Încep noi proiecte de infrastructură în sud: CNADNR a desemnat constructorul pentru centura de la Mihăileşti iar Ministerul Dezvoltării asfaltează drumul dintre Alexandria şi Giurgiu

Autor: Bogdan Alecu 22.04.2016

Guvernul a demarat luna aceasta noi proiecte de îmbunătăţire a infrastructurii în sudul ţării, după ani de zile în care s-a concentrat aproape exclusiv pe zona Transilvaniei. Primul proiect este cel de asfaltare a DJ504, care leagă Alexandria de Giurgiu şi care scurtează distanţa dintre cele două oraşe cu 50 km, iar al doilea este construcţia centurii de la Mihăileşti, Giurgiu, care va fluidiza traficul pe DN6 spre Alexandria, unul dintre cele mai aglomerate drumuri din ţară, în condiţiile în care pe acea porţiune de drum se formează coloane pe kilometri, care însă nu sunt la fel de mediatizate cum sunt cele de pe DN1.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a anunţat că în data de 21.04.2016, a fost semnat contractul „Construcţia Variantei de Ocolire Mihăileşti - Relicitare”.

Contractul a fost atribuit în urma finalizării procedurii de achiziţie publică (licitaţie deschisă), Asocierii COPISA CONSTRUCTORA PIRENAICA SA - COPISA CONSTRUCTII SRL (Lider de asociere - COPISA CONSTRUCTORA PIRENAICA SA) şi are o valoare totală de 31.347.743,98 lei fără TVA (aprox. 7 mil. euro). Finanţarea proiectului este asigurată în mare parte din fonduri europene POIM - FEDR (75%) şi Bugetul de Stat (GOR 25%). Obiectivul specific al contractului este construcţia variantei ocolitoare a municipiului Mihăileşti în vederea asigurării traficului de tranzit. Durata contractului este de 36 luni din care 12 luni pentru Execuţia Lucrărilor, 24 luni Perioada de Garanţie.

Cu toate că proiectul este finanţat de fonduri europene, acesta se realizează acum după mai bine de patru ani de întârzieri, timp în care zeci de mii de oameni au stat blocaţi în coloane în perioadele cu trafic aglomerat.  

La sfârşit şi început de săptămână dar şi de sărbători parcurgerea celor aproape 80 km dintre Bucureşti şi Alexandria durează chiar şi cinci ore din cauza traficului aglomerat, iar cozile, ce se pot întinde pe kilometri, sunt for­ma­te la intrarea în Mihăileşti unde se face tre­cerea de la două benzi pe sens la una singură. Drumul Naţional 6 (Bucureşti - Alexandria – Craiova – Timişoara) este considerat a fi unul dintre cele mai aglomerate din ţară, cu valori de peste 16.000 de autovehicule la fiecare 24 de ore, dar şi unul dintre cele mai periculoase din cauza accidentelor dese care au loc pe acesta.

Proiectul iniţial pentru construcţia centurii ocolitoare a fost semnat, potrivit CNADNR, în data de 3 aprilie 2012 cu firma Contrat Ingi­neria y Obras şi reziliat de Compania de Dru­muri în data de 12 octombrie 2012. Proiectul evaluat la 33,4 mil. lei fără TVA, din care aproape 28,4 mil. lei de la Uniunea Europeană prin FEDR, iar diferenţa de 5 mil. lei de la Guvernul României viza construcţia unui drum de 3,18 km care să ocolească oraşul Mihăileşti.

Miza acestei centuri o reprezintă creşterea vitezei de deplasare a maşinilor de la 24,3 km/h în prezent la 85 km/h, pe lângă reducerea poluării aerului şi a poluării fonice. Cu toate că potrivit datelor CNADNR SA, pe tronsonul Bucureşti - Ghimpaţi al DN 6 circulă peste 16.000 de maşini pe zi, fiind unul dintre cele mai aglomerate drumuri din ţară, nu exită în acest moment un plan concret de extindere la două benzi pe sens sau măcar la o bandă şi jumătate (după modelul DN 2) pentru a fluidiza traficul.

în Masterplanul general de Transport este prevăzut un drum expres de 195 km pe ruta Bucureşti - Ghimpaţi, Alexandria, Roşiori, Drăgăneşti, Caracal, Craiova, ce ar costa 764 mil. euro fără TVA. Pe această rută ar putea circula până la 25.000 de maşini pe zi potrivit masterplanului. Pe de altă parte, nu este fixat niciun termen-limită pentru construcţia acestui drum.