Două dintre cele mai mari tranzacţii ale ultimului an vor primi verdictul Concurenţei în maximum o lună

Autor: Cristina Roşca 24.05.2016

Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, afirmă că până la finalul lunii iunie tranzacţiile dintre Lactalis şi Albalact şi dintre Carrefour şi Billa vor primi verdictul Concurenţei.

„Cele două tranzacţii se află în analiză internă la noi şi până la finalul lunii iunie vom da un răspuns. Ştim că se grăbesc (cei de la Carrefour), însă nouă nu ne place să ni se impună termeni. Totuşi, vrem ca viaţa economică să îşi urmeze cursul, aşa că vom da un verdict până la finalul lunii viitoare.“

La finalul lunii decembrie grupul francez Carrefour a anunţat că a preluat operaţiunile locale ale supermarketurilor Billa, o reţea de 86 de magazine şi afaceri de peste 300 mil. euro. Tranzacţia, evaluată la aproape 100 mil. euro, este una dintre cele mai importante mutări de pe piaţa de retail, alături de preluarea Real de către Auchan şi cea a Plus Discount de către Lidl.

„Piaţa de retail este în continuare una concurenţială şi există mai multe motive să credem acest lucru. Astfel, reducerea TVA la alimente (la 1 iunie 2015, de la 24% la 9%- n.red.) s-a transmis către consumatori, creşterea preţurilor este mai mică decât în alte industrii, iar preţurile sunt mai mici decât în alte state din UE“, spune Chiriţoiu.

În comerţul alimentar din România sunt active peste 70.000 de chioşcuri şi alimentare, dar şi zece reţele de retail modern (cu tot cu Billa) şi două de tip cash & carry. Piaţa are o valoare de circa 17 mld. euro.

„Retailul alimentar, alături de pieţe precum telecom sau bancar sunt printre cele mai concurenţiale din România. În sistemul bancar, spre exemplu, situaţia s-a îmbunătăţit. La polul opus se află pieţe precum cimentul sau notariatul.“

Chiriţoiu spune că o altă traznacţie care îşi va primi verdictul în următoarea lună este Lactalis – Albalact. La sfârşitul lunii ianuarie, reprezentanţii Lactalis au făcut o ofertă de preluare principalilor acţionari ai Albalact – familia Ciurtin şi fondul de investiţii RC2, care au împreună 70,5% din titluri. La momentul acela valoarea companiei era de 407 mil. lei. Albalact este cel mai mare jucător de pe piaţa de lactate din România, iar pentrul anul 2016 compania a estimat o cifră de afaceri de aproximativ 456 mil. lei, în creştere cu 2,7% faţă de rezultatul înregistrat la finalul anului precedent.

„Vom oferi o decizie în următoarea lună. O să ţinem cont de faptul că este o companie listată la bursă şi vom da un verdict în afara orelor bursiere. Unul dintre indicatorii la care ne uităm este cota de piaţă cumulată a companiilor, cotă de piaţă ce nu trebuie să depăşească 40%.“

Chiriţoiu spune că la tranzacţia Lactalis – Albalact cota de piaţă se analizează la nivel naţional. La retail însă se ia fiecare magazin în parte şi se analizează, piaţa fiind cea aflată la circa 10 minute distanţă de mers cu maşina în jurul acestuia.

Ieri, Consiliul Concurenţei a lansat raportul de activitate pe anul trecut.