Andreea Paul (PNL): Cum ne tratăm analfabeţii şi pe cei care au părăsit şcoala timpuriu?
Peste o jumătate de milion de români sunt fără liceul absolvit, iar un sfert de milion analfabeţi.
Şcoala profesională este alternativa pragmatică pentru cei 541.244 de persoane fără şcoala absolvită, din care 245.387 de persoane analfabete în România. Aceasta este realitatea surprinsă de ultimele date oficiale disponibile la Institutul Naţional de Statistică. Reîntoarcerea la şcoală este o necesitate pentru aceşti români, pentru întreaga noastră societate. Continuarea studiilor în diferite forme de învăţământ precum şcolile profesionale, şcolile de meserii sunt soluţii realiste. Mileniul trei nu ne va ierta dacă această stare de lucru va continua: un cetăţean fără studii, fără cultură generală, fără aptitudini exersate şi verificate prin diplomă este o reală problemă a noastră, a tuturor.
Există multe piedici pentru cei care vor să îşi continue studiile - care ţin de lipsa banilor sau de vârstă -, dar există în mod aberant şi bariere de mentalitate.
Reîntoarcerea la şcoala gimnazială şi liceu, după caz, este o altă alternativă la dispoziţia doritorilor. Am discutat cu o mamă care la aproape 40 de ani îşi doreşte să se reîntoarcă la liceu şi să-şi susţină bacalaureatul. În cazul ei concret, sistemul de învăţământ public românesc a fost tare antipatic. În loc să fie în mod direct, uman, sufleteşte, sprijinită să se reîntoarcă în şcoală pentru a-şi termina studiile, răspunsul secretariatului a fost dezarmant: "pe unde ai hălăduit până acum? ce te-a apucat?..." pe un ton superior care te îmbie mai degrabă să întorci spatele şcolii decât să-i treci pragul. În situaţii similare în ţările dezvoltate, precum SUA, răspunsul liceului este "ne bucurăm mult să reveniţi! Este un moment de bucurie pentru noi şi pentru dumneavoastră şi vom organiza o petrecere de reintegrare în şcoală care să vă celebreze decizia!". E o mare diferenţă de atitudine care se naşte din dragul pentru şcoală şi care entuziasmează pe cei care doresc să-şi termine studiile, indiferent de vârstă.
Mulţi cred că părăsirea timpurie a şcolii este o problemă specifică etniei rome. Realitatea este alta: 70% dintre cei fără şcoala absolvită sunt de etnie română, 18% sunt romi, 4% sunt maghiari, iar restul sunt de altă etnie. Românii rămân dominanţi şi în rândul persoanelor analfabete, dar creşte ponderea etniei rome. Aşadar, 62% dintre analfabeţi sunt români, 27% sunt de etnie romă, 4% maghiari, iar restul alte etnii.
Cel mai mare număr de persoane fără şcoala absolvită se înregistrează în judeţele Iaşi (21.319 persoane), Bacău (19.306) şi Dolj (19.204). La polul opus se situează judeţele Caraş-Severin (6.663), Hunedoara (7.270) şi Covasna (7.271).
Cei mai mulţi analfabeţi găsim în judeţele Giurgiu (10.161), Călăraşi (9.795) şi Teleorman (9.226). Cel mai mic număr de persoane analfabete se înregistrează în judeţele Caraş-Severin (2.688), Sibiu (2.753) şi Alba (3.194).
Satu Mare este pe locul 25 în rândul judeţelor în ţară în această statistică a lipsei pregătirii şcolare.
În judeţul Satu Mare sunt oficial 11.438 persoane fără şcoala absolvită, din care 4.655 sunt analfabeţi. În ceea ce priveşte repartizarea persoanelor fără şcoala absolvită în funcţie de etnie, întâlnim următoarea situaţie:
o Români - 5.506 (48%)
o Maghiari - 2.228 (20%)
o Romi - 3.004 (26%)
o Restul sunt de altă etnie - 700 (6%)
Persoanele analfabete din judeţul Satu Mare sunt distribuite astfel în funcţie de etnie:
o Români - 2.003 (43%)
o Maghiari - 569 (12%)
o Romi - 1.874 (40%)
o Altă etnie - 209 (5%)
Judeţul Satu Mare se află pe locul 25 la nivel naţional, atât în ceea ce priveşte numărul persoanelor fără şcoală absolvită, cât şi în rândul persoanelor analfabete.
În topul localităţilor sătmărene cu cel mai mare număr de persoane fără şcoala absolvită se află municipiul Satu Mare (cu 1.482 persoane), Negreşti Oaş (673) şi Carei (435). La polul opus sunt localităţile Căpleni (26), Foieni (30) şi Ciumeşti (32). Surprinzător, Negreşti Oaş este localitatea sătmăreană cu cel mai mare număr de persoane analfabete - 316, depăşind chiar şi municipiul Satu Mare - cu 278 de persoane analfabete.
În Ţara Oaşului se înregistrează un număr de 3.072 de persoane fără şcoala absolvită (peste un sfert, adică 27% din totalul la nivel judeţean), din care 1.467 sunt analfabeţi (aproape o treime, adică 32% din totalul judeţului). Grupul de Acţiune Locală din Ţara Oaşului, organizaţiile neguvernamentale şi autorităţile locale trebuie să-şi asume această realitate a abandonului şcolar şi analfabetismului şi să activăm soluţiile alternative.
