An record pentru Coca-Cola în România: afaceri de 2,1 mld. lei, profit de 243 mil. lei

Autor: Mădălina Dediu Panaete 11.05.2016

Coca-Cola HBC România, cel mai mare îmbuteliator de băuturi răcoritoare, a raportat pentru 2015 o cifră de afaceri de peste 2,1 miliarde de lei (472 mil. euro), în creştere cu 16% faţă de anul precedent, marcând astfel cel mai bun an din istoria de 25 de ani a companiei de pe plan local. Profitul net a fost de 243 mil. lei.

Rezultatul de anul trecut întrece chiar şi cifrele raportate de companie la nivelul anului 2008, când Coca-Cola a depăşit pentru prima dată în România pragul de 2 miliarde de lei afaceri. Compania din România face parte din grupul Coca-Cola HBC, companie controlată de familia David-Leventis, care deţine indirect 23,3% din titluri, urmată de The Coca-Cola Company cu 23,1% din acţiuni, potrivit celor mai recente date.

Creşterea businessului producătorului vine în contextul în care anul trecut vânzările în volum au crescut cu 11% şi au revenit pe plus după doi ani de scăderi. Anul 2015 a coincis şi cu reducerea TVA la alimente şi băuturi nonalcoolice de la 24% la 9% (începând cu 1 iunie), măsură care a impulsionat consumul. Impactul măsurii, dar şi vremea bună s-au văzut chiar şi în businessul Coca-Cola HBC în România, având în vedere că în primul semestru, când TVA era de 24%, compania a avut un avans al businessului de 9%.

Practic, în al doilea semestru, producătorul a raportat o creştere de peste 20% a businessului, potrivit calculelor ZF.

Anul trecut, brandurile din portofoliul companiei cu cele mai mari creşteri ale vânzărilor, de peste 20%, au fost Schweppes, Sprite şi Cappy Pulpy. Şi brandul fanion Coca-Cola a pus umărul la vânzările companiei anul trecut.

Pe de altă parte, îmbuteliatorul şi-a dublat profitul net anul trecut, până la 243 milioane de lei (55 mil. euro), conform calculelor ZF pe baza datelor furnizate de companie. Cu toate acestea, compania a fost la circa un milion de lei distanţă de rezultatul realizat în anul 2008. Însă, marja profitului companiei s-a situat la 11%, faţă de 6% în anul precedent.

Coca-Cola HBC România, liderul pieţei de băuturi răcoritoare, îşi menţine după rezultatul de anul trecut poziţia fruntaşă în clasament. Principalul competitor-PepsiCo nu a făcut publice rezultatele financiare pentru anul trecut. În schimb, Romaqua Group, singura companie cu acţionariat local care reuşeşte să se menţină în luptă cu cele două multinaţionale, a avut o creştere de circa 13% faţă de anul precedent.

Coca-Cola Hellenic este prezentă pe piaţa din România încă din anul 1991, iar în prezent are trei fabrici la Ploieşti, Timişoara şi Vatra Dornei, dar şi 14 puncte de distribuţie. Compania are peste 1.500 de salariaţi.