MOL donează 8 milioane de dolari către asociaţia maghiară de fotbal ca să plătească mai puţine taxe

Autor: CătăIina Apostoiu 15.01.2016

Grupul ungar de petrol şi gaze MOL, unul dintre cele mai mari din Eu­ropa de Est, va dona 2 miliarde de fo­rinţi (7 mil. dolari) din profiturile brute către Asociaţia Ungară de Fotbal (MLSZ) în acest an, au anunţat di­rectorul executiv al companiei petro­liere Zolt Hernadi şi preşedintele asociaţiei Sandor Csany în timpul unei conferinţe de presă comune, potrivit The Budapest Beacon.

Preşedintele aso­ciaţiei un­g­are de fotbal, Sandor Csany, este în acelaşi timp preşedinte şi director executiv al OTP, cel mai mare grup bancar din Ungaria, iar la MOL acesta ocupă po­zi­ţiile de membru al consiliului di­rector şi vice­preşedinte. Ba­nii donaţi ur­mează să fie fo-losiţi pentru dezvoltarea de noi jucători şi de infrastructură.

Compania ungară inten-ţio­nează de asemenea să doneze încă 285 milioane de forinţi (un milion de dolari) în acest an Asociaţiei Ungare de Fotbal, sumă pe care aceasta o poate folosi în ce scopuri va dori.

În Ungaria, aşa-numitele donaţii TAO din partea companiilor către organizaţii din lumea sportului sunt deductibile fiscal în întregime dacă întrunesc anumite criterii. Potrivit Transparency International, contribu­ţiile de acest tip au asociat un risc ridicat de corupţie. Guvernul ungar susţine că astfel de contribuţii reprezintă con­tribuţii private. Totuşi, Transparency International consideră că acestea echivalează cu un transfer al taxelor corporatiste din vistieria publică către cluburile sportive pri­vate, iar din acest motiv acestea ar trebui consi-derate drept fon­duri publice.

Zolt Hernadi, pus sub acuzare de procurorii croaţi în iunie 2014 pentru presupusa mituire a fostului premier croat Ivo Sanader, dar achitat mai târziu de o instanţă din Ungaria, a declarat că este o onoare să sprijine fotbalul ungar. Acesta s-a declarat convins că donaţia va susţine performanţa echipei naţio­nale a Ungariei la campionatele euro­pene de fotbal din Franţa din luna iunie.  „Calificarea la Euro 2016 este o dovadă că poţi obţine orice cu credinţă, voinţă şi efort. Aceasta este şi filosofia noastră de business“, a declarat Hernadi.