Livrările de autovehicule au crescut cu aproape 19% în ianuarie

Autor: Andrei Mazurchievici 16.02.2016

Autoturismele, care reprezintă 77,4% din vânzările înregistrate în prima lună din 2016 (5.111 unităţi), înregistrează o creştere de 13,8%, iar vehiculele comerciale (marfă şi persoane), una de 39,7%.

Vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au scăzut în prima lună a lui 2016 cu 15,8% faţă de ianuarie 2015, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creştere de 25,9%.

La autoturisme, top-ul pe mărci în această primă lună este condus de către Dacia, cu 1.258 de unităţi (24,6% din total piaţă), urmată de Volkswagen cu 621 unităţi (12,2%), Skoda (563 unităţi - 11%); Ford (457 unităţi - 8,9%), Renault (272 unităţi - 5,3%) şi Seat (190 unităţi - 3,7%).

Pe modele, cu cele 601 unităţi livrate pe piaţa autohtonă, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în prima lună a lui 2016, urmat de Skoda Octavia, 291 unitaţi, Dacia Sandero, cu 189 unităţi, Seat Leon, 181 unităţi şi Dacia Duster, cu 157 unităţi.

După segmentarea pe clase, doar segmentul F (lux) înregistrează scăderi faţă de ianuarie 2015. Toate celelalte consemnează creşteri solide (Clasa MPV +38,7%, Clasa D +26,1%, Clasa E +17,2%, Clasa B +14,4% şi Clasa C, care reprezintă aproape jumătate din piaţă, +12,5%).

În funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piaţa cu o pondere de 59,4%, dar în scădere faţă prima lună din 2015 (67,2% din piaţă).

În ceea ce priveşte autoturismele hibride sau electrice 100%, prima lună din 2016 consemnează o creştere a acestui segment cu aproximativ 130% fată de ianuarie 2015 (de la 17 unităţi la 39).

Maşinile albe şi gri domină în continuare cererea, acestea înregistrând 31,1% şi respectiv, 23,7% din totalul preferinţelor. Urmează albastru cu 15,8% şi negru cu 13,7%.

În funcţie de ţara de provenienţă a autoturismelor, situaţia se prezintă astfel: 23,8% sunt import Germania, 21,6% sunt de provenienţă autohtonă, 12,5% din Cehia; 9,9% din Spania şi 7,1% din Franţa.

Vânzările realizate în ianuarie au fost, ca şi în anii precedenţi, susţinute de achiziţiile de autoturisme realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 88%.

Importul de autovehiculel rulate au scăzut faţă de 2015 cu 6,9%. Cu toate acestea, raportul dintre cele noi şi cele rulate rămâne unul ridicat, respectiv 2,8 autoturisme rulate intrate în parc la unul nou vândut.

În luna ianuarie s-au produs 30.842 de autovehicule, cu 8,8% mai puţin decât în luna similară din 2015, dar în creştere cu 9,1% faţă de luna precedentă (decembrie 2015).

Dintre acestea, 26.671 au fost produse de către Dacia şi 4.171 de către Ford. Volumele cele mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 15.192 unităţi (cu 10,2% mai mult decât în ianuarie 2015), urmat de Ford B-MAX (4.171 unităţi, -39,7%), Dacia Sandero (4.112 unităţi, +9,3%), Dacia Logan (3.933 unităţi, -37,5%) şi Dacia Logan MCV (3.434 unităţi, +12%).

Exporturile au scăzut cu 15,2%, până la 26.963 de unităţi, însă comparativ cu luna decembrie, acestea au avansat cu 13,4%.

Cel mai exportat model în prima lună din 2016 a fost Dacia Duster (14.473 unităţi), în creştere faţă de 2015 cu 5,8%, urmat de Ford B-MAX (4.012 unităţi, -40,5%), Dacia Logan (3.186 unităţi, -38,6%), Logan MCV (2.752 unităţi, -13,5%) şi Dacia Sandero (2.540 unităţi, -15,7%).

Dacă în ianuarie 2015 94% dintre autoturismele produse în România au fost exportate, în acest an ele au reprezentat 87,4%.