Curăţarea bilanţurilor de neperformante continuă. Intesa a vândut un portofoliu de neperformante de 287 mil. euro

Autori: Cristina Roşca , Claudia Medrega 05.02.2016

Băncile continuă să facă curăţenie în bilanţuri, Intesa Sanpaolo România, o bancă de talie mică, vânzând către un con­sorţiu format din APS şi AnaCap un pachet de credite neperformante de 287 mil. euro.

Creditele cedate de Intesa sunt în principal corporate. Discount-ul a fost de 90% preţul fiind de circa 30 mil. euro, po­trivit unor surse apropiate negocierilor.

Intensa este una dintre cele mai mari bănci italiene, însă în România are ope­raţiuni reduse. În ultimii ani, banca a avut probleme legate de portofoliul de credite, o bună parte din el devenind ne­performant. La sfârşitul anului 2014 ban­ca se situa pe locul 18 în topul după active, cu o cotă de piaţă de puţin peste 1%. Banca avea credite totale de 2,9 mld. lei (700 mil. euro). Subsidiarele lo­ca­le ale gru­pu­lui italian Intesa Sanpaolo au obţinut în primul semestru de anul trecut un profit net de 7 mil. euro (31 mil. lei), în creştere de la un câştig de un milion de euro în aceeaşi perioadă din 2014, pe fondul reducerii costurilor operaţionale.

Intesa a fost asistată în tranzacţia de vânzare a neperformantelor de Deloitte/ Reff&Asociaţii. Avocaţii celeilalte părţi au fost Savin şi Asociaţii, Dinulescu şi Maxim, Cunescu Balaciu şi Asociaţii. Ţuca, Zbârcea & Asociaţii au asistat consorţiul cumpărător în notificarea către Consiliul Concurenţei, potrivit surselor din piaţă.

APS avea anul trecut un portofoliu de credite de circa 2,4 mld. euro şi potrivit estimărilor companiei deţine mai mult de jumătate din piaţă. Compa­nia s-a concentrat pe partea de „credi­tele rele“ corporate. APS a mai fost implicată în tranzacţiile cu NPL-uri de la  BCR şi Volksbank.

Anul trecut, BCR, cea mai mare bancă locală, a vândut pe ultima sută de metri un portofoliu de credite corporate neperformante (NPL) cu o valoare nominală de 1,2 mld. euro, către un consorţiu format din Deutsche Bank şi IFC, APS ocupându-se de recuperarea creanţelor. Aceasta a fost cea mai mare tranzacţie cu credite neperformante. Şi UniCredit România a vândut în 2015 neperformante de 340 mil. euro.

Băncile sunt alături de firmele din telecom cei mai mari clienţi ai firmelor de recuperare a creanţelor.

Vânzarea pachetelor de credite neperformante vine după ce BNR le-a solicitat băncilor să-şi cureţe mai repede bilanţurile pentru a putea relua creditarea. Un alt factor determinant sunt testele realizate la nivel european (AQR - asset quality review) care afectează băncile-mamă.