Lupta pentru putere se dă pe toate fronturile în comerţul alimentar. Miza: 8,5 mld. euro
Anul 2016 se anunţă a fi un nou an zbuciumat pentru comerţul local, un an al luptelor pentru putere, al tranzacţiilor şi al expansiunii continue cu sute de magazine sub mai multe formate. Pentru consumator însă, cea mai importantă mutare este reducerea cotei generale a TVA, de la 24% la 20%, măsură ce ar trebui să se reflecte în preţ, mai exact prin scăderea de 3,33% a acestuia dacă reducerea se va transmite integral.
- Reducerea TVA la 20% va da un nou imbold consumului
Unul dintre cele mai importante evenimente ale anului trecut a fost reducerea TVA la alimente de la 1 iunie de la 24% la 9%, măsură despre care retailerii au spus în cor că a dat o gură de aer proaspăt consumului. Astfel, banii rămaşi în portofelele românilor le-au oferit acestora şansa fie să mănânce mai bine, fie să investească banii rămaşi în alte bunuri şi servicii.
Anul acesta este marcat de o nouă reducere, de această dată a cotei generale a TVA, de la 24% la 20%, măsură ce ar trebui să se reflecte în preţ, mai exact prin scăderea de 3,33% a acestuia dacă reducerea se va transmite integral. Comercianţii se aşteaptă din nou ca această măsură să dea un imbold consumului care a galopat cu creşteri de peste 20% la alimente după reducerea TVA pentru astfel de produse la 1 iunie. În primele zece luni ale anului cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete, a crescut cu 7,4%, în serie brută, în special pe fondul avansului de 17,1% al vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun. Totodată, comerţul carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a crescut cu 5,8%, iar vânzările de produse nealimentare cu 0,9%.