O poveste incredibilă în America: O femeie inginer român a dezvăluit şi pus în discuţie calitatea automobilelor Tesla şi a fost dată afară imediat de celebrul Elon Musk

Autor: Bogdan Alecu 16.08.2016

Într-un articol publicat astăzi de Wall Street Journal legat de Tesla şi Elon Musk intervine şi numele Cristinei Bălan, un inginer proiectant de la uzina Tesla din California. Ea a dezvăluit faptul că problemele legate de calitate au crescut pe măsură ce producţia Tesla Model S a urcat. La începutul anului 2014 ea a văzut aliniate maşinile cu probleme la nivelul plafonului interior, unde au apărut rosturi tot mai mari, pe măsură ce producţia creştea. După ce Cristina Bălan a ridicat problema, a fost forţată să demisioneze, potrivit declaraţiilor sale consemnate de Wall Street Journal. După ce a părăsit Tesla i-a spus lui Elon Musk faptul că inginerii pun componente defecte în maşină, cu toate că ştiu despre probleme. Compania a refuzat orice comentariu pe această temă.

Articolul din WSJ aduce în discuţie faptul că Elon Musk, copilul-minune al industriei auto, anunţa de-a lungul anilor cifre spectaculoase pentru Tesla, dar când veneau rezultatele, acestea mereu ratau proiecţiile. WSJ aminteşte că dacă anunţi anumite ţinte pe care ştii nu le poţi îndeplini eşti pasibil de pedeapsă, potrivit legilor din SUA. 

În ultimii cinci ani, Tesla nu a reuşit să îşi atingă mai mult de 20 dintre proiecţiile pe care le-a făcut şi a ratat toate cele 10 ţinte propuse cu diferenţe de aproape un an, potrivit Wall Street Journal. 

În luna mai, Musk a făcut încă o proiecţie curajoasă, în stilul în care Tesla deja a obişnuit piaţa, şi a spus că va livra în trimestrul al doilea al anului 17.000 de vehicule. În luna iulie, Musk a anunţat altceva în stilul Tesla: A ratat ţinta estimată anterior şi a reuşit să livreze doar 14,370 de vehicule. Tesla a susţinut că scăderea se datorează faptului că o parte din maşini încă erau transportate către proprietari, care nu le primiseră încă la momentul raportării. 

În ciuda unui istoric de ţinte şi proiecţii ratate, Elon Musk susţine că nu a setat niciodata un prag nerealist. ”Niciodată nu am setat o ţintă prea înaltă dacă nu am specificat în mod clar că este nerealist”, a spus Musk. 

Tesla produce în prezent cele mai cunoscute maşini electrice de pe piaţă, ce au autonomii de peste 500 de kilometri, în timp ce restul constructorilor oferă cel mult 200 km, iar singurele maşini care ar putea surclasa Tesla, sunt abia în stadiul de concept la mărcile europene.

În România s-au vândut anul trecut 14 maşini Tesla Model S, iar în fiecare lună este livrată cel puţin o maşină pe piaţa locală, cu toate că nu există o reprezentanţă oficială.

Foto: Tesla Model S

(Sursă Video: CarBuyer)

Cristina Bălan, în calitate de inginer, a lucrat la unele dintre cele mai spectaculoase automobile proiectate vreodată precum consola centrală a modelului Audi R8, interiorul portierelor de la Porsche Cayenne, modulul bateriilor de pe Mercedes-Benz B-Class, dar şi cel de pe Toyota Rav4 EV. Din august 2010 şi până în aprilie 2014 a lucrat pentru Tesla unde a proiectat elemente de interior şi module pentru baterii. Înainte să de angajeze la Tesla a lucrat la Boeing iar în prezent şi-a fondat propria companie  de proiectare Tesseract Motors.

Cristina Balan, în vârstă de 35 de ani, a absolvit în 2002 cursurile Universităţii Transilvania din Braşov.

 

La ce maşini a lucrat Cristina Bălan

TESLA -- TOYOTA RAV4 EV -- Battery Team -- Module Design

January 2011

TESLA -- Mercedes B Class -- Battery Team -- Module design

January 2012

PORSHE CAYENNE -- INTERIOR DOORS

April 2007

AUDI R8 -- Middle Console

April 2007

HONDA -- Utsunomiya, Japan -- Instrument Panel

2006

HONDA -- Instrument Panel --MLX

2005

Nissan -- Front End module

2006

Chrysler Caliber -- Hatchback

2006

 

Cine este Elon Musk, miliardarul care a zguduit industria spaţială după ce a cucerit deja industria de maşini prin Tesla

Miliardarul american Elon Musk este pe val. După ce a făcut avere în IT prin dezvoltarea şi vânza-rea serviciului de plăţi online PayPal, Musk a pornit proiecte şi mai 
îndrăzneţe. Conduce mai multe companii pe care le-a fondat, cele mai importante fiind constructorul de maşini electrice Tesla Motors şi compania de transport spaţial SpaceX. Inginer şi antreprenor, Musk înfiinţează şi dezvoltă companii care răspund unor probleme de mediu, sociale şi economice ale omenirii. Deşi lucrează între 80 şi 100 de ore pe săptămână, Musk are cinci copii şi este sursa de inspiraţie pen-tru personajul Tony Stark în seria de filme Iron Man.

