Lupta pentru putere se dă pe toate fronturile în comerţul alimentar. Miza: 8,5 mld. euro

Autor: Cristina Roşca 04.01.2016

Anul 2016 se anunţă a fi un nou an zbuciumat pentru comerţul local, un an al luptelor pentru putere, al tranzacţiilor şi al expansiunii continue cu sute de magazine sub mai multe formate. Pentru consumator însă, cea mai importantă mutare este reducerea cotei generale a TVA, de la 24% la 20%, măsură ce ar trebui să se reflecte în preţ, mai exact prin scăderea de 3,33% a acestuia dacă reducerea se va transmite integral.



- Reducerea TVA la 20% va da un nou imbold consumului

Unul dintre cele mai importante eveni­men­te ale anului trecut a fost reducerea TVA la alimente de la 1 iunie de la 24% la 9%, măsură despre care retailerii au spus în cor că a dat o gură de aer proaspăt consu­mului. Astfel, banii rămaşi în portofelele ro­mânilor le-au oferit acestora şansa fie să mănânce mai bine, fie să investească banii rămaşi în alte bunuri şi servicii.

Anul acesta este marcat de o nouă reducere, de această dată a cotei generale a TVA, de la 24% la 20%, măsură ce ar trebui să se reflecte în preţ, mai exact prin scăderea de 3,33% a acestuia dacă reducerea se va transmite integral. Comercianţii se aşteaptă din nou ca această măsură să dea un imbold consumului care a galopat cu creşteri de peste 20% la alimente după reducerea TVA pentru astfel de produse la 1 iunie. În pri­mele zece luni ale anului cifra de afaceri din co­merţul cu amănuntul, cu excepţia co­merţului cu autovehicule şi motociclete, a crescut cu 7,4%, în serie brută, în special pe fondul avansului de 17,1% al vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun. Tot­odată, comerţul carburanţilor pentru auto­vehicule în magazine specializate a crescut cu 5,8%, iar vânzările de produse neali­mentare cu 0,9%.