A lucrat 5 ani la SPP, iar acum conduce cel mai mare mall din România: „Mă întâlnesc zilnic cu retailerii ca să iau pulsul pieţei“
Paul&Shark, Chopard şi Lancel sunt trei dintre brandurile care intră în centrul comercial Băneasa Shopping City din nordul Capitalei de la începutul mandatului lui Arthur Popa la conducerea mallului cu vânzări de peste 200 mil. euro anual.
Popa, 38 de ani, este din ianuarie director general al Băneasa Developments, companie controlată de Puiu Popoviciu. El este primul român desemnat să conducă operaţiunile centrului comercial din nordul Capitalei.
„Rolul meu este de a dezvolta şi de a implementa strategia companiei. Îmi place să fiu informat, mă uit la tot ce se întâmplă în retail. Vreau să ştiu cine şi ce deschide, pentru că asta influenţează şi businessul nostru“, spune Arthur Popa într-un interviu acordat ZF.
El este al treilea CEO al Băneasa Development, după Ali Ergun Ergen şi Georgios Argentopoulos. Proiectul comercial din zona de nord a Capitalei a fost deschis în 2008 în urma unei investiţii de 150 de milioane de euro, iar magazinele din mall au vânzări de 200 mil. euro anual.
După ce, anul trecut, în mallul din nordul Capitalei a fost deschis primul magazin Chanel din România, centrul comercial pregăteşte inaugurarea unui butic monobrand Chopard, la începutul lui aprilie, şi a unui monobrand Paul & Shark, fiind anunţată şi deschiderea unei reprezentanţe Lancel, tot până în aprilie.
„Întâlnirile cu retailerii sunt zilnice, ca să iau pulsul pieţei. E important să ştii ce se întâmplă cu un retailer care are 40 de magazine la nivel naţional, ca să înţelegi cum se poziţionează“.
Popa a terminat Colegiul Militar „Dimitrie Cantemir“ din Breaza, Academia Forţelor Terestre „Nicolae Bălcescu“ din Sibiu şi Academia de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza“ din Bucureşti. Ulterior a activat cinci ani în SPP (Serviciul de Protecţie şi Pază) şi spune că pregătirea şi experienţa în domeniul militar l-au ajutat cel mai mult în adaptarea la activităţile de gestionare a proiectului Băneasa.
„E un trecut care m-a format ca om, ca şi caracter, cu fundaţii solide, şi care m-a ajutat în trecerea din mediul militar către mediul privat destul de mult, fiind un om foarte structurat, foarte riguros, foarte pragmatic“, se descrie managerul.
Colaborarea cu Băneasa Developments a început în februarie 2006, iar în ultimii zece ani Arthur Popa a trecut prin mai multe etape în echipa care administrează proiectul comercial, de la administraţie, leasing, închirieri de spaţii comerciale până la dezvoltare. Din 2013, Popa a fost director de operaţiuni (COO), iar de la 1 ianuarie l-a înlocuit pe Georgios Argentopoulos la conducerea Băneasa Developments, companie cu afaceri de 45 de milioane de euro în 2014.
Popa spune că în procesul de atragere de noi branduri, compania caută atât în piaţa locală, cât şi în cea internaţională. Din sens invers, şi retailerii se orientează spre mallul Băneasa, despre care Arthur Popa spune că e „poarta de intrare a brandurilor nou-venite pe piaţa din România“. Deocamdată, nu anunţă o extindere pentru acest an, pentru că proiectele sunt încă în curs de analiză, dar, uitându-se la piaţa centrelor comerciale din Bucureşti, spune că mai este loc de noi investiţii.
„Nivelul chiriilor nu mai fluctuează de la an la an aşa cum făcea înainte, ci a început să se aşeze. Retailerii au început să-şi eficientizeze costurile. Preţurile pe care le practică sunt aliniate la piaţa europeană. S-a instalat un playground (teren - n. red.) stabil şi predictibil al mediului de afaceri. Cred că mai este loc pentru noi proiecte. Probabil că în perioada următoare vom vedea deschideri de noi proiecte de retail“.
Pentru Bucureşti se pregăteşte inaugurarea în 2016 a mallului ParkLake Plaza, din cartierul Titan, care ar trebui să măsoare în jur de 70.000 de metri pătraţi. Investiţia este de circa 180 de milioane de euro, iar complexul ar trebui să fie deschis în primăvară. Pentru dezvoltarea sa, parteneri sunt Sonae Sierra şi Caelum Development. Tot anul acesta va fi deschis şi proiectul Veranda, un centru comercial dezvoltat în zona Obor de familia Pogonaru. Proiectul are deja un grad de ocupare de 70%, potrivit datelor Prodplast Imobiliare, compania care dezvoltă mallul.
Anul trecut în Capitală a fost deschis Mega Mall în Capitală, iar în afara Bucureştiului a fost inaugurat un singur centru comercial - Coresi Shopping Center, din Braşov, cu o suprafaţă de 45.000 de metri pătraţi.
Pe piaţa de retail vor fi livrate anul acesta proiecte totalizând peste 237.000 metri pătraţi, potrivit unui raport al companiei de consultanţă imobiliară JLL, ceea ce va duce la creştere cu circa 10% a stocului curent, estimat la 2,8 milioane metri pătraţi.