Ministerul de Finanţe a făcut „economii“ din deficit de 10 miliarde de lei. Principalele cifre ale bugetului consolidat în primele şase luni din 2016

Autor: Iulian Anghel 27.07.2016
Ministerul Finanţelor rămâne prudent în gestionarea bugetul din moment ce a făcut în prima jumătate din an „economii“ de cheltuieli ce trebuia contabilizate la deficit de 10,5 mld. lei.

Deficitul bugetar la şase luni din an este de 3,8 miliarde de lei, echivalent a 0,5% din PIB, faţă de programul privind repartizarea pe trimestre a cheltuielilor, care prevede un deficit fiscal de 1,9% din PIB, echivalentul a 14,2 miliarde de lei.

Cel mai probabil însă aceste aparente eco­no­mii sunt făcute pe seama amânării unor investiţii (sau neplata unora executate sau în curs de exe­cu­ţie), în condiţiile în care, cum era de aşeptat, chel­tuielile cu salariile au explodat (plus 10,7%, an/an) iar cele asistanţa socială s-au majorat pu­ternic, cu 8% faţă de primele şase luni din 2015. În primele şase luni din an cheltuielile de capital (in­vestiţii din buget) au crescut cu 31,4%, dar cele afe­rente programelor cu finanţare UE au scăzut cu 8%. În privinţa cheltuielilor de investiţii (chel­tu­ielile de capital şi din fonduri UE), acestea sunt cu 15% mai mari decât în primele şase luni din 2015. Ministerul Finanţelor nu spune însă cum sunt ele faţă de“program“. Cele 11 miliarde de lei chel­tuite în prima jumătate din an pentru investiţii înseamnă 29% din totalul cheltuielilor de investiţii programare în 2016 şi 58% din chel­tuielile pe care bugetul trebuia să le facă la şase luni, dacă acestea ar fi fost împărţite egal pe fie­care lună. Aici este, cel mai probabil, sursa defi­citului de doar 0,5% din PIB în S1.

„Cel mai probabil vorbim de prudenţă. Vor fi cheltuiţi banii spre sfârşitul anului, astfel încât să nu fie depăşit deficitul bugetar de 3% din PIB“, comentează economistul Adrian Codîrlaşu.

Pe de alt parte, şi veniturile din fondurile europene sunt mai mici cu 75% faţă de cele din primele şase luni din 2015, ceea ce înseamnă 3,2 mld. lei, adică cât aproape întreg deficitul înregistrat.

Veniturile la şase luni sunt în scădere cu 2%, an/an, dar veniturile fiscale au înregistrat un declin de doar 0,5%, ceea ce înseamnă că veniturile se menţin, în ciuda reducerii puternice a taxelor. Doar la TVA veniturile sunt în scădere simţitoare (minus 9,5%), o situaţie anticipată, de altfel, dat fiind reducerea puternică a taxei.

Ceea ce este de notat, în opinia economistului Ionuţ Dumitru, este ritmul de creştere a cheltuielilor şi“inversarea trendului“. Deficitul bugetar faţă de program este mic, dar, având în vedere ritmul cheltuielilor, el se va accentua rapid. De notat este că, în aceeaşi perioadă a lui 2015, am avut excedent, nu deficit. Apoi, în criză, cheltuielile de personal au fost restrânse. În primele şase luni din 2016 ele au crescut cu aproape 11% (de aştepat, având în vedere majorările salariale), dar acestea sunt cheltuieli care nu mai pot fi tăiate, nu sunt ocazionale, pentru că nimeni nu se va mai angaja în viitor, la nivel politic, să repete isprava din 2010, arată Dumitru.

„Atenţie, prin urmare la majorările salariale pentru că acestea devin cheltuieli permanente. Cât despre veniturile fiscale, ele vor fi, oricum, anul acesta la cel mai mic nivel din UE, iar la venituri mici, nu te poţi angaja la cheltuieli mari. Presiunea pe deficit va fi mare începând cu anul viitor.“

Pe cheltuieli pune accentul şi economistul Ciprian Dascălu:“Deşi ţinta de deficit bugetar pentru 2016 nu pare în pericol, execuţia din 2017 ar putea arăta un deficit considerabil mai mare având în vedere că bugetul este deja sub presiune, iar parlamentarii au venit cu planuri populiste de tăieri de taxe şi majorări de cheltuieli înaintea alegerilor de anul acesta“.

 

Principalele cifre ale bugetului consolidat în primele şase luni din 2016

 

1. Venituri totale: 108 mld. lei, însemnând

- minus 2,2%, an/an (minus 2,2 mld. lei)

- minus 3,4% faţă de programul de venituri pe primele două trimestre (minus 3,8 mld. lei)

2. Cheltuieli totale: 112,2 mld. lei, însemnând

- plus 5,5% an/an (plus 3,4 mld. lei)

- minus 11,3% faţă de program (minus 14,3 mld. lei)

3. Fonduri primite de la UE pe ambele cadre financiare: 1,1 mld. lei, însemnând

- minus 74% faţă de primele şase luni din 2015 (3,2 mld. lei)

4. Cheltuieli aferente programelor cu finanţate UE pe ambele cadre financiare: 5,7 mld. lei, însemnând

- minus 8% faţă de primele şase luni din 2015 (minus 514 mil. lei)

5. Cheltuieli de capital (investiţii din buget): 5 mld. lei, însemnând

- plus 31,4% faţă de primele şase luni din 2015 (plus 1,2 mld lei)

6. Cheltuieli de investiţii (de capital, din fonduri UE şi alte surse): 11 mld. lei, însemnând

- plus 15% faţă de primele şase luni din 2015 (1,2 mld. lei)

- 29% din totalul cheltuielilor de investiţii programate în 2016 în sumă de 37,7 mld. lei

- 58% din cheltuielile de investiţii ce trebuia realizate la şase luni, dacă acestea s-ar fi efectuat în sume lunare egale

7. Veniturile din TVA: 26,4 mld. lei, însemnând

- minus 9,5% (2,8 mld. lei), an/an, scădere uşor peste previziuni având în vedere că veniturile din TVA sunt programate să se reducă anul acesta cu 8,2% (5 mld. lei)

8. Impozitul pe profit: 7,7 mld. lei, însemnând

- plus 12,5% (853 mil. lei), an/an, lucru ce arată o evoluţie bună a economiei. Pe tot anul veniturile din impozitul pe profit sunt programate să crească cu 6%

9. Impozitul pe salarii şi venit: 13,3 mld. lei, însemnând

- plus 2,9% (300 mil. lei), an/an, cel mai probabil ca efect al majorărilor salariului minim

10. Încasările din accize: 12,9 mld. lei, însemnând

- plus 7,7% (925 mil. lei), an/an, situaţie determinată de majorarea volumului de vânzări de carburanţi cu aproximativ 5% în urma reducerii preţurilor cu aproximativ 12%. Pe tot anul veniturile din acciză sunt programate să crească cu 5,4%