Austriecii de la Wienerberger înregistrează venituri record pe măsură ce românii şi bulgarii îşi construiesc tot mai multe case de cărămidă

Autor: Bogdan Alecu 25.02.2016

Grupul Wienerberger a reuşit o creştere a veniturilor cu 5% la 3 miliarde euro şi o îmbunătăţire substanţială a EBITDA operaţional cu 17% până la 370 milioane euro.

“2015 a fost pentru Wienerberger cel mai bun an de la începutul crizei financiare. Veniturile companiei au înregistrat un nou record şi cifrele financiare ale grupului au înregistrat o creştere semnificativă pentru cel de-al cincilea an consecutiv. Ca urmare a unei performanţe operaţionale foarte bune, am reuşit atingerea unui nivel al profitului după impozitare de 70 de milioane euro. în mod cert ne-am atins obiectivul de a reveni în zona de profit”, a subliniat Heimo Scheuch, CEO Wienerberger AG.

Valoarea datoriei nete a grupului a fost redusă cu 14% de la 622 milioane euro în 2014 la 534 milioane euro în 2015. Acest lucru a fost posibil în primul rând datorită unui cash flow semnificativ venit din activităţile operaţionale. Lichidităţile provenite din vânzările de bunuri imobiliare non-core au adus aproximativ 28 milioane euro. Cheltuielile de capital la nivel de grup, care includ cheltuielile de mentenanţă şi investiţiile în inovaţie tehnologică, precum şi cheltuielile pentru dezvoltarea portofoliului, s-au ridicat la suma totală de 138 milioane euro. în plus, aproximativ 10 milioane euro au fost alocate investiţiilor de creştere. în comparaţie cu anul trecut, direcţia financiară s-a îmbunătăţit considerabil, fiind 26% la sfârşitul anului. Perioada de rambursare a datoriilor a fost de 1,4 ani, mult sub termenul auto-impus de disciplina financiară, de 2,5 ani.

Construcţiile rezidenţiale din Europa au fost favorizate de condiţiile meteorologice blânde, care au fost în general pe o tendinţă stabilă şi uşor pozitivă, cu mici diferenţe regionale. O tendinţă general pozitivă a fost înregistrată mai ales în Marea Britanie, Olanda, România, Bulgaria, Polonia şi Ungaria. Belgia, Italia şi Rusia au înregistrat o scădere a business-ului în construcţiile rezidenţiale. O situaţie similară s-a înregistrat în Franţa, deşi piaţa franceză s-a stabilizat, aşa cum era de aşteptat, spre sfârşitul anului. în Germania şi Elveţia, construcţia de case unifamiliale sau duplex, precum şi renovările au fost la un nivel uşor mai scăzut faţă de anul trecut, o tendinţă care a fost preîntâmpinată din partea Wienerberger printr-o ajustare a structurilor de producţie. în Austria, construcţia de case noi a rămas la un nivel stabil. Cu toate aceastea Divizia Europeană de Materiale Ceramice pentru Construcţii a raportat o creştere a veniturilor cu 6% de 1,6 miliarde euro. În ciuda costurilor ajustării structurale de 11 milioane euro, EBITDA operaţional a crescut cu 12%, respectiv 249 milioane euro. Acest rezultat a venit nu numai în urma performanţelor bune ale Diviziei şi a unei contribuţii importante a business-ului cu ţigle ceramice din estul Europei în prima parte a anului, ci şi datorită reorganizării vânzărilor pe anumite pieţe, costurilor mai reduse la energie şi măsurilor continue de îmbunătăţire a eficienţei şi optimizării costurilor structurale ale Diviziei.

Veniturile generate de Divizia Europeană de ţevi şi Pavaje au rămas stabile la aproximativ 1 miliard euro, în vreme ce EBITDA operaţional a crescut cu 8%, respectiv până la 108 milioane euro. Această dezvoltare importantă a fost stimulată şi de creşterea pe segmentul de ţevi din plastic. Un an cu rezultate record în business-ul internaţional al proiectelor a avut un efect pozitiv asupra mix-ului de produse şi profitabilităţii acestuia. Mai mult, Divizia a reuşit să securizeze cote de piaţă în zona de nord şi a consolidat poziţia de lider în regiune. Unul dintre principalele motive de creştere a veniturilor din segmentul de ţevi din plastic îl reprezintă modul în care au fost gestionate lipsurile la materii prime şi reacţia la creşterea preţurilor pentru plasticul granulat. Segmentul pavaje din beton a beneficiat din poziţionarea sa coerentă ca furnizor de produse premium şi de pe urma programelor menite să optimizeze structurile de cost, să crească mix-ul de produse şi capacitatea lor de utilizare. Această strategie a adus o uşoară creştere în venituri şi încasări mai mari. Segmentul ţevilor ceramice a a generat la rândul său o uşoară creştere în venituri, dar încasările operaţionale au rămas în mod semnificativ sub nivelul anului trecut. Acest fapt s-a datorat mai ales unui nivel mai scăzut al investiţiilor publice mai ales în Germania şi Polonia, care nu a fost întrutotul compensat de activităţile pe alte pieţe.

