Dispariţia a 1.800 de chioşcuri în ultimul an lasă un gol de 250 milioane euro în vânzări
Autor:
Cristina Rosca
03.02.2016
România mai avea la finalul anului trecut doar 53.350 de chioşcuri, magazine mici şi alimentare, respectiv jucători ai comerţului tradiţional, după ce doar în 2015 au tras obloanele circa 1.800 de unităţi, potrivit calculelor ZF pe baza datelor oferite de compania de cercetare de piaţă Euromonitor.
Mai mult, valoarea totală a businessului din comerţul tradiţional a scăzut cu 250 de milioane de euro, până la 7,4 miliarde de euro, arată datele Euromonitor.
La polul opus, comerţul modern, respectiv lanţurile de hipermarketuri, supermarketuri şi discount continuă dezvoltarea, care se vede atât în numărul de magazine, cât şi în cifra de afaceri, arată atât datele ZF, cât şi cele ale Euromonitor.
Astfel, pe piaţa locală sunt prezente 12 reţele străine (inclusiv Billa, care a fost preluată de Carrefour, însă tranzacţia nu a primit încă acordul de la Consiliul Concurenţei) cu un total de aproape 1.700 de magazine sub mai multe formate, respectiv hipermarketuri, supermarketuri, proximitate, cash&carry şi discount.
De altfel, magazinele de proximitate au devenit ultimul pariu al comercianţilor moderni care atacă astfel jucătorii din comerţul tradiţional.
Cu magazine de câteva zeci sau 100 de metri pătraţi, reţelele străine precum Mega Image, Carrefour sau Profi încearcă să cucerească o nouă felie din piaţa de 7,4 mld. euro anul trecut a comerţului modern.
Această mutare vine în contextul în care comerţul modern a ocupat deja toate spaţiile cheie de mari dimensiuni. Mai mult, comportamentul de consum s-a schimbat în ultimii ani, astfel că românii preferă să facă shopping des şi de valoare mai mică, mai degrabă decât să meargă la final de săptămână la hipermarket şi să îşi umple coşul.
Potrivit datelor ZF, pe piaţa locală sunt circa 300 de magazine de proximitate moderne, sub branduri precum Shop&Go (Mega Image), Profi City (Profi) şi Express (Carrefour), la care se adaugă circa 500 de magazine La Doi Paşi.
Acestea sunt magazine tradiţionale care au intrat însă într-un sistem de franciză al Metro Cash&Carry. Ele rămân însă comerţ tradiţional, în „haine“ moderne.
Magazinele moderne de proximitate au afaceri anuale de peste 300 de milioane de euro, potrivit estimărilor ZF, respectiv o valoare similară cu cea pierdută de comerţul tradiţional în ultimul an.