Lipsa oamenilor care să conducă firmele se vede. Problema ascunsă a companiilor: în România sunt numai 103.000 de manageri

Autor: Adelina Mihai 02.02.2016

Numai 1,8% din totalul angajaţilor intră în categoria managerilor, din cauză că businessurile locale nu sunt sofisticate.



România are numai 103.000 de angajaţi în poziţii de management, adică 1,8% din totalul angajaţilor, cu mult sub media euro­peană (de 5%), care arată cât de săracă este piaţa când se pune problema preluării conducerii companiilor.

În Marea Britanie, aproape unu din zece angajaţi (9,7% din totalul an­gajaţilor) este şef, arată datele cen­tralizate de ZF pe baza informa­ţi­ilor de la Eurostat. În Polonia, 5,7% dintre anga­jaţi sunt manageri, în timp ce în Cehia ponderea şefilor în totalul angajaţilor este de 4,7%.

„În sectorul serviciilor financiare, în general raportul dintre numărul de manageri şi numărul de angajaţi („span of control“) este mai mare decât în alte industrii, iar în cazul BCR, de exemplu, există câte un manager la 14 sub­or­donaţi. Cu cât o eco­nomie are busi­nessuri mai sofisti­cate, cu atât nu­mă­rul mana­ge­rilor este mai mare, de ace­ea Marea Bri­tanie are o pon­dere atât de mare a ma­nage­rilor în to­ta­lul anga­jaţilor. În România, din păcate, companiile care au venit în ultimii ani, mai ales din zona serviciilor de externalizare, nu au activităţi atât de complexe, de aceea numărul de anga­jaţi din subordinea unui manager în astfel de cazuri poate ajunge şi la 30“, a explicat Andreea Voinea, directorul exe­cutiv de re­sur­se umane al BCR, cea mai ma­re ban­că locală după ac­tive, care coor­do­nează politicile de resurse umane pentru 7.200 de salariaţi.

O strucură a sala­riaţilor cu puţini manageri vine şi cu puncte slabe, consideră şi Mădălina Bălan, managing partner al companiei de consultanţă în resurse umane HART Consulting România.

„România, ca ţară emergentă, se confruntă cu presiuni pe costuri pentru a fi competitivă, iar acest lucru a condus la situaţia în care team-leaderii din zona de servicii de externalizare să aibă în subordine echipe de câte 15 - 20 sau uneori câte 30 de angajaţi, ceea ce e foarte mult. Numărul optim de angajaţi pe care trebuie să îi gestioneze un manager în mod direct este de 8-10 persoane, conform studiilor de specialitate“, a spus Mădălina Bălan.