În comparaţie cu trimestrul IV pentru anul 2014, veniturile consolidate ale grupului Wienerberger au rămas stabile la 689 milioane euro. Deşi costurile structurale pe segmentele de blocuri ceramice şi ţevi din plastic au fost ajustate, EBITDA operaţional al grupului a crescut cu 10%, respectiv la 76 milioane euro. Divizia Europeană de Materiale Ceramice pentru Construcţii a înregistrat o activitate deosebit de performantă în cel de-al patrulea trimestru şi a crescut veniturile cu 2%, la 393 milioane euro. EBITDA operaţional a crescut cu 26% la 60 milioane euro. La Divizia de Europeană de ţevi şi Pavaje veniturile au scăzut cu 5% la 227 milioane euro, iar EBITDA operaţional a scăzut cu 20% la 16 milioane euro. Veniturie în America de Nord au crescut cu 11% la 67 milioane euro, în timp ce EBITDA operaţional a crescut cu 35% la 5,5 milioane euro.

Pentru 2016 Wienerberger se aşteaptă la o creştere uşoară a pieţei pe segmentele de blocuri ceramice, ţigle şi ţevi din plastic. în ce priveşte ţevile ceramice pentru canalizare, grupul anticipează un mediu de afaceri uşor negativ, având în vedere că cheltuielile de capital pentru infrastructura publică sunt încă blocate pe anumite pieţe cheie. Se aşteaptă o creştere stabilă a cererii pentru pavaje de beton.

Pentru 2016 ne aşteptăm ca veniturile şi rezultatele financiare pentru Europa de Est să crească substanţial pe fondul unei pieţe caracterizată de creştere moderată. în Polonia, România, Bulgaria şi Ungaria anticipăm o continuare a tendinţei pozitive în construcţiile rezidenţiale unifamiliale sau duplex, în consecinţă o creştere a vânzărilor pe segmentul blocuri ceramice.

”Ne uităm în viitor cu mult optimism, pentru că grupul Wienerberger are potenţial pentru o creştere substanţială. Obiectivul nostru pentru 2016 este să creştem EBITDA operaţiona la 405 milioane euro, inclusiv cu o creştere a profitului cu aproximativ 15 milioane euro, din vânzările imobiliare non-core. Pentru 2020 intenţionăm să obţinem venituri de peste 4 miliarde euro şi un EBITDA de peste 600 milioane euro. Succesul nostru este rezultatul unei strategii clare şi a implementării coerente. Vom continua tendinţa de creştere”, a subliniat Heimo Scheuch.

în 2016 Wienerberger se va concentra pe trei zone esenţiale din strategia corporativă – diversificare, optimizarea structurilor şi inovaţie.

Wienerberger este cel mai mare producător de blocuri ceramice  (Porotherm, Terca) şi lider de piaţă pe segmentul de ţigle ceramice (Koramic, Tondach) în Europa, precum şi pe segmentul pavele din beton (Semmelrock) în Europa Centrală şi de Est. Pe segmentul sisteme de ţevi (ţevi ceramice Steinzeug-Keramo şi ţevi din plastic Pipelife) compania este unul dintre principalii furnizori din Europa. Cu un număr total de 203 de fabrici, Grupul Wienerberger generează venituri de 2,9 miliarde euro, cu EBITDA operaţional de 370 milioane euro în 2015.

Wienerberger Sisteme de Cărămizi este cel mai mare producător de blocuri ceramice din România. Compania deţine trei unităţi de producţie la nivel local, acestea fiind cele mai moderne unităţi de acest tip din ţară. Fabricile sunt localizate în Gura Ocniţei – Dâmboviţa, Sibiu şi Tritenii de Jos - Cluj. Wienerberger, cel mai mare producător global de cărămizi, a intrat pe piaţa din România în anul 1998 şi este unul dintre cei mai mari investitori din domeniul producţiei de materiale de construcţii. Principalele produse sunt sistemele de zidărie ceramică Porotherm şi Terca. Wienerberger AG deţine poziţia de lider pe piaţa de ţiglă ceramică din Europa prin brandurile Koramic şi Tondach, şi este numărul unu pe piaţa de pavele de beton din Europa Centrală şi de Est, prin brandul Semmelrock. Wienerberger AG este unul dintre cei mai importanţi producători de sisteme ţevi prin companiile Pipelife, unul dintre liderii mondiali în producția de sisteme de ţevi de plastic şi Steinzeug Keramo, cel mai mare producător european de ţevi ceramice.