 

Elon Musk s-a născut În 1971 În Africa de Sud. Pasionat de computere, Musk a creat până să împlinească 12 ani un joc video, numit Blastar, pe care l-a vândut pentru circa 500 de dolari. Studiile universitare le-a început în Canada, de unde s-a transferat la Universitatea din Pennsyl-vania, unde a obţinut diplome în economie şi fizică. Ulterior a fost admis la Stanford, în California, pentru un doctorat în fizică.

Nu a apucat să meargă la cursuri decât două zile. La fel ca în cazul altor antreprenori, mediul uni-versitar nu-i asigura viitorului miliardar spaţiul necesar pentru a-şi pune în practică proiectele. În 1995, la 24 de ani, Musk a renunţat la doctoratul de la Stanford pentru a-şi lansa prima companie, Zip2 Corporation, un ghid online al oraşelor pentru versiunile de pe internet ale New York Times şi Chicago Tribune. Compania a rezistat cu dificultate şi a trebuit să vândă pachetul majoritar unor in-vestitori pentru 3,6 milioane de dolari. În 1999, Compaq Computer Corporation a preluat Zip2 pen-tru 307 milioane de dolari, lui Musk revenindu-i 22 de milioane de dolari. Antreprenorul originar din Africa de Sud avea 28 de ani şi era milionar. În acelaşi an a pornit o nouă companie.

Locul cu bani. În 1999, a lansat X.com cu 10 milioane de dolari din banii obţinuţi de pe urma vân-zării Zip2. X.com era un dezvoltator de sisteme pentru online banking, Musk fiind creditat cu inven-tarea metodei de transfer sigur al banilor folosind o adresă de e-mail a destinatarului. În 2000, X.com a cumpărat compania Confinity, care lansase un serviciu de transfer de bani numit PayPal. Musk a schimbat numele X.com/Confinity în PayPal şi s-a concentrat pe dezvoltarea plăţilor online. În 2002, eBay a cumpărat PayPal cu 1,5 miliarde de dolari, iar Musk a obţinut acţiuni eBay de 165 milioane de dolari din tranzacţie.

Explorarea spaŢiului. În 2002, antreprenorul a înfiinţat SpaceX (Space Exploration Technologies). Compania vrea să construiască cele mai avansate rachete şi navete pentru călătorii spaţiale, cu un obiectiv pe termen lung de a facilita explorarea şi colonizarea altor planete. Compania a creat Fal-con 1, prima rachetă cu combustibil lichid dezvoltată privat care a ajuns pe orbită, precum şi naveta Dragon. În 2012, Dragon a devenit prima navetă comercială care a andocat la Staţia Spaţială Inter-naţională. Compania lui Musk a primit un contract de 1,6 miliarde de dolari de la NASA pentru 12 transporturi de bunuri către şi dinspre Staţia Spaţială. În 2011, SpaceX a început să lucreze la un proiect al NASA pentru transportul astronauţilor. Primele zboruri cu oameni la bord sunt aţteptate în 2015. În 2006, Elon Musk a înfiinţat, împreună cu vărul său Lyndon Rive, compania SolarCity, spe-cializată în produse şi servicii pentru sectorul energiei fotovoltaice.

Tesla Motors. Proiectul cel mai important şi mai vizibil al lui Musk în prezent este Tesla Motors. Compania a reuşit să transforme autovehiculul electric din ceva excentric într-un produs de con-sum. Tesla construieşte modelul sport Roadster şi sedanul Model S, iar pentru viitor are în plan dezvoltarea unor maşini şi mai accesibile ca preţ.

Model S, cu un preţ de 70.000 de dolari, câştigă clienţi şi de la rivalii Tesla, spune Musk, şi reali-tatea confirmă: persoane care au deţinut în trecut Toyota Prius sau Mercedes-Benz E-Class cum-pără maşinile Tesla. Toyota şi Daimler sunt investitori la Tesla şi clienţi ai companiei pentru bateriile folosite la alimentarea maşinilor electrice.