O decizie strategică ce s-a întors împotriva lor: OLX.ro a pierdut poziţia de lider din categoria auto la anunţurile pe net după introducerea taxei

Autor: Adrian Seceleanu 01.02.2016

Platforma OLX.ro, operată de compania Allegro Online Services România, a pierdut poziţia de lider pe segmentul „autoturisme“ după numărul de anunţuri publicate după ce volumul de mesaje comerciale a intrat pe o tendinţă descendentă odată cu introducerea, la finele anului trecut, a plăţii obligatorii pentru publicarea de anunţuri în segmentul auto.

La data de 1 februarie OLX.ro afişa 68.917 anunţuri la categoria autoturisme, faţă de peste 70.000 la începutul lunii ianuarie, în timp ce site-ul rival Lajumate.ro, unde publicarea anunţurilor este gratuită, afişa 70.653 de anunţuri, faţă de aproximativ 40.000 în urmă cu aproape o lună de zile. De notat este că platforma OLX.ro a decis să păstreze online în categoria autoturisme şi anunţuri mai vechi de 30 de zile, unele dintre ele datând chiar din luna iunie 2015.

La finele anului trecut pre­ţul minim pentru publicarea unui anunţ în categoria auto a OLX.ro a devenit 4,8 euro la plata cu cardul online şi de 6 euro la plata prin SMS. OLX.ro, cea mai mare platformă de anunţuri de pe piaţa locală, este deţinută de grupul Naspers din Africa de Sud.

Platforma Lajumate.ro este controlată de Intact Media Group.

Anual, utilizatorii din România plătesc o sumă evaluată la câteva milioane de euro pentru serviciile furnizate de platformele de anunţuri online.

 

Ce a spus Albert Şimşensohn, director comercial, la ultima apariţie la ZF Live: OLX.ro va rămâne o platformă de anunţuri predominant gratuite

Zilnic sunt publicate aproximativ 40.000 de mesaje comerciale noi. În următoarele luni site-ul nu va introduce plata obligatorie pentru alte categorii de anunţuri la fel ca în cazul celor auto.

Platforma de anunţuri OLX.ro se va concentra în acest an pe dezvoltarea versiunii de mobil, estimând rate de creştere ale businessului mai puţin agresive decât cele din 2015, când site-ul a ajuns la patru milioane de anunţuri active, 10 milioane de vizitatori unici în decembrie şi un miliard de pagini vizualizate, a spus la ZF Live Albert  Şimşensohn, director comercial al OLX România.

„În 2015, ne-am consolidat poziţia de lider pe piaţa de anunţuri, a fost un an foarte bun. Obiectivele au fost atinse, am crescut cu peste 50% numărul de anunţuri postate, cu peste 40% numărul de utilizatori. O rată de creştere foarte bună având în vedere dimensiunea actuală a siteului.“

Media zilnică a anunţurilor noi este undeva la 40.000, pentru o parte din ele utilizatorii plătind taxe de promovare.

Jumătate din traficul actual provine de pe mobil, compania urmând să se concentreze pe dezvoltarea acestei zone prin optimizarea siteului şi a aplicaţiei. De asemenea, vor fi optimi­zate subcategoriile pentru a avea o arhi­tectură „mai logică“ şi care să permită o viteză mai mare de găsire a anunţurilor.

OLX.ro a introdus la sfârşitul anului trecut o taxă minimă de 4,8 euro la plata cu cardul online şi de 6 euro la plata prin SMS pentru anunţurile din secţiunea auto, preţul urcând la 16,8 euro la plata cu cardul şi la 18 euro prin SMS dacă utilizatorul optează şi pentru promovarea acestuia timp de 30 de zile.

„OLX.ro va rămâne un site predominant gratuit, am pus taxă doar pe anunţurile auto. Strategia este concentrată pe susţinerea unei investiţii care să permită livrarea în continuare a aceluiaşi nivel de eficienţă. Pentru aceasta este nevoie de un model comercial sustenabil, care să permită operatiunilor să se susţină din piaţa locală“, a explicat Albert  Şimşensohn.

Compania a investit în ultimii ani o sumă evaluată pe piaţă la câteva zeci de milioane de euro în platforma online, promovare şi achiziţia de anul trecut a rivalilor de la tocmai.ro de la norvegienii de la Schibstead Media. Platforma este deţinută de grupul american Naspers, care are în portofoliu şi Autovit.ro, cel mai puternic site de anunţuri auto. Potrivit directorului commercial al OLX.ro, cele două siteuri sunt complementare, oferind experienţe diferite utilizatorilor.

„Oferim două platforme de vânzare şi cumpărare auto, care se şi intersectează, dar au şi elemente diferite. Utilizatorii pot folosi platforma care le trebuie. Dacă ştiu exact ce motor caută şi alte specificaţii, merg pe Autovit. Cei care vor o maşină, dar nu ştiu exact ce caută, aleg OLX.“

După introducerea taxei, numărul anunţurilor pe segmentul auto a scăzut, în linie cu aşteptările companiei, cu o rată mai mică de 70%. Cel puţin în următoarele luni, nu intenţionăm să introducem taxe pe alte secţiuni. Din datele colectate de OLX.ro, un vânzător are nevoie de 8-9 contacte pentru a vinde maşina, rata de conversie fiind foarte bună, iar gradul de satisfacţie al utilizatorilor ridicat. „Din estimări durează cam 25-30 de zile până când este vândută o maşină.“

În afară de noua taxa pe anunţuri auto, compania are doi piloni principali de venit, respectiv taxele pentru promovarea postărilor pe site şi publicitatea. Albert  Şimşensohn spune că pe alte siteuri ale grupului Naspers cele trei surse au o pondere echilibrată, dar în România taxa de listare va avea o contribuţie mică în acest an. Ratele mari de plată pentru promovare se regăsesc în general pe categoriile din top, imobiliare, auto şi servicii.

Pe de altă parte, la ofertele de muncă se observă o rată de creştere este foarte mare.

„Vânzătorii sunt interesaţi primul rând să vândă repede şi cu puţin efort, vor multe contactări, plus experienţă uşoa­ră pe site. Cumpărătorii caută mai ales siteuri cu varietate mare de anunţuri“.

Echipa locală a OLX este alcătuită din 50 de persoane, o parte din suportul teh­nic fiind asigurat de echipe din alte ţări. La nivelul pieţei se observă tendinţa de dezvoltare a modelului de marketplace, după exemplul ebay, platformele acoperind domenii tot mai diverse, de la agregatori de călătorii la asigurări, bilete de avion şi alte produse.

„Piaţa locală de e-commerce va creşte în paralel cu creşterea ratei de adopţie a internetului, încă mică faţă de restul Europei, estimată la 40-50% după analize şi 60% după altele“.

Comparând situaţia din România cu cea din alte ţări, Albert  Şimşensohn este de părere că sunt similitudini cu pieţele mai mature, ca modele de e-commece, dar sunt şi zone care merg mai bine local, cum este cazul serviciilor de livrare. „Serviciile sunt mai bune decât standardul din pieţe dezvoltate, ca timp de livrare, opţiuni. Probabil pentru că sistemul a pornit mai târziu în România şi ştia deja care sunt aşteptările consumatorilor“.

Ca strategie de grup, Naspers preferă să menţină operaţiunile naţionale independente, echipa din România coordonând atât platforma OLX cât şi Autovit.ro.