ANALIZĂ. Apetitul nou pentru carburanţi nu a ridicat valoarea pieţei. Românii au dat 9 mld. euro anul trecut pentru benzină şi motorină

Autor: Roxana Petrescu 26.02.2016

Chiar dacă volumele de carburanţi au crescut cu peste 9% anul trecut, după cum arată datele INS, impulsionate de cererea de motorină, valoarea vânzărilor din cele peste 2.000 de benzinării din România a rămas stabilă, la circa 9 mld. euro, pe fondul scăderii semnificative a preţurilor la pompă.

Ca tendinţă, companiile petroliere spun că românii au început să alimenteze cu carburanţi mai buni, sortimentele premium devenind mai accesibile după prăbu­şirea barilului de petrol. Potrivit datelor provizorii fur­nizate de Institutul Na­ţio­nal de Statistică, anul trecut cifra de afaceri din benzinării, care include atât carburanţii vânduţi, cât şi încasările din zona non-oil, a fost de circa 39,3 mld. lei (8,8 mld. euro), în uşoară scădere faţă de nivelul de 40,9 mld. lei din 2014.

Tot datele de la INS mai arată un lucru. În timp ce în volume vânză­rile de benzină şi motorină au ajuns la circa 5,9 milioane de tone, cu peste 9% mai mult faţă de 2014, preţul mediu al carburan­ţilor a scăzut cu circa 10%, potrivit calculelor realizate de ZF pe baza datelor Petrom. Astfel, creşterea în volum a fost anulată de ieftinirea carburanţilor, per total piaţa păstrându-şi aceeaşi valoare ca în 2014.

În domeniul comerţului de produse petroliere activează unele dintre cele mai puternice companii locale, liderii acestui seg­ment fiind Petrom, Rompetrol, Lukoil şi MOL.

Scăderea preţu­lui carburanţilor a intervenit pe fondul evoluţiei barilului de petrol. Comoditatea a bifat anul trecut unul dintre cele mai surprinzătoare trasee din ultimul deceniu, prăbuşindu-se de la maximul de 115 dolari din vara lui 2014 sub pragul de 30 de dolari, cel mai mic înregistrat în ultimii 12 ani. Nici lunile care au urmat după falimentul Lehman Brothers, evenimentul care practic a declanşat criza financiară globală, barilul de petrol nu a scăzut sub pragul de 30 de dolari. „Scăderea accentuată a preţurilor la pompă a avut loc în condiţiile scăderii abrupte a cotaţiilor pentru produsele petroliere, la care s-a adăugat şi reducerea TVA de la 1 ianuarie 2016. Am plecat de la un preţ de peste 5,5 lei pe litrul de carburant, un preţ mediu pentru întreaga piaţă la sfârşitul lui 2014, conform datelor Comisiei Europene, şi am ajuns în prezent şi la preţuri de 4,5 lei pe litru. Cu toate acestea, ponderea taxelor în preţul final a crescut, ajungând în prezent la peste 60%“, spun reprezentanţii Petrom.

Companiile petroliere mai spun că odată cu revenirea cererii în volume, la nivelul pieţei se mai face simţită o tendinţă.

„Scăderea preţurilor a determinat creşterea volumelor vândute, dar şi o nouă tendinţă pe care o monitorizăm atent: reorientarea clienţilor de la carburanţii standard, cei mai ieftini, către cei premium, care oferă performanţe superioare la temperaturi scăzute, protejează motorul şi reduc consumul. Evoluţia favorabilă a pieţei carburanţilor a fost ajutată şi de faptul că situaţia macroeconomică a fost stabilă: am avut creştere economică, şomajul a scăzut, iar veniturile populaţiei au crescut, a fost încurajat consumul“, continuă reprezentanţii Petrom.

Întrebarea care însă îşi găseşte destul de greu răspunsul în condiţiile actuale de preţ al barilului de petrol este cum va evolua piaţa anul acesta.

„Cererea de carburanţi rămâne în continuare sensibilă la evoluţiile fiscale şi la variaţile de preţ, legate de fluctuatiile de preţ ale ţiţeiului. Piaţa a devenit foarte volatilă, iar evoluţiile viitoare sunt greu de anticipat“, spun reprezentanţii Petrom.

Dincolo de petrol, reprezentanţii MOL România spun că mai sunt şi alţi factori care pot influenţa cererea de carburanţi.

„Vânzările de maşini noi cresc cu peste 15% pe an, vânzările de vehicule comerciale sunt de asemenea în urcare, în plus trebuie continuate proiectele de infrastructură. Exporturile, consumul intern şi investiţiile pot duce la o creştere economică de circa 4%. Acum este dificil de anticipat care dintre aceşti factori va avea o influenţă mai mare asupra pieţei carburanţilor din România în 2016“, subliniază şi specialiştii din cadrul MOL România.