Directorul financiar al grupului Telekom România: Aveam peste 200.000 de clienţi pentru pachetele fix-mobil la finele anului; investiţiile în infrastructură au erodat EBITDA

Autor: Adrian Seceleanu 25.02.2016

Grupul Telekom România avea la finele anului trecut peste 200.000 de clienţi pentru pachetele sale integrate de servicii fix-mobil, care au reprezentat principalul focus pentru fostele companii Cosmote şi Romtelecom după rebranding, a declarat Anastasios Tzoulas, directorul financiar al grupului despre rezultatele financiare pe anul precedent.

“Pentru Telekom Romania, 2015 a fost marcat de lansarea ofertelor comerciale MagentaONE care au atras peste 208.000 de clienţi până la finalul anului, de avansarea proiectului RoNet şi de extinderea reţelei de fibră optică, respectiv a acoperirii 3G/4G - ceea ce reprezintă cumulat investiţii semnificative cu impact direct asupra EBITDA. Pe lângă pachetele de servicii convergente care au inclus şi oferte pentru echipamente şi conţinut TV cu multe exclusivităţi sportive, ne-am concentrat să ne extindem aria de expertiză pe segmentul business şi să livrăm soluţii inovatoare atât pentru clienţii persoane fizice, cât şi pentru companii. Toate aceste eforturi stau la baza continuării procesului de consolidare a operaţiunilor Telekom Romania pe piaţă”, a punctat Tzoulas.

Investiţiile grupului s-au axat pe reţeaua de fibră optică, reţeaua mobilă prin tehnologiile 3G şi 4G şi pe proiectul Ro-Net, conform datelor comunicate de grup.
“Într-un mediu concurenţial foarte competitiv, cele două companii şi-au continuat planul de investiţii, cea mai mare parte a acestora concentrându-se asupra extinderii reţelelor FTTH (Fiber to the Home), 3G şi 4G. Astfel, la finalul lui 2015, FTTx era prezentă în 25 de oraşe, fiind făcute eforturi pentru creşterea penetrării acestei tehnologii în zonele deja acoperite. Clienţii care optează pentru această tehnologie beneficiază de viteze de până la 1 Gbps pentru Internet şi de servicii de televiziune interactivă (IPTV).

În 2015, serviciile 4G au atins o acoperire de 57% în zonele urbane, cu viteze de până la 150 Mbps. De asemenea, pe partea mobilă, în ultimul trimestru al anului 2015 au continuat eforturile de modernizare, extindere şi optimizare a reţelei pentru tehnologia UMTS-3G, care au îmbunătăţit semnificativ vitezele de download şi upload, oferind clienţilor o experienţă superioară în utilizarea serviciilor de broadband mobil.

Proiectul RoNet, care asigură infrastructura necesară pentru conectarea unor localităţi izolate la Internet, se află în faza de implementare, până la finalul lui 2015 fiind finalizate lucrările pentru aproximativ 100 dintre cele 783 de localităţi vizate”, potrivit datelor comunicate de grup.

Creştere susţinută pe TV

Telekom Romania Communications, fostul Romtelecom, a înregistrat anul trecut venituri totale de 601,7 mil. euro, aproape egale cu cele din anul precedent (scădere de 1,2% de la 609,1 mil. euro în 2014), conform datelor comunicate de companie. Cifrele anunţate de grupul elen OTE, prin care Deutsche Telekom controlează operaţiunile din România, diferă uşor faţă de cele consolidate pe România anunţare de grupul german. Astfel, DT a anunţat pentru aceeaşi perioadă venituri de 562 mil. euro, în scădere cu 3,1%.

La nivelul trimestrului patru OTE a anunţat pentru fostul Romtelecom venituri de 159 mil. euro, în creştere cu 5% în timp ce DT a anunţat venituri de 148 mil. euro, în creştere cu 2,8%.

Evoluţia reflectă printre altele tendinţa clienţilor de a înlocui serviciile fixe de voce cu cele mobile, au comentat datele reprezentanţii Telekom România. “Nivelul veniturilor reflectă în principal scăderea continuă a segmentului de voce fixă generată de tendinţa de înlocuire a serviciilor fixe cu cele mobile, cu venituri aferente mai mici cu 17% la finalul lui 2015 versus perioada similară din 2014. ProForma EBITDA (câştigurile operaţionale înaintea dobânzilor, taxelor şi amortizărilor, excluzând cheltuielile de restructurare) pentru anul 2015 a fost de 118,4 milioane euro, în scădere cu 26% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Rezultatele au fost afectate, printre altele, de costurile mai ridicate aferente conţinutului TV şi ale celor cu echipamentele mobile şi TV, ca urmare a eforturilor companiei de a oferi o experienţă superioară clienţilor de pe segmentele fix şi mobil. La rezultatele înregistrate a contribuit şi o scădere a veniturilor din activităţi colaterale precum valorificarea infrastructurii vechi de cupru şi a portofoliului imobiliar.”

