Digitalizarea îşi va spune cuvântul asupra funcţionării băncilor, dar sucursala clasică nu va dispărea
Digitalizarea este în prezent în fază incipientă în România şi nu se cunoaşte ce efecte va avea asupra sectorului bancar şi asupra factorului de muncă, însă „a devenit clar“ după criză că în sectorul bancar este nevoie de etică.
„Încă este în faza incipientă digitalizarea. Human factor (forţa de lucru umană - n. red.) nu mai este atât de prezent. Încă nu se cunosc toate efectele“, a spus ieri într-o conferinţă de presă Dragoş Bîrlog, compliance officer în cadrul UniCredit.
Compliance officer este responsabil cu gestionarea respectării normelor şi a politicilor interne, precum şi a regulamentelor şi a legislaţiei în domeniu.
Bancherii au afirmat că digitalizarea operaţiunilor bancare îşi va spune cuvântul în ceea ce priveşte modul în care activează o sucursală, însă tot aceştia afirmă că sucursala clasică nu va dispărea.
„A devenit clar că în sectorul bancar este nevoie de compliance, de etică. Compliance şi etica sunt lipite împreună. Este foarte uşor să angajezi oameni, dar este foarte greu să îi dai afară“, a spus Bîrlog ieri la o conferinţă de presă organizată la sediul UniCredit din Bucureşti.
Bîrlog ocupă funcţia de compliance officer în cadrul UniCredit din 2011. El a adăugat că UniCredit, bancă ce a trecut printr-un proces de rebranding în toamna anului trecut, se bazează în prezent pe tehnologia de la grupul-mamă din Italia. „Primim foarte mult know-how de la bancă-mamă.“
Sectorul bancar, care finanţează în proporţie de 90% economia, a trecut printr-o transformare puternică după izbucnirea crizei, bancherii renunţând la angajaţi pentru a reduce din costuri. În sectorul bancar lucrau aproximativ 58.000 de persoane la finele anului 2014, în scădere cu 10.000 de oameni faţă de anul 2008. În acelaşi interval de timp numărul sucursalelor s-a redus cu 2.000 la aproximativ 5.300.
„În unele cazuri, angajaţilor le este dificil să se înţeleagă ce se vrea de la ei. Este o provocare să adaptezi cultura organizaţională locală. Un client vine la bancă şi un singur angajat este la front-office. Unde este spiritul de echipă aici?“, consideră Magda Calangiu, compliance officer în cadrul BRD din octombrie 2015.