Castanul Bucurie Pură/ de Stelian Ţurlea

Autor: Stelian Turlea 26.05.2016

Până la 27 iunie, iubitorii de sculptură şi pictură abstractă pot vizita expoziţia lui Mircea Cristian Paul Goreniuc deschisă săptămâna trecută la Galeria Dialog a Primăriei sectorului 2 din Bucureşti.

Deşi foarte cunoscut în lume, Mircea Paul Goreniuc nu este la fel de ştiut şi în România, dovadă şi faptul că aceasta este prima sa expoziţie. S-a născut în 1942 la Bucureşti, şi-a făcut studiile la Academia de Artă din Műnchen şi la California State University din San Francisco, unde a obţinut cea mai înaltă diplomă – Master of Fine Arts in Sculpture with Great Distinction. Este stabilit în Statele Unite de 45 de ani, iar după 1990 a revenit de câteva ori în România. A avut 10 expoziţii personale în toată lumea (în America şi în Europa), a participat la 25 de expoziţii de grup, multe dintre sculpturile sale se găsesc în colecţii particulare sau în muzee importante.

Expoziţia deschisă la Galeria Dialog se intitulează „De la cioplitura în lemn la sculptura monumentală” (titlu sub care expune de la expoziţia a 40 de ani de creaţie, din 2006). Goreniuc a început să sculpteze rădăcini de copaci – zmei, iele, balauri, măşti impresionante, personaje precum Baba Cloanţa, Flămânzilă, Ochilă. Fănuş Neagu, care l-a cunoscut în 1968, când venise la redacţia revistei sale cu două raniţe cu sculpturi din rădăcini de lemn, i-a făcut un admirabil portret – „un tânăr înalt, brunet, frumos, parcă născut sub Poarta Sărutului lui Brâncuşi” – şi l-a numit „castan de Bucureşti”. La doi ani după acea întâlnire a plecat în Germania, a lucrat ca muncitor pe şantiere, a cioplit monumente funerare, dar a şi studiat, în America unde a ajuns foarte curând a fost tâmplar, a studiat din nou şi a trecut la sculptura monumentală. A obţinut cu lucrările sale foarte multe premii.

La expoziţia de la Galeria Dialog nu veţi vedea decât în fotografii scupturile sale monumentale. În schimb puteţi admira mai multe sculpturi mici în lemn, din prima perioadă, mai multe sculpturi abstracte mici, simfonii în spaţiu (dintr-o serie intitulată „Dans în spaţiu pentru pace”), multe bronzuri ale unor personalităţi ale lumii artistice şi culturale (între ele, Radu Beligan, Fănuş Neagu, Ion Lucian, Tudor Gheorghe, Sergiu Nicolaescu), dar şi chipurile Regelui Mihai şi al Reginei Ana. Faptul că Mircea Paul Goreniuc este conectat la stricta actualitate este sugerat de admirabila serie de sculpturi mici, realizate în acest an 2016 şi dedicate Europei – „Europa – Începutul sfârşitului”, „Coşmarul Europei”, „Deşteptarea Europei”, „Sfârşitul Europei” (toate bronz, gloanţe şi sârmă ghimpată), „Parlamentar european”. Priviţi cu atenţie lucrarea „European 2020”, sigur vă veţi întreba dacă e o premoniţie, în această perioadă în care întreg continentul stă sub controversa acceptării sau neacceptării cât mai multor emigranţi musulmani.

Toate aceste sculpturi mici sunt însoţite de două serii de picturi (acrilic pe mătase), şi ele de mici dimensiuni, intitulate „Intergalactice” şi „Galaxia mea”, fiecare amestec ameţitor de culoare care bucură ochiul şi sufletul; cele mai multe sunt numite „Bucurie pură”.