VIDEO ZF LIVE. Geanina Stejar, Arthurt Hunt: Un director de fabrică din sectorul auto poate să câştige 7.000 de euro lunar

Autor: Cristina Bellu 28.04.2016

Expunerea la diverse medii şi culturi de business face de multe ori diferenţa dintre nivelul pa­chetului salarial al unui expat recrutat pentru o poziţie de top management şi al unui român.

În general, expaţii vin în România atunci când companiile pentru care sunt recrutaţi trec printr-o transformare majoră sau atunci când este vorba despre un proces de tip greenfield şi, în acest caz, multiculturalitatea reprezintă un avantaj, a explicat Geanina Stejar, principal consultant pe România şi Bulgaria în cadrul companiei de executive search şi consultanţă în resurse umane Arthur Hunt, prezentă la emisiunea de business ZF Live.

„Expaţii sunt scumpi, dar au avantajul unei multiculturalităţi, al unei expuneri la diverse medii şi culturi de business. De regulă, acordăm credit expatului pentru că, în general, a fost expus la mai multe lucruri decât am cunoscut noi, dar pe de altă parte, un manager de top român va şti mult mai bine cum să gestioneze conflictele dintr-o companie.“

Potrivit consultantului, pa­chetul salarial mediu pentru un român care activează în industria de automotive, aviaţie sau alte industrii poate ajunge la 2.500 de euro pe lună în cazul managerilor de calitate, a managerilor de pro­ducţie sau a managerilor de logistică. Pentru poziţia de di­rector de fabrică în industria de automotive un român poate să câştige în jur de 7.000 de euro pe lună, dar există şi excepţii.

„Dacă vorbim de o companie mare cum ar fi Delphi de exemplu care, iată, ajunge la 10.000 de angajaţi şi are mai multe fabrici în România, atunci, chiar dacă nu este expat, pachetul salarial ar trebui să ajungă la 10.000 -12.000 de euro pe lună.“

Pentru a se putea proteja împotriva unor eventuale conflicte interne care pot apărea atunci când o persoană aflată în poziţie de conducere părăseşte compania, Geanina Stejar este de părere că toate companiile ar trebui să aibă implementat un sistem trans­parent de management al perfor­manţei şi un plan de carieră pentru fiecare membru al echipei.

„Ideal ar fi ca în orice com­panie să existe un un succesor intern, o persoană care să cu­noască foarte bine istoricul com­paniei, care să cunoască istoricul problematicii din industria res­pectivă şi care să poată prelua la un moment dat, în caz de criză, o poziţie de execuţie.“

Aceasta reprezintă varianta ideală în care nu există un generator de conflicte. Un angajat intern este probabil cel mai potrivit din punct de vedere cultural cu compania respectivă. Conflictele apar în momentul în care managementul decide ca pentru o poziţie nouă în com­panie sau pentru o anumită înlo­cuire să recruteze din extern. Acest lucru se întâmplă de regulă atunci când are loc o plecare neaşteptată şi nu există potenţial pentru poziţia respectivă la oa­menii din com­panie. În acest caz, consultantul recomandă ca recru­tarea din extern să fie pregătită din timp.

„Planul extern de succesiune nu reprezintă o ameninţare pentru poziţia cuiva din companie, ci este o zonă de confort pentru un in­teres viitor. Te poţi uita în piaţă din timp după competenţele de care ai nevoie şi după profilul perso­nal al ma­nagerului vizat. Acest lucru se poate realiza foarte bine  cu aju­torul unui consultant extern“, a mai spus Geanina Stejar.

Arthur Hunt, companie cu acţionariat francez, este un jucător aflat în top 10 pe piaţa serviciilor de executive search, cu afaceri de 320.000 de euro anul trecut (cifră de afaceri consolidată, compania fuzionând cele două entităţi – Arthur Hunt SRL şi Arthur Hunt Consulting). Printre competitorii companiei de pe plan local se află KM Trust&Partners, Amrop, Pedersen&Partners, Leadership Development Solutions sau Stein& Partners.