Tronsonul Sălişte-Cunţa rămâne închis până în septembrie

Autor: Bogdan Alecu 13.01.2016

Lotul trei al autostrăzii Sibiu-Orăştie, inaugurat în noiembrie 2014 şi închis în septembrie 2015 între localităţile Sălişte şi Cunţa, din cauza unor crăpături în asfalt, va rămâne închis până cel mai devreme în luna septembrie a acestui an şi cel mai târziu până în luna noiembrie, a declarat astăzi ministrul transporturilor, Dan Marian Costescu, după ce Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a decis să rezilieze contractul cu constructorul italian Salini-Impregilio, care totodată nu vor mai avea voie să participe la licitaţii din cauza neregulilor descoperite. Lotul are o lungime de 22 de kilometri, dintre care 6 km au fost afectaţi de alunecări de teren. Contractul pentru acest tronson a fost semnat în mai 2011, având o valoare de 182,9 milioane de euro.

În 2014, la doar o săptămână de la inaugurarea lotului 3 din Orăştie-Sibiu au apărut primele fisuri în carosabil. Atunci, CNADNR anunţa că era vorba despre „fisuri superficiale“, care vor fi remediate pe banii constructorului, întrucât drumul se află în garanţie.

„Am primit analizele de la CNADNR şi cele promise de constructor. Materialele utilizate la construcţie nu sunt conforme şi lucrările au fost efectuate necorespunzător. Proiectul nu a fost respectat pe tronsonul cu probleme de pe autostrada Sibiu Orăştie. Am primit comunicarea din partea companiei pentru rezilierea contractului. Se va demara o cerere de ofertă pentru un nou constructor pentru cei 200 de metri demolaţi. Dacă nu apar contestaţii construcţia va fi finalizată în august iar în septembrie se va redeschide circulaţia. Dacă apar contestaţii, deşi noi ne aşteptăm chiar să primim oferte puţine din cauza faptului că este un tronson scurt şi cu probleme, vor exista întârzieri de cel mult două luni”, a spus ministrul transporturilor. El a subliniat că pentru a scurta cât mai mult timpul de construcţie vor porni şi licitaţii separate pentru expertiza întregului tronson de 22 km şi una pentru spaţiile din afara carosabilului cum ar fi taluzările şi spaţiile de serviciu.

Statul a plătit deja 99% din sumă constructorului, însă ministrul transporturilor spune că pentru a recupera prejudiciul vor fi executate scrisorile de garaţie depuse de italieni în valoare de 60 mil. lei şi 30 mil. lei în garanţie preliminară, iar dacă va exista o diferenţă, aceasta va fi recuperată în justiţie. De asemenea, fisuri în corpul autostrăzii au apărut şi pe tronsonul în construcţie Lugoj-Deva, dar care nu este încă finalizată, tronson care de asemenea va fi analizat.

Construcţia autostrăzii A1, inclusiv tronsonul cu probleme va fi în continuare finanţată prin fonduri europene deoarece s-a trecut în etapa următoare, 2014-2020, cu proiectul.