Situaţia de fapt trebuie să fie de urgenţă rezolvată. Un cetăţean fără carte este un cetăţean de mâna a doua, care va fi totdeauna prost plătit, va fi uşor de înşelat şi de manipulat atât de politicieni demagogi, dar şi de angajatori oneroşi, de cei care îi vor vinde produse îndoielnice. Fără şcoală, atuurile unor inteligenţe native deosebite şi ale puterii de muncă extraordinare înseamnă din ce în ce mai puţin astăzi, când întreaga lume se specializează, se pregăteşte temeinic şcolar.
Trebuie schimbată mentalitatea celor care vor să renunţe sau nu vor să se mai întoarcă la şcoală, dar şi mentalitatea şcolilor care trebuie să trateze cu foarte mare atenţie cazurile speciale. Cu orice preţ trebuie ca aceşti români să termine şcoala sau să o continue dacă au abandonat-o.
Trebuie activate soluţiile alternative, trebuie pornită o acţiune de convingere de la caz la caz a părinţilor care nu realizează importanţa pregătirii şcolare, trebuie constituite echipe de voluntari, de tutori, care să se ocupe de fiecare caz în parte, trebuie găsit sprijin financiar la nivel local sau judeţean, naţional sau chiar european pentru cazurile sociale.
Întreaga comunitate locală din Oaş şi din ţară trebuie să detecteze şi să reacţioneze în cazul analfabetismului şi abandonului şcolar. Împreună putem reintegra aceşti oameni pe deplin în societate.
Totul porneşte cu schimbarea atitudinii. Şcoala şi educaţia trebuie să devină mai atractive şi utile. Împreună reuşim!
Tabel nr.1. Topul judeţelor în funcţie de numărul persoanelor peste 10 ani fără şcoala absolvită
Nr. Crt. |
Judeţ |
Persoane fără şcoală absolvită |
1. |
IAŞI |
21319 |
2. |
BACĂU |
19306 |
3. |
DOLJ |
19204 |
4. |
GALAŢI |
18359 |
5. |
BIHOR |
18166 |
6. |
CONSTANŢA |
17785 |
7. |
PRAHOVA |
17113 |
8. |
SUCEAVA |
16869 |
9. |
DÂMBOVIŢA |
16587 |
10. |
MUREŞ |
16538 |
11. |
CĂLĂRAŞI |
16147 |
12. |
TELEORMAN |
15577 |
13. |
MUNICIPIUL BUCUREŞTI |
15006 |
14. |
VASLUI |
14928 |
15. |
BUZĂU |
14703 |
16. |
BOTOŞANI |
14669 |
17. |
TIMIŞ |
14397 |
18. |
IALOMIŢA |
14339 |
19. |
CLUJ |
13879 |
20. |
OLT |
13877 |
21. |
MARAMUREŞ |
13173 |
22. |
VRANCEA |
12969 |
23. |
GIURGIU |
12771 |
24. |
NEAMŢ |
12078 |
25. |
SATU MARE |
11438 |
26. |
ARGEŞ |
11382 |
27. |
ILFOV |
11317 |
28. |
BRAŞOV |
11279 |
29. |
BRĂILA |
10596 |
30. |
VÂLCEA |
10125 |
31. |
MEHEDINŢI |
9274 |
32. |
ARAD |
8512 |
33. |
SIBIU |
8462 |
34. |
BISTRIŢA |
8379 |
35. |
ALBA |
8328 |
36. |
GORJ |
8238 |
37. |
TULCEA |
8153 |
38. |
SĂLAJ |
7469 |
39. |
HARGHITA |
7329 |
40. |
COVASNA |
7271 |
41. |
HUNEDOARA |
7270 |
42. |
CARAŞ-SEVERIN |
6663 |
|
TOTAL |
541244 |
Sursa: INSSE, iulie 2016
Tabel nr. 2. Topul judeţelor în funcţie de numărul persoanelor analfabete
Nr. Crt. |
Judeţ |
Persoane analfabete |
1. |
GIURGIU |
10161 |
2. |
CĂLĂRAŞI |
9795 |
3. |
TELEORMAN |
9226 |
4. |
BIHOR |
9110 |
5. |
IAŞI |
9051 |
6. |
BACĂU |
8806 |
7. |
MUREŞ |
8498 |
8. |
GALAŢI |
8284 |
9. |
CONSTANŢA |
8106 |
10. |
DOLJ |
8106 |
11. |
DÂMBOVIŢA |
8093 |
12. |
IALOMIŢA |
8082 |
13. |
VASLUI |
7467 |
14. |
PRAHOVA |
7075 |
15. |
BUZĂU |
6817 |
16. |
VRANCEA |
6637 |
17. |
ILFOV |
6344 |
18. |
BOTOŞANI |
6281 |
19. |
TIMIŞ |
5854 |
20. |
SUCEAVA |
5696 |
21. |
OLT |
5566 |
22. |
BRĂILA |
5321 |
23. |
MEHEDINŢI |
4876 |
24. |
CLUJ |
4873 |
25. |
SATU MARE |
4655 |
26. |
NEAMŢ |
4464 |
27. |
ARGEŞ |
4368 |
28. |
TULCEA |
4343 |
29. |
MARAMUREŞ |
4234 |
30. |
COVASNA |
4024 |
31. |
ARAD |
3920 |
32. |
GORJ |
3906 |
33. |
BISTRIŢA |
3902 |
34. |
VÂLCEA |
3743 |
35. |
SĂLAJ |
3669 |
36. |
BRAŞOV |
3505 |
37. |
MUNICIPIUL BUCUREŞTI |
3342 |
38. |
HUNEDOARA |
3324 |
39. |
HARGHITA |
3228 |
40. |
ALBA |
3194 |
41. |
SIBIU |
2753 |
42. |
CARAŞ-SEVERIN |
2688 |
|
TOTAL |
245387 |