Cine este copilul minune al inteligenţei artificiale pentru care Google a plătit un preţ de transfer de aproape 600 de milioane de dolari

Autor: Maria Tufan 20.03.2016

Lee Se-Dol, campionul mondial la Go, jocul de origine chineză considerat cel mai complex din lume, a fost bătut în competiţia de saptămâna trecută, din Coreea de Sud, de robotul numit AlphaGo. În spatele acestor victorii stă, însă, persoana de geniu din Demis Hassabis, co-fondatorul şi directorul executiv al companiei britanice DeepMind, cumpărată de Google, scrie Financial Times.

Deşi Lee este considerat de Hassabis drept un „Roger Federer al Go-ului”, computerul care are la bază inteligenţa artificială creată de el, a reuşit să obţină ceea ce nimeni nu credea: a depăşit mintea umană într-un proces extrem de dificil de gândire. „Eu cred că este ceva imporatant, dar, în cele din urmă, istoria este cea care va decide lucrul acesta”, a explicat Hassabis la finalul meciului din Seoul. „Mulţi oameni au prezis că acest lucru va fi posibil mult mai târziu, în viitor, iar noi suntem acum extrem de încântaţi că am depăşit această piatră de hotar.”

Născut la Londra într-o familie în care mama are orgini chinezeşti-singaporiene şi tatăl  descendenţi  greco-ciprioţi, Demis Hassabis (39 de ani) este considerat o enciclopedie modernă, cariera lui de până acum întinzându-se de la „copil minune” al şahului, la maestru programator, designer de jocuri video şi expert în neurologie. Toată această experienţă au făcut ca în 2010, alături de Mustafa Suleyman, specialist în tehnologie şi prieten din copilărie, şi Shane Legg, pe care l-a întâlnit în timpul studiilor de la University College London, să înfiinţeze un grup creator de inteligenţă artificială. DeepMind, aşa cum a fost numit, a fost cumpărat de Google în 2014 pentru 400 de milioane de lire sterline.

Cu toate că la facultate profesorii insistau pe predarea unei inteligenţe artificiale „înguste”, în care programatorii să introducă „etichete” cu ajutorul cărora calculatorul să poată simţi informaţia, Hassabis a găsit ideile acestea nesatisfăcătoare. Şi-a dorit, astfel, să creeze un sistem cu inteligenţă artificială „generală” care să se folosească de informaţii „nestructurate” din jurul lui, pentru a putea fi capabil să ia decizii independente şi să facă predicţii.    

La DeepMind, inginerii inventează programe bazate pe reţele neuronale, modelate după creierul uman. În felul acesta, sistemele fac greşeli, însă învaţă să îşi îmbunătăţească performanţele de-a lungul timpului. Roboţii pot fi puşi să joace alte jocuri sau să îndeplinească alte sarcini, inteligenţa lor fiind astfel una generală şi nu specifică. Potrivit creatorilor, tipul acesta de inteligenţă artificială „gândeşte” exact ca o fiinţă umană.

Deşi în 1997, un supercomputer IBM a câştigat un meci de şah contra lui Garry Kasparov, campionul mondial de la acea vreme, şi programatorii au construit atunci un sistem care să poată analiza toate mutările posibile, la jocul de Go, lucrurile stau cu totul şi cu totul diferit. Pe o tablă de Go, sunt posibile mai multe mutări decât atomi în univers, ceea ce reprezintă mult prea multă informaţie de procesat chiar şi pentru un supercomputer. A bate cel mai bun om la acest joc a făcut ca AlphaGo să înregistreze o reuşită tehnologică nemaiîntâlnită.

Pentru Hassabis, crearea roboţilor care să bată oamenii în jocuri de gândire este doar modul prin care acesta îşi testează tehnologia nedezlănţuită de la DeepMind. Visul său este, însă, să atingă o performanţă tehnologică cu ajutorul căreia „smartphone-urile  să fie mult mai inteligente de atat, şi, mai târziu, în viitor, să se folosească de inteligenţa artificială pentru a ajuta oamenii de ştiinţă să rezolve cele mai complicate probleme din domeniul medical, dar şi din alte zone.”