Digitalizarea îşi va spune cuvântul asupra funcţionării băncilor, dar sucursala clasică nu va dispărea

Autor: Liviu Popescu 13.02.2016

Digitalizarea este în prezent în fază incipientă în România şi nu se cu­noaşte ce efecte va avea asupra secto­rului bancar şi asupra factorului de mun­că, însă „a devenit clar“ după criză că în sectorul bancar este nevoie de etică.

„Încă este în faza incipientă digita­lizarea. Human factor (forţa de lucru umană - n. red.) nu mai este atât de prezent. Încă nu se cunosc toate efec­tele“, a spus ieri în­tr-o conferinţă de pre­să Dragoş Bîrlog, com­pliance officer în ca­drul UniCredit.

Compliance officer este respon­sabil cu gestionarea respectării normelor şi a politicilor interne, precum şi a regu­lamen­telor şi a legislaţiei în domeniu.

Bancherii au afirmat că digitalizarea ope­raţiunilor bancare îşi va spune cuvân­tul în ceea ce priveşte modul în care activează o sucursală, însă tot aceştia afirmă că sucursala clasică nu va dispărea.

„A devenit clar că în sectorul bancar este nevoie de compliance, de etică. Compliance şi etica sunt lipite îm­pre­ună. Este foarte uşor să angajezi oa­meni, dar este foarte greu să îi dai afară“, a spus Bîrlog ieri la o conferinţă de presă organizată la sediul UniCredit din Bucureşti.

Bîrlog ocupă funcţia de compliance officer în cadrul UniCredit din 2011. El a adăugat că UniCredit, bancă ce a trecut printr-un proces de rebranding în toamna anului trecut, se bazează în prezent pe tehnologia de la grupul-ma­mă din Italia. „Primim foarte mult know-how de la bancă-mamă.“

Sectorul bancar, care finanţează în proporţie de 90% economia, a trecut printr-o transfor­ma­re puternică după iz­buc­nirea crizei, ban­cherii renunţând la angajaţi pentru a reduce din costuri. În sectorul bancar lu­crau aproximativ 58.000 de persoane la finele anului 2014, în scădere cu 10.000 de oameni faţă de anul 2008. În acelaşi interval de timp numărul sucursalelor s-a redus cu 2.000 la aproximativ 5.300.

„În unele cazuri, angajaţilor le este dificil să se înţeleagă ce se vrea de la ei. Este o provocare să adaptezi cultura organizaţională locală. Un client vine la bancă şi un singur angajat este la front-office. Unde este spiritul de echipă aici?“, consideră Magda Calangiu, compliance officer în cadrul BRD din octombrie 2015.