Serviciile convergente fix mobil au generat o creştere a veniturilor mai mult decât dublă din serviciile mobile în trim. 4 2015 în raport cu trim. 4 2014, cu o creştere corespunzătoare a clienţilor MagentaONE, care au ajuns la peste 208.000, mai mulţi cu 48.000 faţă de T3 2015. Platforma comercială MagentaONE a fost lansată pe piaţă în mai 2015 şi include: conceptul One Stop Shop, un call center, o factură, un serviciu MyAccount (inclusiv o singură aplicaţie mobilă), 10 secunde timp mediu de aşteptare în call center pentru clienţii rezidenţiali şi business cu oferte integrate fixe şi mobile, dar şi divertisment şi conţinut exclusiv pe toate ecranele (TV, tablete, laptopuri, smartphone-uri).

Conţinutul exclusiv TV oferit a avut un impact pozitiv asupra vânzărilor însă s-a regăsit în balanţă şi prin costuri mai mari, au spus reprezentanţii Telekom. “Investiţiile semnnificative în conţinut exclusiv, printre care se numără competiţii sportive precum UEFA Champions League, disponibile pe toate ecranele, s-au reflectat în creşterea constantă a bazei de clienţi TV, al căror număr a atins 1,45 milioane la finalul lui 2015, cu venituri corespunzătoare în creştere cu 4% la finalul lui 2015 versus finalul lui 2014. De asemenea, în T4 2015, comparativ cu trimestrul precedent, serviciile de televiziune interactivă (IPTV) şi cele de cablu digital au avut cele mai spectaculoase rate de creştere.“

Segmentul de internet fix rămâne o problemă pentru grupul Telekom, compania înregistrând o scădere de 2,3% a numărului de clienţi dar şi a veniturilor generate de acest segment. “Veniturile din serviciile de Internet fix pentru anul 2015 au scăzut uşor, cu 3%, comparativ cu anul precedent. 1,203 milioane de clienţi aveau Internet de mare viteză de la Telekom, o parte dintre aceştia cu viteze de până la 1 Gbps, prin intermediul tehnologiilor FTTx  (FTTH – fiber to the home sau FTTB – fiber to the block). “
Numărul de abonamente raportat pentru serviciile fixe a fost de 4,6 milioane pentru T4 2015, iar pentru cel de servicii mobile a crescut cu 153% la finalul lui 2015, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.


Creştere pe mobil

Veniturile Telekom Romania Mobile Communications, fostul Cosmote, au crescut cu 7,5% în T4 2015, faţă de T4 2014, ajungând la 121,1 milioane euro, în timp ce veniturile totale corespunzătoare anului 2015 au rămas stabile, la 438,5 milioane euro, în scădere cu 0,2% faţă de anul precedent.

“Veniturile din servicii broadband au continuat evoluţia pozitivă, cu o creştere de 17,7% în T4 2015, faţă de acelaşi trimestru din 2014, şi de 14% anual. Numărul total de clienţi 4G, precum şi traficul de date 4G, au crescut cu 80% în T4 2015 faţă de T3 2015. În plus, Telekom Romania Mobile Communications a înregistrat o creştere de 16 puncte procentuale a ponderii smartphone-urilor în totalul telefoanelor vândute în 2015 faţă de 2014. La sfârşitul anului 2015, numărul total de clienţi (inclusiv Zapp) a fost de 5,754 milioane, în creştere cu 0,7% faţă de T3 2015. Numărul total al clienţilorpe bază de abonament a crescut cu 3,7% în 2015 faţă de 2014, reprezentând 29% din baza totală de clienţi. ARPU (venitul mediu per utilizator) în 2015 a fost de 4,5 euro.

Marja ProForma EBITDA (câştigurile operaţionale înaintea dobânzilor, taxelor şi amortizărilor, excluzând costurile de restructurare) a ajuns la 20% în 2015, înregistrând o scădere de 4 puncte procentuale comparativ cu 2014. ProForma EBITDA a atins valoarea de 87,1 milioane euro în 2015. 

În prezent, Telekom Romania Mobile Communications oferă acoperire 4G pentru 57% din populaţia din mediul urban şi pentru 32,4% din totalul populaţiei (rural şi urban). În Bucureşti, acoperirea 4G este de 98% din suprafaţă, în timp ce în oraşele turistice Braşov şi Poiana Braşov acoperirea este de 98%, respectiv 100%. Clienţii care nu se află în aria de acoperire 4G, pot beneficia de 4G Experience, o conexiune avansată având la bază tehnologia 3G HSDPA dual carrier, ce permite viteze de până la 43,2 Mbps, în 275 oraşe şi alte peste 5.000 de localităţi. “

Clienţii Telekom vor avea “în curând” acces la reţeaua 4G a Orange

Clienţii Telekom România vor avea acces “în curând” şi la reţeaua 4G a Orange - liderul pieţei locale de telefonie mobilă, conform datelor comunicate de grup, care nu oferă însă un termen exact.

“În baza acordului de roaming naţional încheiat între Telekom Romania şi Orange România, în următoarea perioadă, clienţii Telekom vor putea utiliza reţeaua Orange 4G/4G Plus, beneficiind de acoperire extinsă şi calitate superioară pentru serviciile 4G şi 4G Plus. Astfel, clienţii Telekom Romania vor avea acces la tehnologiile de comunicaţii 4G şi 4G Plus chiar şi atunci când nu se află în aria de acoperire a reţelei 4G a Telekom Romania Mobile, prin utilizarea reţelei Orange 4G/4G Plus, care acoperă 72% din populaţie la nivel naţional şi 96% din populaţia urbană.“