Băncile, casele de pariuri şi de amanet, farmaciile şi second-handurile domină retailul stradal. Cum arată două dintre cele mai tranzitate bulevarde bucureştene

Autor: Corina Mirea 19.01.2016

Veteranii retailului stradal din Capitală nu lasă loc de extindere pentru afaceri de nişă prezente în marile capitale europene: brutării, magazine de brânzeturi, de vin, cofetării sau cafenele.



Aproape 40 de sucursale şi agenţii de bănci, la fel de multe case de pariuri sportive şi de jocuri, 26 de farmacii şi peste 20 de case de amanet şi de magazine cu haine la mâna a doua pictează peisajul bucureştean de pe şoseaua Pantelimon şi de pe şoseaua Mihai Bravu (pe o porţiune de 2 kilometri, respectiv 4 kilometri).

De-a parte şi de alta a celor două bulevarde, împânzite de maşini şi trecători chiar şi în afara orelor de vârf, cu greu poţi parcurge mai mult de 100 de metri fără ca în cale să nu apară măcar un amanet ascuns la parter de bloc, o sucursală de bancă sau o casă de pariuri. De fapt, în unele locuri, comercianţii se strâng ciorchine unul lângă altul, fără să se teamă de competiţie.

Sunt sute de spaţii comerciale care au răsărit de-a lungul timpului în aceste zone, unde puţine alte modele de business au reuşit să îşi facă loc.

Din când în când se mai zăreşte câte un magazin de mobilă sau decoraţiuni, unul care vinde încăl­ţăminte „made in România“, o brutărie artizanală, o şcoală sau un spital.

În schimb, florăriile, cabinetele stomatologice sau chioşcurile sunt şi ele aproape la orice pas, prea multe pentru a putea fi numărate din ochi. Businessurile acestea sunt, practic, veteranii economiei din Capitală.

Cu toate că astfel de zone sunt aproape sufocate de bănci, farmacii, de case de amanet, florării, chioşcuri sau de case de pariuri, puţine din spaţiile stradale revin pe piaţă pentru închiriere sau pentru vânzare pentru că unul dintre aceste modele de business nu mai merge.

Pornind de la jumătatea şoselei Pantelimon, din zona Delfinului şi mergând circa 2 kilometri înspre intersecţia cu Strada Ritmului, se pot numără nouă case de pariuri, opt case de amanet şi tot atâtea sucursale sau agenţii de bănci, şapte farmacii şi şapte magazine de tip second-hand sau cu preţuri mici.

Cei doi kilometri sunt încă „săraci“ în ceea ce priveşte comerţul modern, doar cinci magazine alimentare de dimensiuni medii (supermarketuri) fiind amplasate pe jumătate din şoseaua Pantelimon (crema fiind luată de Mega Image şi Profi). Chiar la intersecţia acestei şosele cu Strada Ritmului există însă patru case de pariuri sportive (Fortuna, Betaland, Super Bet şi MultiBet), amplasate chiar lângă un amanet din lanţul Tezaur.

Singurul lucru care ar mai putea de­stabiliza zona comercială de pe şoseaua Pantelimon este centrul comercial Mega Mall, inaugurat în primăvara anului trecut.

Continuând „periplul“ pe unul dintre cele mai cunoscute şi mai tranzitate bulevarde din Capitală, respectiv Mihai Bravu, de la intersecţia cu Bulevardul Ferdinand I (Colegiul Naţional Iulia Haşdeu) şi până la intersecţia cu Calea Vitan (adică pe o distanţă de 4 kilometri) peisajul pestriţ de pe Şoseaua Pantelimon ia o altă amploare. De-a lungul bulevardului există 30 de sucursale şi agenţii bancare, de-o parte şi de alta a acestuia, aproape la fel de multe case de pariuri, 19 farmacii, 16 case de amanet şi tot atâtea magazine second hand sau cu preţuri mici. Cea mai mare aglomerare este chiar între intersecţia cu Bulevardul Ferdinand şi intersecţia cu Strada Vatra Luminoasa şi între Bulevardul Basarabia (din zona Piaţa Muncii) şi Strada Dristorului.

Starea de fapt a economiei „din stradă“ de pe cele două bulevarde poate fi atribuită cu uşurinţă multor artere improtante din Bucureşti.