Piaţa de leasing financiar a crescut cu 25% în primul semestru, la 1 mld. euro

Autor: Claudia Medrega 11.08.2016

Companiile de leasing financiar au acordat în primul semestru finanţări noi în valoare de aproximativ un miliard de euro, în creştere cu 25% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

La nivel de volume nou finanţate, toate categoriile de vehicule au înregistrat creşteri â, în special leasingul de vehicule comerciale uşoare care au avansat cu 62% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Vehiculele comerciale grele au avansat cu 22% an/an în primul semestru al anului, pe fondul consolidării ritmului de creştere economică şi revenirii pe creştere a sectorului transporturilor.
 
“Ne menţinem în continuare estimările de creştere a pieţei de leasing cu 15%-20% pe termen mediu, ţinând cont că suntem sub potenţial, valoarea activelor nou finanţate la finalul anului trecut reprezentând doar 1% din PIB. Însă, pentru a avea o creştere sustenabilă este nevoie de sprijinul autorităţilor în special pentru rezolvarea unor probleme administrative cu care se confruntă industria de leasing”, a declarat Bogdan Speteanu, preşedintele ALB-asociaţia societăţilor financiare.
 

Finanţările de autovehicule şi-au menţinut ritmul accelerat de creştere în prima jumătate a anului, fiind impulsionate de scăderea ratei la TVA, dar şi de ameliorarea semnificativă a pieţei muncii, atât în ceea ce priveşte numărul de locuri de muncă nou create, cât şi al evoluţiei pozitive a salariilor, potrivit informaţiilor transmise de ALB.

Estimările privind volumul finanţărilor de echipamente au crescut cu 25% faţă de primul semestru al anului precedent. Finanţarea echipamentelor agricole şi cele de construcţii a înregistrat creşteri ale volumului finanţat în jur de 10%, sub creşterea medie a pieţei şi sub potenţial. Finanţarea celorlalte sectoare ale economiei păstrează o pondere relativ constantă.
 

Sectorul imobiliar stagnează la acelaşi nivel redus ca şi în semestrul I din 2015, cu o pondere de doar 2% din total finanţări.

Cauzele principale care înfrânează creşterea sub potentialul real al pieţei leasingului financiar le reprezintă pe de-o parte impredictibilitatea legislativeă care determină amanârea unor decizii de investiţii din partea companiilor, dar şi difficultăţile de ordin operaţional şi administrativ cu care se confruntă companiile de leasing, în special în ceea ce priveste procesul de înmatriculare al vehiculelor.
 
Cea mai mare cotă de piaţă este înregistrată de firmele de leasing financiar subsidiare  băncilor, cu 81% din total, urmate de cele captive producătorilor cu 14% sş de companiile de leasing financiar independente, cu 5%. ALB reprezintă circa 90% din piaţa de leasing financiar din România.