Liviu Taloi, consultant în e-commerce şi marketing online: Producătorii au cel mai mult de câştigat din intrarea pe marketplace. De asemenea, aici pot intra comercianţii cărora le este frică de online, de tehnologie

Autor: Adrian Seceleanu 07.04.2016

 

 



Companiile care au activităţi de producţie sunt cele care ar trebui, în primul rând, să ia în calcul să încerce să-şi vândă produsele direct printr-o platformă online de tip marketplace a marilor magazine online, în condiţiile în care astfel pot dezvolta un canal de vânzări care să ajungă în viitor la o pondere semnificativă în business, dar şi pentru că astfel pot testa reacţia pieţei în legătură cu portofoliul şi brandurile proprii pe un segment semnificativ de clienţi.

„Producătorii sunt cei care ar putea avea cel mai mult de câştigat din intrarea într-un marketplace, pentru ei este un canal interesant care ar putea ajunge la o pondere semnificativă în business în următorii ani”, a declarat pentru ZF Liviu Taloi, senior consultant în e-commerce şi marketing online în cadrul ecompedia.ro.

eMag împreună cu ZF va organiza pe 14 aprilie în Bucureşti un eveniment despre vânzările prin intermediul  platformele online de tip  marketplace . Pentru a participa gratuit la conferinţă click aici

Pe piaţa locală cel mai mare marketplace este cel deţinut de eMag, cel mai mare magazin online local, în care sunt listate produsele a peste 1.000 de companii. Produsele vândute prin platforma eMag marketplace au generat un sfert din vânzările retailerului online. eMag are circa 500.000 de vizitatori unici pe zi - fiind astfel unul dintre cele mai accesate site-uri din România. Şi cel.ro, unul dintre cele mai mari magazine online locale cu profil IT&C, are în plan să lanseze în acest an o platformă de acest tip.

În anumite segmente de piaţă din unele industrii se observă deja cum producătorii încep să vândă direct sau prin platforme de tip marketplace, iar tendinţa se va accentua în perioada următoare, a adăugat Liviu Taloi. „Putem observa acest lucru dacă ne uităm la zona de electrocasnice, de produse albe, care reprezintă un segment vechi pe piaţă. Ce observăm este că dacă în urmă cu ani de zile distribuitorii erau cei care se ocupau de promovarea produselor - Franke, Ariston sau Indesit, să spunem, acum acest lucru nu se mai întâmplă. Producătorii se ocupă direct de promovare pentru că în multe cazuri ei au început să vândă direct, iar distribuitorii au ieşit din joc. Pentru producători un marketplace ar putea să nu fie suficient şi să prefere să vândă direct. Din zona IT&C Samsung este cel mai aproape de a face un pas către acest model, în care ar putea vinde direct sau printr-un marketplace către clienţi.“

Pe lângă producători, o platformă marketplace ar putea fi o alegere bună şi pentru magazinele care nu au o prezenţă online, pentru că astfel pot testa acest nou canal de vânzare, adaugă Taloi. „Marketplace-ul este de asemenea o idee interesantă şi pentru comercianţii cărora le este frică să treacă din offline în online, care se feresc de tehnologie. Pentru ei faptul că, spre exemplu, eMag are o platformă unde îşi pot lista produsele şi pot testa zona de comerţ online este o variantă foarte bună.”

Pe de altă parte, pentru comercianţi intrarea pe o platformă de tip marketplace trebuie să fie un pas analizat atent, astfel încât acesta să genereze creşteri pentru business şi să aducă utilizatori şi către canalul propriu de vânzări. „Companiile trebuie să pondereze foarte bine decizia de a intra sau nu într-un marketplace. Este o decizie de business: pentru unele companii se potriveşte mai bine, pentru altele mai puţin. Decizia de a intra într-un marketplace poate fi un risc pentru o companie, în cazul în care nu este vorba de un producător. Pentru un retailer, pentru un comerciant, decizia de a intra sau nu într-un marketplace este una foarte complicată.”

În opinia lui pentru comercianţi vânzările prin platforma marketplace a unei alte companii nu ar trebui să depăşească 15% din business. „Pentru comercianţi este OK dacă vânzările prin marketplace au o pondere de 10-15% din business, dar dacă ajung la 30% este o problemă. Când un retailer sare de un prag de 5% în încasări din marketplace şi nu are şi un canal propriu de vânzări, brandurile lui, atunci totul devine un joc fin de glezne.“

Comercianţii pot intra în platformele marketplace doar cu o parte din portofoliul de produse pentru a-şi proteja brandul şi pentru a determina clienţii să intre şi în magazinele proprii, spune Liviu Taloi. „Sunt diferite abordări pe piaţă. Am văzut de exemplu cum unii comercianţi au decis să intre în marketplace-ul eMag dar numai cu un brand din întregul portofoliu. Astfel ei pot testa funcţionalitatea platformei şi modelul de business protejându-şi însă brandul. Există şi alte cazuri, ale unor comercianţi mai mici care au intrat în marketplace dar doar cu un produs dintr-o întreagă gamă, cu ţinta de a aduce clienţii la ei în magazin pentru restul produselor. De exemplu, din gama de produse <<Albă ca zăpada>> să spunem, ei au pus doar ghiozdanul în marketplace, dar restul - penarul, pixurile, liniile din aceeaşi gamă au rămas doar în portofoliul lor. Aceasta este o soluţie care le permite comercianţilor să testeze ce se întâmplă.”