Lecţia estoniană: cum să guvernezi prin smartphone
Guvernul României ar trebui să se inspire din experienţa guvernului estonian, care a început să lucreze la schimbarea sistemelor informatice pentru ca serviciile publice să poată fi accesate şi de pe dispozitivele mobile.
„Noi am început să dezvoltăm şi să testăm diferite soluţii IT încă din 1995, iar acum zece ani aveam deja implementate o serie de soluţii electronice pentru diferite servicii publice. Toată infrastructura şi bazele de date au fost construite pentru a fi accesibile de pe calculatoare, dar acum nimeni nu mai foloseşte calculatoare. Circa 60% din traficul de pe internet se realizează în prezent de pe smartphone-uri, ceea ce înseamnă că sistemele IT guvernamentale trebuie reconstruite pentru a se adapta la dispozitivele mobile“, a declarat pentru ZF Kalle Palling, şeful comitetului pentru afacerile europene din parlamentul estonian. El a adăugat că o parte din serviciile publice sunt deja disponibile şi de pe dispozitivele mobile.
Estonia, una dintre cele mai digitalizate ţări din lume, cu doar 1,3 milioane de locuitori, are o experienţă de peste 20 de ani în ceea ce priveşte tehnologizarea sistemului public.
„Vrem să simplificăm toate procesele, inclusiv comunicarea cu statul sau modul în care se fac afacerile cu statul. Noi credem că singurul moment în care trebuie să interacţionezi cu un funcţionar public este atunci când te duci să îţi ridici actul de identitate sau paşaportul. Şi suntem aproape de această ţintă“, a punctat Palling.