Tiberiu Pop, CEL.ro: Nu am avut 8 mil. € să cumpărăm PC Garage de la Marius Ghenea. Concurenţa nu ar trebui să aprobe tranzacţia eMAG - PC Garage

Autor: Adrian Seceleanu 21.04.2016

Corsar Online, compania care admi­nis­trează CEL.ro - al doilea mare magazin online IT&C de pe piaţa locală, a purtat dis­cuţii pentru preluarea magazinului rival PC Garage de la Marius Ghenea, însă acestea nu au avansat pentru că firma nu a avut resursele necesare pentru a achita preţul solicitat, de aproximativ 8 milioane de euro.

„Anul trecut am avut câteva discuţii cu Marius Ghenea fără a finaliza ceva din lipsă de resurse. Preţul cerut era undeva în jur de 8 milioane de euro şi adresat unui investitor listat la bursă şi care ar fi câştigat nu din profitul generat de PC Garage, ci din creşterea preţului acţiunilor pe bursă în urma achiziţiei“, a declarat Tiberiu Pop, proprietar şi CEO al CEL.ro, în contextul în care a fost solicitat de ZF să comenteze achiziţia PC Garage de către eMAG.

Cel mai mare retailer online din România, eMAG, cu un rulaj de peste 350 mil. euro anul trecut, a anunţat la finele săptămânii trecute că va înghiţi şi PC Garage - unul dintre puţinele magazine online IT&C locale cu un business de ordinul zecilor de milioane de euro pe an - consolidându-şi astfel şi mai mult poziţia puternică din industrie.

Şeful CEL.ro, care caută la rândul său un investitor pentru a finanţa expansiunea companiei sale - cu afaceri de 40 mil. euro anul trecut, afirmă că o tranzacţie este greu de perfectat pentru jucătorii care nu au un rulaj de cel puţin 100 de milioane de euro pe an. Discuţiile de vânzare ale PC Garage au durat un an de zile exact în acest context, iar exitul către eMAG nu a fost probabil prima opţiune, este de părere Pop. „Motivul pentru care PC Garage nu s-a vândut până acum este cifra de afaceri mult prea mică (…). Un business devine atractiv pentru un investitor atunci când se apropie de 100 de milioane de euro. Cu 30 de milioane de euro cifră de afaceri vânzarea către eMAG a fost cel mai probabil ultima opţiune, noi neavând banii necesari, iar un investitor extern nefiind interesat de o cifră de afaceri atât de mică.“

Întrebat care estimează că va fi impactul tranzacţiei eMAG - PC Garage asupra şanselor CEL.ro de a-şi găsi un investitor, Tiberiu Pop a răspuns că în această ipoteză „CEL.ro va rămâne singura alternativă pentru un jucător care doreşte să intre în piaţa de online.“

Tiberiu Pop a atacat pe de altă parte în termeni duri tranzacţia eMAG - PC Garage, susţinând că aceasta ar trebui să fie blocată de Consiliul Concurenţei. Proprietarul CEL.ro, un antreprenor extrem de discret - care a refuzat până acum să participe la conferinţe de profil sau să acorde interviuri altfel decât prin e-mail, este cunoscut pentru declaraţiile sale directe despre competitori sau evoluţia pieţei.

„În mod normal cred că Consiliul Concurenţei nu ar trebui să aprobe această achiziţie, clienţii neavând decât de pierdut. Avem în vederea depunerea unei plângeri către Consiliu, concurenţa fiind puternic afectată de o astfel de mişcare în piaţă.“ eMAG şi PC Garage aşteaptă OK-ul Concurenţei pentru a finaliza tranzacţia de preluare anunţată în data de 15 aprilie.

Cum anume ar urma să fie afectată concurenţa de această tranzacţie?

Tiberiu Pop vede în faţă o perioadă extrem de dură pentru rivalii mult mai mici ai eMAG în condiţiile în care el se aşteaptă că întreg grupul de firme controlate de Naspers şi antreprenorul Iulian Stanciu să acţioneze astfel încât să îşi întărească poziţia în industrie.

„PC Garage va beneficia de fonduri noi de marketing oferind o alternativă falsă celor care nu vor să cumpere de la eMAG, nişă pe care ne luptăm şi noi, făcându-ne şi mai grea rămânerea în piaţă. De asemenea preluarea va duce la creşterea preţurilor cu care produsele IT sunt importate în ţară de către furnizorii noştri datorită mutării rulajului făcut de unul dintre cei mai importanţi  clienţi pentru ei la eMAG care nu este doar magazin online ci şi un puternic importator şi  distribuitor de produse IT. Un preţ mai mare de import va duce automat la un preţ mai mare pentru client scăzându-ne astfel competitivitatea“, a declarat Pop.

eMAG, care a avut un rulaj de peste 350 mil. euro anul trecut este controlat de grupul Naspers din Africa de sud (76%) şi antreprenorul Iulian Stanciu, care ocupă şi poziţia de CEO. eMAG deţine şi retailerul online de modă Fashion Days, unul dintre cei mai mari jucători de profil, cu afaceri în mai multe teritorii. Iulian Stanciu este şi proprietarul Network One Distribution - cel mai mare distribuitor IT&C de pe piaţa locală şi al retailerului electro-IT Flanco, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţă.

Privind la grupul de companii format din eMag, Fashion Days, Network One Distribution şi Flanco, Tiberiu Pop insistă că „înghiţirea“ PC Garage va afecta competiţia de pe piaţă făcând practic din Altex, compania deţinută de antreprenorul Dan Ostahie singurul competitor „serios“. „Din punctul de vedere al cumpărătorilor achiziţia nu va face altceva decât să ducă la o creştere artificială a preţurilor singurul concurent serios al eMAG rămas fiind Altex“, a declarat Pop.

PC Garage, un business înfiinţat în 2005 de Gabriel Vasile, a fost cumpărat de Marius Ghenea în toamna anului 2009, un an dramatic pentru industria de IT locală, în care vânzările au scăzut aproximativ la jumătate faţă de anul de boom 2008. Conform datelor din Monitorul Oficial, Ghenea a plătit 1 mil. lei (235.000 de euro) pe 95% din acţiunile PC Garage.

Ulterior, Ghenea a consolidat în cadrul PC Garage toate afacerile sale din retailul online IT&C, iar businessul a crescut semnificativ. PC Garage este cunoscut în special pentru oferta puternică de componente, de sisteme de gaming, dar şi pentru consultanţă în achiziţii şi alte servicii.

Din 2011 încoace profitul net a variat uşor în jurul a 1mil. lei pe an, respectiv circa 1% din afacerile din 2014. Ghenea anunţase anul trecut că este în discuţii pentru vânzarea companiei.