Cât costă coşul de cumpărături al unui român în fiecare reţea din comerţul modern local

Autor: Cristina Rosca 23.02.2016

Coşul de cumpărături obişnuit al unui român în magazinele din comerţul modern costă între 48 de lei şi 71 de lei în funcţie de reţea şi de formatul de comerţ. Astfel, diferenţele între doi retaileri ajung şi la 50%, arată o analiză a Ziarului Financiar pe baza datelor oferite de compania de cercetare de piaţă Hipercom Monitoring.

Preţurile comparative între reţelele din comerţul local sunt unul dintre cel mai bine păstrate secrete, jucătorii ferindu-se să ofere detalii deşi recunosc că monitorizează constant concurenţa. În cazul acestei analize valoarea coşului de cumpărături a fost calculată pornind de la aceleaşi 11 articole care sunt achiziţionate lunar de către români. Au fost analizate doar preţurile din cataloagele retailerilor şi a fost ales întotdeauna, la fiecare reţea, preţul cel mai mic.

Astfel, nu s-a căutat acelaşi brand, ci acelaşi produs, indiferent de brand/marcă privată. S-au ales însă aceleaşi produse cu acelaşi gramaj. Auchan nu este inclus în listă pentru că nu publică în România cataloage promoţionale.

Datele culese arată că cel mai mic preţ al coşului de cumpărături îl găsim la Metro Cash&Carry, de 48 de lei. Spre deosebire de celelalte reţele, care se adresează clientului final, Metro şi Selgros se adresează clienţilor revânzători (micilor magazine) şi jucătorilor din HoReCa. Astfel, Metro şi Selgros activează în comerţul angro, pe când hipermarketurile, supermarketurile şi discounterii „joacă“ în comerţul en-detail.

Între jucătorii care se adresează clientului final, cel mai mic preţ pentru coşul de cumpărături îl găsim la Billa România, o reţea cumpărată recent de Carrefour. Această mutare se vede şi în politica agresivă de preţ în contextul în care anterior Billa se poziţiona pe segmentul mediu, nu pe cel low, cum este cazul Carrefour sau Profi. Coşul mediu în Billa costă 51,82 de lei, un preţ apropiat de cel din XXL Mega Discount, o reţea a Rewe România care activează pe segmentul discount.

Preţurile în Billa însă sunt mai mici cu peste 22% comparativ cu supermarketurile Carrefour (reţea care urmează a înghiţi Billa după ce tranzacţia primeşte acordul Concurenţei) şi cu 13% mai mici decât în hipermarketurile francezilor.

Preţurile sunt valabile pentru luna ianuarie, când au fost promovate de retaileri.

Retailerii publică anual câteva sute de cataloage, acestea fiind de altfel unul dintre cele mai importante instrumente de promovare, alături de site-urile proprii. Aici sunt afişate în special produsele la ofertă sau promoţie.

Cataloagele sunt livrate în cutiile poştale ale consumatorilor şi sunt oferite gratuit şi în magazine. Compania Hipercom Monitoring analizează doar preţurile din cataloage, nu şi de la raft.