unui deficit structural de 2,73% din PIB, care reprezintă obiectivul bugetar pe termen mediu (Medium Term Objective - MTO). Pentru 2017, deficitul ESA este estimat la 2,91% din PIB, cel structural la 2,88% din PIB, iar deficitul cash la 2,79% din PIB. Veniturile bugetului general consolidat pe 2016 au fost estimate la 227 mld. lei, reprezentând 30,4% din PIB, iar cheltuielile ajung la 248 mld. lei, cu o pondere de 33,2% din PIB.

Măsurile adoptate de guvern şi parlament au ca efect majorarea cheltuielilor bugetare cu circa 12,6 mld. lei, care cuprind şi majorarea pensiilor cu 5% şi modificarea legii privind fondurile de pensii administrate privat, astfel încât cota de contribuţie să crească la 5,5% anul viitor şi la 6% în 2017. În proiectul de buget al lui Teodorovici, cheltuielile de investiţii se vor reduce anul viitor la 4,5% din PIB, de la 6,4% în acest an, iar pentru anii următori sunt prevăzute niveluri de 4,3% în 2017, 4,9% în 2018 şi 4,7% în 2019. Datoria guvernamentală brută, care se situa la 37,8% din PIB la finele lunii septembrie, va urca anul următor la 39,8% din PIB, păstrându-se mult sub plafonul de 60% stabilit prin Tratatul de la Maastricht.

 

Mizau pe consum

Potrivi proiectului eleborat de Teodorovici, cererea internă se va majora anul viitor cu 4,7%, reprezentând motorul creşterii economice, estimată la 4,1%, iar fomarea brută de capital fix va avansa cu 6,2%, pe baza investiţiilor private interne mai mari şi a intrărilor de investiţii străine, potrivit bugetului pe 2016. Astfel, cererea internă va contribui cu 4,7% la creşterea reală a PIB în 2016, iar exportul net cu -0,6%. Consumul final are în bugetul lui Teodorovivi o pondere de 3,2% din contribuţia cererii interne, iar formarea brută de capital fix de 1,4%.

 

Cifrele bugetului lui Teodorovici pe 2016

- Creşterea economică: 4,1%

- PIB nominal: 746 mld. lei (709 mld. în legea bugetului pe 2015)

- Deficit ESA: 2,95% din PIB

- Deficit cash: 2,8% din PIB (20,9 mld. lei)

- Deficit structural: 2,73% din PIB (faţă de 1% din PIB convenit anterior cu UE în cadrul mecanismului MTO - Medium Term Objective)

- Inflaţia medie: 0,5%

- Veniturile bugetului general consolidat: 30,4% din PIB (227 mld. lei)

- Cheltuielile bugetului general consolidat: 33,2% din PIB (248 mld. lei)

- Cheltuielile de investiţii: 4,5% din PIB (32,9 mld. lei) faţă de 6,4% din PIB în 2015 (45 mld. lei, din care la nouă luni nu s-au realizat nici jumătate)

 

Impactul noilor cheltuieli în 2016: minus 12,6 mld. lei

Din care:

- Dublarea alocaţiei pentru copii - 1,8 mld. lei

- Majorarea indemnizaţiilor veteranilor de război - 0,6 mld. lei

- Majorări salariale în sănătate cu 25% - 1,8 mld. lei

- Majorarea cu 15% a salariilor în educaţie - 1,7 mld. lei

- Creşterea salariilor cu 12% pentru personalul din instituţiile publice - 1,3 mld. lei

- Majorarea cu 25% a salariilor pentru personalul din sistemul de asistenţă socială - 556 mil. lei

- Creşterea salariilor cu 10% pentru restul personalului bugetar - 3 mld. lei

- Actualizarea normei de hrană şi echipament pentru militari şi poliţişti - 1 mld. lei

 

Excedent de 6 miliarde de lei la 10 luni

Bugetul general consolidat a înregistrat, după primele zece luni, un excedent de 0,85% (6 mld. lei) din PIB, a anunţat fostul ministru al finanţelor. Cum legea bugetului este construită pe un deficit de 1,8% din PIB (13 mld. lei), rezultă că în ultimele două luni guvernul are „de cheltuit“ peste angajamentele curente 19 miliarde de lei (4,3 mld. euro) sau trebuie să cheltuiască în plus faţă de mediile lunare tocmai pentru a-şi onora angajamentele. Finanţele vor publica execuţia bugetară la 10 luni cel mai devreme pe 25 noiembrie.

 

Ce a spus fostul ministru

- Construcţia bugetară pentru anul 2016 ia în considerare toate actele normative, cu impact asupra veniturilor şi cheltuielilor bugetare, adoptate în ultima perioadă, de guvern sau de către parlament.

- Discuţia despre respectarea sau nu a nivelului impus de deficit pentru 2016 trebuie să dispară. Discuţia acum trebuie purtată la cât de sus mergem peste acest nivel şi cine poate spune clar şi corect în România cât este acel nivel. Ceea ce eu am spus mereu şi am declarat este că România va fi sub nivelul de 3%.

- Sper din inimă ca noul guvern să înţeleagă că a avea anul următor un deficit de 1% (deficit structural în PIB – n.red.), aşa cum a fost asumat cu instituţiile financiare internaţionale, va distruge realizările concrete în economie de până în prezent.