Dragoş Doroş, director KPMG: În 2-3 ani vom avea un ANAF complet nou

Autor: Roxana Rosu 20.01.2016

ANAF trece printr-o reformă la rece, un program finanţat de Banca Mondială cu zeci de milioane de euro, la nivel de proceduri, servere, oameni, legislaţie, a spus Dragoş Doroş, director Servicii de Asistenţă Fiscală, KPMG in Romania, la conferinţa Relaxare fiscală, litigii şi amnistie in 2016. Cu ce preţ?.

În 2-3 ani ANAF va fi complet nou, va avea un ERP foarte modern, proceduri noi şi inspectori care fac totul după lege. Banca Mondială a terminat un program similar în Bulgaria, Polonia, iar în România e la început.

Evaziunea fiscală nu se descoperă pe control documentar, ea fiind fără documente, Descoperirea evaziunii se face prin control operativ. De aceea există Directia Antifraudă. Controlul fiscal, inopinat, sunt orientate spre acest scop, pe acest mod de gândire. Controlul documentar foloseşte doar la documentarea evaziunii, dar ea trebuie identificată întâi.

Alte declaraţii ale lui Dragoş Doroş: 

Inspecţia fiscală începe cu avizul de inspecţie. Fiscul are o ”ţepuşă„ să termine controalele la timp, ceea ce nu avea până acum. Se poate dispune o reverificare, se poate reveni la diverse faze ale controlului. Durează 3-6 luni, cu prelungire 3-6 luni. Se termină cu raport de inspecţie.

Controlul inopinat e fără aviz şi verifică aspecte stricte, stocuri, casierii, documente. Maxim 30 de zile. Se termină cu procese verbale.

Controlul făcut de Direcţia Antifraudă, cu 1500 de oameni, din care 200 sunt ”puşi deoparte„. Restul investighează evaziunea fiscală, într-o manieră mai poliţienească. Cei 200 sunt la dispoziţia procurorilor şi sunt trimişi să determine nivelul prejudiciului. Procurorul vrea să ştie câţi bani stau în spatele faptelor, consemnate în proces verbal de estimare a pagubelor care ajunge la procuror. Problema contribuabilului este că nu este neapărat un act opozabil, ci un suport tehnic într-o anchetă, un document în  lucru. Dar e important ca el să ştie dacă sumele au suport.

Aceste acte care nu există în Codul de Procedură Fiscală, nu au proceduri clare de contestare, noi am reuşit să le contestăm discutând cu ANAF şi cerând să ne răspundă vizavi de ele, ca să le transformăm în acte administrative fiscale care pot fi contestate. Altfel e mai greu în instanţă decât în faza în care se construieşte dosarul.

Termenul general este de 45 zile pentru orice. Mai este un termen de 90 zile, o suspendare a celorlalte termene, comunicat de organele fiscale.  

Codul de Procedură Fiscală aduce modificări nebăgate în seamă, dar importante. Principiul bunei credinţe din Codul Fiscal este prezumat de organul fiscal, urmând să fie demonstrat. În realitate ne lovim constant de această problemă. Organul fiscal vine cu prezumţia relei credinţe.

Limitarea unor termene. Termenul în care se finalizeaază un control fiscal, 3 sau 6 luni. Acestea pot fi prelungite cu încă 3 sau 6 luni. Dacă se coroborează nişte texte se poate înţelege că, odată depăşit 6 +6 luni, se poate prelungi dar prescripţia de 5 ani curge fără a fi suspendată. ANAF are un stoc de controale care durează de ani de zile, dar perioada de prescripţie curge de atunci. Nu e normal să plăteşti majorări de întârziere pe 16 ani. Noul Cod de Procedură vine şi schimbă. După 6+6 luni tot ce curge după iese din perioada analizată.

Administia fiscală e un prilej de curăţenie. Anul trecut ANAF a dat multe. Admnistia reală e dată din când în când. Este nevoie de reglarea fişei fiscale anterior de cererea admistiei.

Plata unei datorii cerută de FIsc prin decizie de impunere nu înseamnă recunoaşterea vinei, se poate contesta. Practic, mă conformez. Şi nu mai plătesc penalităţi. Judiciar, procedura adminsitrativă se suspendă până se dă decizia pe penal, apoi se dă o decizie şi pe administrativ.