Românii au cumpărat maşini de 3,7 miliarde de euro anul trecut

Autor: Bogdan Alecu 13.01.2016

Peste 2,5 miliarde de euro s-au cheltuit anul trecut pe maşini vechi din import, adică de zece ori mai mult decât pe achiziţia de maşini româneşti, produse de Dacia sau Ford.



Piaţa auto locală a urcat anul trecut la peste 3,7 miliarde de euro potrivit calculelor ZF, sumă din care 2,5 mld. euro reprezintă achi­ziţia de maşini vechi importate din Eu­ropa de Vest.

Spre comparaţie, în 2007, anul în care s-a atins maximul pie­ţei auto locale, românii au cumpărat ma­şini în valoare de aproape 6 miliarde de euro.

Diferen­ţa constă în faptul că la acea vreme piaţa importurilor de ma­şini vechi era evaluată la circa 1,2 mi­liar­de de euro, adică la aceeaşi valoare la care este acum evaluată piaţa de ma­şini noi. Pentru automobilele noi s-a luat în calcul un preţ mediu cu TVA de 15.000 de euro, iar pentru cele vechi de 10.000 de euro.

Înmatriculările de autoturisme noi au în­re­gistrat anul trecut o creş­te­re de 16% faţă de anul anterior, la aproa­pe 81.200 de uni­tăţi, po­trivit da­te­lor Di­recţiei Regim Per­mise de Con­ducere şi Înre­gis­trare a Vehi­cu­lelor (DRPCIV).

De partea cea­lal­tă a pieţei, impor­tu­rile de ma­şini vechi au continuat să se apre­cieze, urcând cu 14% anul trecut, la peste 250.000 de unităţi. Astfel, pen­tru fie­care maşină nouă vândută, alte trei au fost importate la mâna a doua. Raportul este însă mult mai mare în cazul Volks­wagen, Opel sau în cazul măr­cilor pre­mi­um, unde pentru fie­ca­re ma­şină nouă s-au im­portat alte zece vechi.

Spre comparaţie, în 2007 s-au înma­tri­culat peste 312.000 de maşini noi şi numai 124.000 de ma­şini vechi, adică aproa­pe trei noi la una ve­che, raport exact in­vers faţă de cel din prezent.

„Pe fundalul creşterii pieţei auto în 2015, evo­luţia pozitivă a pieţei din 2014 se pare că nu a fost un accident. În con­ti­nuare, se estimează un volum de apro­xi­mativ 100.000 de unităţi de auto­mo­bile şi vehicule comerciale uşoa­re, o creş­tere procentuală de două ci­fre. De ase­menea, o creştere de 12% pen­tru 2016 este deci fezabilă“, a spus Cristian Milea, country director Opel pentru România.

Cu toate că avansul anual a înce­ti­nit în 2015, în condiţiile în care anul 2014 a încheiat cu o creştere de 21%, anul tre­cut s-a încheiat cu o lună de­cem­brie în care s-a punctat cea mai ma­re creştere din 2015. Luna trecută în­ma­triculările de maşini noi au crescut cu 56% la aproape 8.800 de maşini, fiind a do­ua cea mai bună lună din an după iulie.