Ruşii preferă vinurile româneşti “de cursă lungă”, în timp ce chinezii vor vinuri “sofisticate”, spune un producător român

Autor: Bogdan Alecu 29.12.2015

Gusturile chinezilor în materie de vinuri devin tot mai sofisticate, iar preferinţele acestora sunt similare cu cele de pe pieţe mature, în timp ce ruşii vor vinuri mai uşor de băut, spune George Neacşu, director şi acţionar al producătorului de vinuri Senator Wine, care deţine brandurile Monşer, Varius şi Se­na­tor Collection. Senator Wine utilizează soiuri româneşti de struguri printre care Fetească Albă, Fetească Neagră, Băbească Gri, Băbească Neagră, Tămâioasă Românească, Busuioacă de Bohotin sau Zighihară de Huşi.

„Diferenţele între cele două pieţe sunt destul de mari, iar abordarea noastră a trebuit să fie diferită, atât din punct de vedere ale brandurilor, dar şi al tipurilor de vin. Ruşii preferă vinurile demiseci sau dulci, în timp ce chinezii se concentrează pe vinuri seci. Chinezii preferă vinurile roşii, heavy, cu corp, iar piaţă devine din ce în ce mai sofisticată. Ruşii consumă 50% alb , 50% roşii, iar vinurile sunt mai uşor de băut, mai de “cursă lungă”cum spune o vorba din popor”, spune George Neacşu.  

Vinurile Senator se vând pe rafturi în Rusia cu preţuri variind între 360 şi 460 ruble ceea ce înseamnă 5,5-6,5 euro pentru o sticlă în timp ce în China preţul de raft pleacă de la 120 Yuani şi ajunge până la 250 Yuani (17-35 Eur/sticlă). Astfel, vânzările anuale în Rusia ajung la peste 5,4 milioane de euro, potrivit estimărilor ZF. 

Vinurile Senator concurează pe cele două pieţe în primul rând cu celelalte vinuri româneşti, cu producătorii tradiţionali europeni, dar şi cu cei din aşa zisă lume nouă precum cele din Chile. „Pe ambele pieţe pot spune că sunt producători din absolut toate colţurile lumii aşa că trebuie să ţinem pasul cu ei”.

Directorul Senator Wine spune că piaţa chineză are într-adevăr un mare potenţial, însă este foarte greu să ajungi să-l exploatezi. Este nevoie de eforturi de marketing şi vânzări consistente, derulate în ani buni, pentru a deveni credibil. „În acelaşi timp, ne concentrăm şi pe dezvoltare în pieţe că SUA, Canada sau Marea Britanie, unde am văzut un potenţial ridicat”.

Trei pieţe au primit mai bine de jumătate din total, acestea fiind Marea Britanie, China şi Germania, care au o cotă de piaţă cumulată de 55% în totalul exporturilor, potrivit datelor oferite de prowinechina.com, site-ul unuia dintre cele mai mari târguri inter­naţionale de vinuri din lume.

În prezent, Senator Wine deţine patru pod­gorii în regiunile viticole Huşi, însurăţei (Brăila), Vrancea (Citeşti, Odobeşti, Panciu) şi Tirol (Caraş-Severin), care se întind pe 500 de hectare. Printre cele mai căutate soiuri Senator Wine se află Băbeasca de Huşi sau Băbească Gri.

Este greu apreciat cât ar dura până când pe aceste pieţe vinurile româneşti ar ajunge să fie apreciate precum cele din Italia sau Spania. „În Rusia au fost trei ani de tatonări pană să intrăm mai consistent cu vinul pe raft. În China am început să livrăm după doi ani de testări. A fost nevoie inclusiv de vizite ale unor  delegaţii din China la podgoriile noastre şi la cramă, pentru că în acest spaţiu, credibilitatea se câştiga foarte greu, chiar dacă livrezi vinuri de calitate”, explică George Neacşu.

Cel mai scump vin vândut de noi pe piaţă Chinei este Occultus, un vin provenit dintr-o ediţie limitată 2007 . Este un cupaj din patru soiuri: Merlot , Cabernet Sauvignon, Babeasca Neagră şi Fetească Neagră măturat în baricuri timp de 2 ani şi în sticlă timp de 3 ani şi care în România costă peste 110 lei sticla.