Lidl a importat produse de aproape jumătate de miliard de euro. „Importăm, dar şi exportăm produse româneşti direct, fără intermediari“

Ziarul Financiar 30.04.2016

Retailerul german Lidl, prezent pe piaţa locală cu o reţea de aproape 200 de magazine de tip discount, a fost anul trecut al zecelea cel mai mare importator din România, aducând de pe alte pieţe produse cu o valoare de aproape jumătate de miliard de euro. Nemţii au şi exportat bunuri româneşti în valoare de 26 milioane de euro, realizate în parteneriat cu companii locale.

Reprezentanţii grupului german spun că modelul de business al companiei este diferit de al altor retaileri care lucrează fie direct, fie prin distribuitori parteneri. Lidl preferă însă să facă direct importurile de produse marcă privată.

Cum arată noile uniforme ale Tarom, semnate Cătălin Botezatu. Galerie FOTO

Cele mai ieftine locuri de vis unde puteţi călători. Destinaţii impresionante, la preţ redus! Galerie FOTO

Cele şase alimente pe care trebuie să le evitaţi cu orice preţ. Galerie FOTO

„Este important de precizat că Lidl România importă sau exportă produsele marcă proprie, după caz, în nume propriu, astfel încât nu apelăm la importatori intermediari sau distribuitori locali. De aceea, valoarea importurilor Lidl în topurile de profil este mai mare în comparaţie cu alţi retaileri, ridicându-se la aproximativ 485,9 milioane de euro în anul financiar 2015“, spun reprezentanţii companiei. Aceasta este pentru prima dată când oficialii Lidl oferă cifre privind valoarea importurilor, compania aflându-se de mai mulţi ani în topul celor mai mari importatori locali.

Mai mult, modelul de business al Lidl este diferit de al altor retaileri prezenţi în România în contextul în care mărcile private au o contribuţie de până în 30% în cifra de afaceri şi în portofoliul de produse al altor reţele. În cadrul discounterului german ponderea urcă la 80%. Astfel, pe rafturile magazinelor Lidl se regăsesc în principal produse Pilos, Cien sau Combino, toate mărci proprii ale grupului german. Acesta a fost modelul de business al nemţilor de la început şi de aceea valoarea importurilor este mai mare decât a altor comercianţi străini.

Acest model de business, care prevede contractarea unui furnizor pentru mai multe pieţe le permite nemţilor să obţină preţuri mai bune din volume mai mari de marfă, iar partenerilor le permite să îşi acopere anumite goluri în procesul de producţie.

Cele mai frumoase sate din lume. Destinaţii pitoreşti, îngheţate în timp, departe de zgomotul şi agitaţia marilor oraşe. Galerie FOTO spectaculoasă

Cel mai colorat maraton: cum arată Color Run de la înălţime. Galerio FOTO. VIDEO

Trebuie să încerci! Oaza din subteran: Cafenea, cinema 3D, restaurant la 120 de m adâncime. Galerie FOTO

Un loc rupt din altă lume şi alt timp. Galerie foto fabuloasă cu cel mai scump hotel de pe glob. Cum arată paradisul unde fiecare cameră a costat 7 milioane de dolari

„Modelul de business Lidl este unic în România (...). Aceste produse (mărcă privată - n. red.) sunt dezvoltate cu furnizori Lidl, atât la nivel de reţea, cât şi la nivel local.“

De altfel, Lidl realizează parteneriate cu furnizori, fie în România, fie pe alte pieţe, iar aceştia livrează marfa pentru mai multe ţări. „Realizăm majoritatea importurilor din pieţele Uniunii Europene, din ţări precum Germania, Polonia, Olanda, Ungaria şi Cehia.“

Totuşi, compania realizează şi local produse pe care le exportă, în anul financiar 2015 (martie 2015-februarie 2016) au fost exportate de Lidl România produse de 26,5 mil. euro, în special uleiuri şi grăsimi, produse din hârtie, peşte proaspăt, bere, produse de bază, de patiserie, brânzeturi, mezeluri sau dulciuri.

„Încă de la intrarea noastră pe piaţă, colaborarea cu furnizorii locali a fost o prioritate pentru noi. Am crescut anual numărul de acorduri încheiate cu aceştia. Modelul nostru de business ne-a permis ca, pe lângă includerea unor produse fabricate în România în oferta noastră, să contribuim şi la dezvoltarea furnizorilor noştri ca exportatori în alte ţări în care Lidl este prezent. În anul financiar 2015, am exportat prin intermediul câtorva zeci de parteneri produse româneşti în valoare de aproape 26,5 mil. euro.“

Produsele exportate, ca de altfel tot ce produce Lidl pe continentul european, sunt destinate tot pieţelor de pe bătrânul continent. Produsele care au plecat din România au mers către ţări precum Bulgaria, Grecia, Ungaria, Cehia sau Slovacia.

Printre cei mai importanţi parteneri de export ai companiei se numără Expur (producător de ulei), Ocean Fish (peşte), URBB (bere), Fabrica de Lapte Braşov (lactate), Tymbark Maspex România (sucuri/ snackuri) sau Murfatlar România (vin).

„În acest moment, avem zeci de furnizori alături de care am dezvoltat o colaborare de încredere şi împreună cu care am putut să aducem o mulţime de produse româneşti pe rafturile magazinelor Lidl din alte ţări. Şi în 2016, dezvoltarea relaţiilor cu furnizorii locali rămâne o prioritate pentru noi şi vom continua să creştem numărul de exporturi.“

Nemţii de la Lidl au intrat pe piaţa locală oficial în 2011 prin preluarea lanţului de magazine de tip discount Plus, cu 107 magazine la acel moment. Ulterior, nemţii

s-au extins cu magazine construite de la zero, ducând reţeaua la aproape 200 de unităţi.

Afacerile Lidl au fost de circa 800 mil. euro în 2014, iar oficialii discounterului spuneau că nu mai e mult până la pragul de 1 mld. euro, fără a înainta însă un orizont de timp. Lidl este parte a grupului german Schwarz, care mai deţine local şi Kaufland.