Vânzările de asigurări de sănătate s-au triplat în ultimii şapte ani, dar sunt încă departe de potenţial

Autor: Anelis Baciu 15.03.2016
Piaţa locală de asigurări de sănătate a crescut de trei ori din 2008 încoace, încasările companiilor ajungând la peste 100 mil. lei (24 mil. euro) anul trecut, potrivit datelor Au­to­rităţii de Supraveghere Financiară (ASF). Faţă de 2014, vân­ză­rile de asigurări de sănătate au urcat anul trecut cu o treime.
 
Deşi în creştere, piaţa asigurărilor de sănătate este în continuare departe de potenţial, în condiţiile în care în prezent principalii clienţi ai asigurătorilor sunt companiile care oferă poliţele de sănă­tate ca beneficiu salarial angajaţilor. Poliţele de sănă­tate vor ajunge la po­ten­­ţial în momentul în care clienţii de retail vor fi prin­cipa­lii clienţi ai asi­gurătorilor.
 
„Creşterea este expli­cată prin faptul că piaţa este încă la început, iar baza este foarte mică. Piaţa a crescut şi datorită faptului că oamenii văd asigurarea de sănătate ca pe o necesitate. Creşterea a fost ajutată şi de deduc­tibilitatea acestui tip de asigurare, însă nu acesta a fost principalul motiv de creştere. Poten­ţialul este în continuare mare pe acest segment, de aceea cred că vom tot vedea creşteri“, a declarat Cristian Fugaciu, director general al brokerului Marsh.
 
O serie de companii de asigurări din piaţa locală au afirmat că intenţionează să mizeze mai mult pe asigurările de sănătate, pe care le văd ca una din principalele surse de creştere ale businessurilor în perioada următoare. Mai mult, creşterea deductibilităţii de la 250 de euro la 400 de euro, atât la angajat, cât şi la angajator, începând cu acest an reprezintă un stimul pentru vânzările de poliţe de sănătate.
 
Unele companii au anunţat intenţia de a veni cu produse noi pe piaţă sau cu îmbunătăţiri la cele existente. Şi cel mai mare asigurător de viaţă, NN Asigurări şi-a făcut publică intenţia de a vinde asigurări de sănătate individuale începând cu a doua parte a acestui an.
 
Signal Iduna, Allianz-Ţiriac, Omniasig şi BCR Viaţă sunt cei mai activi jucători din piaţa asigurărilor de sănătate, cei patru controlând peste două treimi din piaţă. Signal Iduna şi Allianz -Ţiriac sunt asigurători germani, în timp ce Omniasig şi BCR Viaţă sunt deţinuţi de grupul austriac Vienna Insurance Group (VIG).
 
În timp ce în cazul Allianz-Ţiriac, Omniasig şi BCR Viaţă poliţele de sănătate nu reprezintă core businessul, situaţia este diametral opusă în cazul Signal Iduna care a intrat pe piaţa din România special pentru a face asigurări de sănătate. Focusarea pe o nişă atât de îngustă aşa cum este cea a asigurărilor de sănătate nu a perimis o dezvoltare amplă Signal Iduna, care deşi este cea mai mare companie pe segmentul poliţelor de sănătate are afaceri anuale de numai 30 de milioane de lei.
 
Poliţele de sănătate vândute de asigurătorii locali includ “n principal consultaţii, analize şi investiga?ii medicale, partea de spitalizare şi intervenţii chirurgicale, deşi disponibilă în portofoliu, neregăsindu-se întotdeauna printre beneficiile achiziţionate de clienţi.
 
Vânzările de asigurări de sănătate, au o pondere extrem de mică în businessul total al asigurătorilor locali, de aproximativ 1%. Piaţa locală este dominată de asigurările auto obligatorii (RCA) care au 40% din totalul subscrierilor.