Re-naştere din... silicon/ de Radu Constantinescu

Autor: Radu Constantinescu 26.11.2015

Galeria clujeană privată YAGA (International Art Gallery Angels) continuă să ne surprindă. La numai trei săptămâni de la manifestarea consacrată reprezentării artistice a vidului, a golului şi absenţei, consemnată şi în spaţiul Ziarului de duminică, iată că echipa de curatori revine propunând o nouă expoziţie, de această dată în parteneriat cu Muzeul de Artă din localitate.

După cum sugerează titlul, Marcello Gobbi. Renascence, obiectivul conceptual este acela de a reflecta asupra metamorfozei, transformării, schimbării exprimate prin limbajul sculptural. În esenţă, este vorba despre revolta fiinţei umane, dorinţa sa de schimbare, de a deveni altceva, de a RE-NAŞTE, de unde şi titlul expoziţiei. Un muzeu naţional şi o instituţie privată (alăturare inedită, dar plină de fecunde posibilităţi de colaborare) propun publicului 24 de sculpturi, realizate între anii 2010 şi 2015 de unul dintre cei mai interesanţi şi inovatori sculptori italieni contemporani, Marcello Gobbi. Cele mai multe din lucrări sunt corpuri umane în mărime naturală, nude, acoperite cu un strat subţire de silicon, sub forma unor picături strălucitoare care acoperă pielea, transformând personajele, bărbaţi şi femei, într-un fel de oameni arici ! Manechinele nemişcate degajă, totuşi, o tensiune aparte evocând dramatisml unor posibile opţiuni: între bine şi rău, între luciditate şi nebunie, între asceză şi dorinţă, în încercarea de a se elibera de sub povara dimensiunii strict materiale, în căutarea spiritualităţii şi a metafizicii.

Leit-motivul expoziţiei poate fi rezumat în patru cuvinte: crisalidă – metamorfoză – eliberare – renaştere. Cele 10 lucrări expuse în sălile Muzeului de Artă, realizate într-o etapă artistică de început, până în 2010, ilustrează primele două secvenţe ale proiectului: personajele sunt complet în crisalidă, învăluite în mantia de silicon. Dar, metamorfoza se presimte dramatic, este anunţată atât de zbaterea lui Odysseus (foto 4) cât şi de  Res Cogitans (foto 3), femeia care vrea să se elibereze din recipientul negru. La Galeria YAGA celelalte 14 lucrări, datând din 2014 – 2015, sunt gândite special pentru dimensiunile spaţiului expoziţional clujean. Aici corpurile umane apar eliberate din crisalidă, din cocon, din vechiul înveliş epidermic, din nucleul germinativ al sculpturii. Ele îşi exhibă pielea netedă, fără siliconul care voala identitatea, pregătită acum să devină pură. Prezenţa sau absenţa siliconului devine, astfel, metaforică. Când siliconul acoperă corpul, sculpturile se află în momentul metamorfozei, nu sunt încă eliberate. Acolo unde corpul devine pagină pentru cuvintele eliberatoare, acolo începe renaşterea.

Personajele au acum chipurile împăcate, sugerând eliberarea şi prin semnele (cuvintele) scrise pe epiderma lor, care traduc cele patru concepte-cheie în japoneză, aramaică, arabă ca şi în alte limbi. Transcrierile de pe pielea sculpturilor izbucnesc precum un foc al conştiinţei redobândite de cele două corpuri umane în mărime naturală (foto 1 ,2). EU-l iniţial a re-născut, a căpătat o altă individualitate.

Expoziţia este şi o povestire a drumului spiritual şi artistic al lui Marcello Gobbi, un soi de naraţiune înăuntrul şi în afara operelor sale, reflectând asupra necesităţii „schimbării”, fără a renega prin aceasta trecutul, ci căutând constant un viitor creativ. La vernisaj, artistul mărturisea că proiectul artistic reprezintă o călătorie prin istoria sa personală atât ca investigaţie artistică, cât şi ca experienţă de viaţă, trăită şi expusă ca o revelaţie, simultan dezvăluire şi eliberare, prin intermediul noilor opere, de convenţiile impuse de sistem.

În premieră internaţională, expoziţia oferă şi un fascinant traseu muzical realizat de compozitorul italian Rosolino Di Salvo. Muzica sa cu inserţii electronice are o legătură directă cu opera plastică, luând naştere – aşa cum ne încredinţează autorul - dintr-o complexă prelucrare a zgomotelor  pe care le producea în atelierul său în timpul muncii Marcello Gobbi. Vizitatorii au prilejul să asculte un fel de muzică a sferelor, atât ca atmosferă în sălile Muzeului de Artă, cât şi drept coloană sonoră a instalaţiei lui Marcello Gobbi de la Galerie. Intitulată Messengers, instalaţia este născută dintr-un performance public real, la care au luat parte circa cincizeci de persoane care şi-au împrumutat faţa şi corpul, acoperit de o tunică albă, pentru a dialoga cu două mari aripi din silicon create de către Gobbi în atelierul său în iunie 2015. Videoul se încheie cu apariţia şi dispariţia pe ecran a celor patru cuvinte leit-motiv amintite anterior, care descriu punctual sensul expozitiv: Crisalidă, Metamorfoză, Libertate şi Renaştere.

Expoziţia este însoţită de un catalog dedicat proiectului expoziţional curatoriat de către Ilaria Bignotti şi Walter Bonomi, conţinând imagini ambientale ale instalaţiilor realizate la faţa locului de artist. 

Marcello Gobbi s-a născut în 1970 la Brescia. A urmat cursurile Institutului Caravaggio din localitate şi a obţinut diploma în sculptură la Academia Brera din Milano în 1996. A avut expoziţii personale la Veneţia, Brescia, Milano Ancona. În 2009, a participat la a 53-a ediţie a Bienalei de la Veneţia.