Peste 100.000 de elevi fac cursuri de educaţie financiară. Programul ajunge şi în grădiniţe
Peste 100.000 de elevi de şcoală primară şi aproximativ 2.000 de profesori au fost înscrişi în programul de studii „Educaţie financiară“ în anul şcolar 2015-2016, o disciplină care îi ajută pe elevi să înveţe cum să economisească şi să aprecieze valoarea banilor încă de mici.
Numărul celor înscrişi este dublu faţă de cel din anul şcolar anterior, când la cursuri au participat 46.000 de copii, respectiv 11% din totalul elevilor de clasa a treia şi a patra.
„Dorim să realizăm o conturare completă a modului în care sunt percepuţi banii. Aceştia se câştigă prin munca părinţilor şi au o anumită valoare, trebuie cheltuiţi cu chibzuinţă, îi ajutăm pe elevi să ştie să economisească, să investească, să doneze în scop caritabil“, spune Ligia Georgescu Goloşoiu, consilier în Direcţia Patrimoniu şi Investiţii din cadrul Băncii Naţionale a României, care este şi autoarea manualelor care sunt folosite în cadrul orelor de la clasă. Modulul de educaţie financiară a fost aprobat în urmă cu trei ani printr-un ordin emis de ministrul educaţiei naţionale. Astfel o oră pe săptămână elevii studiază ce este numerarul sau bancomatul, cum se calculează rata dobânzii unui credit bancar, care sunt modalităţile de economisire a banilor şi cine sunt personalităţile de pe bancnotele de un leu sau de cinci lei.
Programul de introducere a disciplinei şcolare educaţie financiară a pornit cu pregătirea materialelor după programa şcolară şi apoi a fost introdus gradual în primele zece judeţe, iar în prezent cuprinde aproape toată ţara.
„În cel de-al treilea an al proiectului ne-am extins de la clasa a treia şi a patra la nivel de clase primare, clasa întâi şi a doua. Dorim să ne extindem de la 16 judeţe cum a fost anul trecut, măcar la jumătate, adică la 21 de judeţe“, mai spune ea.
În paralel cu orele destinate elevilor a fost lansat şi un program pentru preşcolari, la niveluri de vârste ce cuprind grupele de 4-5 ani şi 5-6 ani. „Vrem să începem sesuni de formare a dascălilor pe regiuni geografice, iar cu ajutorul bancherilor să facem un proiect de bancă „live”. Să dăm un nume băncii, un logo, să construim elemente de identificare, oferte de produse bancare, iar la final să continuăm cu o şcoală de vară”, a mai spus Ligia Georgescu Goloşoiu.
Potrivit unui clasament al Băncii Mondiale privind educaţia financiară în rândul populaţiei, care pleacă de la 0 până la 100, România este la nivelul de 31 de puncte, încă sub media europeană.