Un oenolog proprietar al unui castel din Bordeaux şi un personal coach fac vin premium în Mehedinţi

Autor: Cristina Rosca 29.11.2015
Trei investitori francezi, un oenolog, proprietarul unui castel şi al unor podgorii în Bordeaux şi un personal coach, s-au îndrăgostit de România şi acum fac vin de 100.000 de euro în judeţul Mehedinţi. Vinurile Catleya sunt vândute astăzi atât în România, cât şi în Franţa.
 
„Sunt inginer viticol şi oenolog instruit la Bordeaux şi am descoperit România cu ocazia unui stagiu efectuat în podgoria Dealul Bujorului (din judeţul Galaţi, n.red.). După ce am realizat potenţialul viticol al ţării am decis, sub influenţa lui Frederic Vauthier (unul dintre ceilalţi doi acţionari - n.red.), să mă reîntoarc în 2007 pentru a căuta terenuri propice cultivării cu viţă-de-vie“, îşi aminteşte Laurent Pfeffer.
 
El este de părere că destinul l-a îndreptat către Corcova, unde a descoperit istoria incredibilă a acestei podgorii. „Am decis astfel să mă stabileasc aici pentru a înfiinţa o plantaţie viticolă şi a fonda domeniul Catleya. În paralel, din 2007 colaborez ca director tehnician vie şi cramă pentru domeniul Roy & Damboviceanu.“
 
Domeniul Catleya este situat în regiunea Corcova, judeţul Mehedinţi din România. Cei trei antreprenori spun că regiunea are un trecut bogat în domeniul viticol şi amintesc de  prinţul Anton Bibescu şi de Marcel Proust. „Bibescu, prinţul multitalentat de origine româno-franceză, a fost cel ce a hotărât să-şi extindă via (...) pe dealurile de la Corcova. Proust, admirator şi bun prieten al lui Bibescu, a dorit să i se alăture la Corcova, dar boala l-a împiedicat să călătorească. Evocarea acestui loc a rămas însă prezentă în scrierile sale, ba chiar Bibescu a inspirat unul dintre personajele principale din romanul „În căutarea timpului pierdut“, spune Laurent Pfeffer.
 
În opera lui Proust orhideea Catleya este simbolul iubirii, iar cei trei francezi au ales acest nume pentru vinurile obţinute din viile replantate pe vechile pământuri ale prinţului Bibescu.
 
Alături de Laurent Pfeffer în proiectul Catleya mai sunt implicaţi alţi doi acţionari. Frederic Vauthier este proprietar al Château Lucas din Lussac Saint-Emilion (Bordeaux) cu o suprafaţă de 20 de ha. El reprezintă totodată a optsprezecea generaţie de producători de vin de pe acest domeniu.
 
„Cu o experienţă solidă de mai bine de 15 ani, atât în vie, cât şi în cramă, el este cel care a sugerat orientările tehnice măreţe ce se regăsesc în domeniul Catleya.“
 
Al treilea acţionar este Dominique Pfeffer, specialist în vânzari în domeniul informatic, coach personal şi de echipa şi amator de vinuri.
 
El a descoperit România cu ocazia unei călătorii în vederea găsirii unui teren. „El este cel care se ocupă de promovarea vinurilor atât în Franţa, cât şi în străinătate.“
 
Cei trei investitori au pariat iniţial pe vinuri albe, rose şi roşii, iar acum încep să producă şi miere pe care vor să înceapă să o comercializeze. „Anul 2015 se apropie de final, şi vedem că cifra de afaceri a progresat, vom termina cu cel puţin 100.000 de euro. Mai mult, vindem din ce în ce mai mult în România, începem să fim cunoscuţi.“
 
Totuşi, Laurent Pfeffer spune că piaţa locală ştie încă puţine despre vin şi vin de calitate, dar vrea să învete, mai ales tinerii care vor vinuri româneşti. „Vindem doar în HoReCa şi în magazinele specializate, în special în Bucureşti şi în Cluj. Printre locurile unde suntem prezenţi se numără Bănăcina Veche, Dianei 4, Foxwine sau London Bistro.“
 
Compania produce anual aproximativ 3.500 de sticle de vin alb, 10.000 rosu şi 10.000 rose, folosind doar strugurii din domeniul Catleya. Brandul sub care compania este prezentă este Catleya - Freamăt.
 
„Urmează să scoatem anul viitor o gamă superpremium de vin roşu, mai exact 2.500 de sticle.“
 
Vinurile albe domină piaţa de profil, circa 60% din români preferând aceste licori, pe o piaţă în continuă dezvoltare unde vinul roze câştigă an de an tot mai mult teren. De altfel, acest sortiment a început să se dezvolte puternic anul trecut, devenind mai degrabă o modă. Astfel, vinurile roze au ajuns să fie preferate de 5%, în timp ce 35% preferă roşiile, potrivit datelor din piaţă şi informaţiilor Organizaţiei Internaţionale a Viei şi Vinului (OIV). În ceea ce priveşte tipul de vin, preferatele românilor sunt cele „demi“, atât demidulci, cât şi demiseci, urmate de vinurile dulci sau seci, potrivit OIV.
 
România se află în prezent între primele 15 state mari consumatoare de vin din lume, fiind peste nivelul Portugaliei şi Australiei, potrivit datelor din piaţă. Apetitul românilor pentru vin însă abia acum începe să se dezvolte, aşa că direcţia este doar în sus în clasament şi în jos în pahar.
 
Compania are trei muncitori permanenţi - un muncitor vie, un tractorist şi un paznic - şi până la 20 de zilieri, în funcţie de perioadă.
 
„Cea mai dificilă zonă pentru noi este cea administrativă, pentru că ne mănâncă mult timp. Mai mult, lucrând în agricultură, suntem dependenţi care în România poate fi extremă, vorbim de ger, căldură, secetă sau ploi.“ Cei trei investitori au în Mehedinţi o suprafaţă cultivată cu viţă de vie de 15 hectare.
 
România are circa 180.000 de hectare cu viţă-de-vie grupate în 37 de podgorii, din care doar 28% se află în circuitul economic, diferenţa făcând loc apariţiei de noi producători de vin, noi nume testând producţia în fiecare an.
 
Cu acest nivel al suprafeţei ocupate cu viţă, România se află pe locul cinci în Europa şi pe locul 11 în lume, iar potenţialul viticol şi fondurile UE, care pot acoperi până la 75% din investiţii, atrag noi investitori, în special cei străini.