Cum ajungi să ai propria benzinărie: „Trebuie experienţă în vânzări şi o garanţie sau un depozit cash“
Mai bine de 100 de foşti angajaţi ai staţiilor Rompetrol, al doilea cel mai mare jucător din piaţa petrolieră locală, dar şi persoane fizice care şi-au dorit să treacă la statutul de antreprenor, fără a prelua însă toate riscurile care vin din această „meserie“, conduc în acest moment o staţie apaţinând companiei petroliere. În total, Rompetrol are 138 de staţii proprii pe care vrea să le dea în administrare unor dealeri independenţi. Investiţia într-o staţie depăşeşte 1 mil. euro.
„Sunt două condiţii care trebuie îndeplinite de un viitor manager extern: parcurgerea unui program de instruire într-o staţie Rompetrol pentru a înţelege mai bine modul de lucru. A doua condiţie este asigurarea unei garanţii minime la preluarea staţiei. Nivelul garanţiei depinde de specificul staţiei preluate. Garanţia poate fi: o scrisoare de garanţie bancară, un depozit cash sau o ipotecă asupra unui imobil“, explică reprezentanţii Rompetrol, fără a preciza însă care este valoarea minimă a acestei garanţii.
Compania nu precizează nici dacă dealerul trebuie să cedeze un procent din vânzările lunare către Rompetrol.
La finalul anului 2014, Rompetrol a lansat un program de transfer al benzinăriilor din administrarea companiei în cea a unui dealer.
În linii mari, staţiile trec din sistemul COCO (company owned, company operated – controlat şi gestionat de companie) într-un sistem CODO (company owned, dealer operated), metodă de administrare prin care compania petrolieră rămâne proprietarul staţiei de alimentare, dar responsabilităţile privind organizarea activităţii curente din incinta staţiei sunt asumate de un dealer.
Potrivit informaţiilor transmise, în cadrul programului intră atât staţiile proprii Rompetrol, 138, modernizate de către companie conform noului concept de distribuţie lansat în 2013, precum şi noile staţii construite. Până în prezent sunt încheiate 110 parteneriate cu diverşi antreprenori sau foşti angajaţi ai staţiilor Rom-petrol, din care 100 sunt deja operaţionale.
„Principalul criteriu în selecţia managerilor de staţie externi (dealeri) este capacitatea antreprenorială, dublată de o vastă experienţă în vânzări. Încă de la începutul proiectului colegii noştri, şefi de staţie, au avut prioritate în selecţie, având în vedere experienţa avută deja în conducerea activităţilor. Principala contribuţie a partenerului care preia staţia Rompetrol împreună cu echipa de angajaţi este să asigure un management eficient al tuturor activităţilor, incluzând creşterea vân-zărilor.“ Rompetrol nu precizează dacă fiecare dealer are de atins anumite targeturi privind creşterea vânzărilor. De cealaltă parte, modernizarea staţiilor este suportată de companie. În plus, Rompetrol pune la dispoziţia partenerilor marfa din magazin şi carburanţii produşi în cadrul rafinăriei Petromidia.
Compania stabileşte în continuare standardele în baza cărora vor opera staţiile, derulează campaniile de marketing, organizează transportul mărfurilor în staţiile Rompetrol şi stabileste preţurile de vânzare.
„Administrarea locală a magazinului este în responsabilitatea dealerului: de la managementul comenzilor de marfă până la modul de control al pierderilor. Dealerul Rompetrol preia o afacere la cheie. Singura investiţie în noua afacere este garanţia pe care o depun la Rompetrol, ceea ce este încurajator pentru antreprenorii care nu dispun de suficiente surse de finanţare să înceapă o afacere.“
Trecerea benzinăriilor sub administrarea unor dealeri privaţi este un model adoptat de majoritatea rivalilor Rompetrol, Petrom sau MOL România având deja staţiile în acest sistem.
În România sunt circa 2.000 de staţii prin care se vând benzină şi motorină de circa 9-10 miliarde de euro anual.
Business-ul cu benzinării al Rompetrol este desfăşurat prin intermediul Rompetrol Downstream. Anul trecut, această companie a înregistrat afaceri de 8,2 miliarde de lei şi pierderi de 139 de milioane de lei.