Aurel Vlad la Berlin/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica 28.07.2016

Vineri, 22 iulie 2016, la Anaid Art Gallery din Berlin, avut loc vernisajul expoziţiei Silent witness” a artistului Aurel Vlad. Expoziţia poate fi vizitată în perioada 22 iulie – 10 septembrie 2016. Curator: Diana Dochia.

„Martor tăcut” este despre tăcere. Tăcerea implică adesea un strigăt neauzit, o  dorinţă de libertate şi neputinţă. Sunt momente în care tăcerea poate exprima mai mult decât o sută de cuvinte, declanşând adesea o luptă interioară, o presiune psihologică în care personajul este încarcerat. Tăcerea nu este sinonimă cu liniştea, deoarece liniştea înseamnă pace, seninătate, împăcare; pe când tăcerea este zbucium, nelinişte, constrângere. Tăcerea poate ucide.

„Martor tăcut” este despre condiţia umană plină de incertitudini, dorinţe, spaime, înălţări şi prăbuşiri. Umbra este martorul tăcut, umbra este cea care ne însoţeşte peste tot. Umbra ia forma corpului, ea ne aminteşte că suntem vii, în tăcere.

Corpurile acestea surprinse în atitudini chinuite, chircite, dorind să se elibereze din  cadrul unui zbucium interior sunt protejate de umbrele din tablă zincată. Omul şi umbra sa este poate una dintre cele mai tragice reprezentări. Umbra îl însoţeşte întotdeauna pe om într-o tăcere infinită, umbra nu-i răspunde niciodată, însă ea este cea care nu-l lasă singur.

„Lupta lui Iacob cu Îngerul” descrie unul dintre cele mai tragice şi conflictuale  momente din Biblie. Iacob este cel ce se va lupta cu Dumnezeu şi va fi binecuvântat sub numele de Israel, fiind considerat unul dintre străbunii poporului ales.

„Icar” este visul de a zbura, care se sfârşeşte prin moarte. Georges Bataille era de  părere că în sacrificiu victima este astfel aleasă încât perfecţiunea sa face brutalitatea morţii perceptibilă. Icar-ul lui Aurel Vlad este damnat pentru că a cutezat să se înalţe. Aripile sale, ce amintesc de aripile de Înger, sunt frânte. Zborul implică sacrificiul suprem.

Sculpturile lui Aurel Vlad oferă posibilitatea de a resuscita şi rescrie istoria sacră prin prisma neliniştilor personale.