Resurse umane: Ce trebuie să facă un manager pentru a fi liderul echipei, nu cel care doar dă ordine

Autor: Mihaela Pascari 11.09.2016
Pentru angajaţii din companiile locale relaţia cu managerul direct contează mai mult decât pachetul salarial atunci când sunt puşi în faţa deciziei de a-şi schimba locul de muncă. Astfel, cei care sunt recrutaţi sau pro­movaţi din interiorul companiei trebuie să aibă în „bagajul“ de cunoş­tinţe abilităţi precum perse­ve­renţa, pasiunea, iar pe alocuri trebuie să accepte şi să motiveze angajaţii atunci când eşuează.
 
„Liderii eşuează de foarte multe ori până să aibă succes şi acceptă acest lucru ca pe o experienţă de învăţare. Unii oameni pot fi frustraţi să vadă cum alţii reuşesc şi ei nu, asta pentru că managerii nu îi ajută să vadă că există şi o parte întunecată a succesului şi că este normal să greşim de foarte multe ori până să îl obţinem. Pe aceşti oameni îi putem pierde pentru că în cazul unor angajaţi, această frustrare poate conduce la blocaj“, a spus Simona Nicolaescu, managing partner în cadrul furnizorului de training Dynamic Resources Group.
 
În ceea ce priveşte perseverenţa managerilor, aceasta reprezintă abili­ta­tea de a-şi menţine cursul chiar şi în mo­men­tele tensionate din organizaţie sau echipă. „În ciuda numeroaselor critici pri­mite sau eşecurilor apărute de-a lun­gul tim­pului, adevăraţii lideri nu au re­nun­­ţat  niciodată la vi­sele lor“, a mai spus Simona Nicola­escu. Relaţia dintre angajaţi şi managerii lor superiori este im­­por­tantă atât pentru an­gajaţii care fac parte din tânăra ge­neraţie, cât şi pentru generaţiile ante­ri­oare, astfel, managerii tre­buie să se orienteze fie spre a deveni liderii demni de urmat de către o întreagă echipă, fie spre coordonatorul care doar ştie să dea ordine. „Relaţia cu şeful este direct legată şi de performanţa la job şi de satisfacţia profesională. In­dife­rent de generaţie, salariaţii confirmă că pot lua decizia de angajare pe un post nou dacă există chimie cu viitorul şef, dar şi că pot părăsi com­pania din cauza relaţiei ne­mul­­ţumi­toare cu şeful. Fiind la în­ce­pu­tul vieţii lor profesionale, ti­ne­­rele generaţii aşteaptă cu si­gu­ranţă ghidaj în activitate, inspi­raţie şi o bună relaţie infor­ma­lă cu responsabilul ie­rar­hic“, a spus Raluca Pârvu, business manager în cadrul com­paniei de consultanţă în ma­na­ge­ment şi resurse umane BPI Group.
 
Alte abilităţi pe care trebuie să le aibă sau să le dobândească un manager sunt cele de comunicare şi ascultare a angajaţilor din echipă.
 
„Managerul trebuie să fie autentic şi să încurajeze autenticitatea, însă să îşi controleze reacţiile negative atunci când este cazul. Relaţia şef echipă este bi-direcţională, fiecare dintre cele două părţi trebuie să-şi dorească şi să facă eforturi pentru o bună colaborare“, a mai spus Raluca Pârvu.
 
Printre greşelile pe care le poate fa­ce un manager promovat din cadrul or­ga­nizaţiei este o relaţie nepotrivită cu foştii colegi, iar pentru a evita compor­ta­mentul nesatisfăcător este necesar ca managerul să se implice în evenimentele echipei.
 
„Managerii nu trebuie să se izoleze în turnul de fildeş, ci să participe la evenimentele formale şi informale ale echipei, să ţină urechea deschisă la ce e nou, la ce este bun şi mai puţin bun în acti­vi­tatea lor. La fel, managerii urmăresc un rezultat, un obiectiv, însă este important şi cum îl obţin“, a mai spus Raluca Pârvu.
 
În ceea ce priveşte recrutarea candidaţilor pentru astfel de poziţii, Raluca Pârvu spune că susţine competiţiile din interiorul companiei, însă acestea nu sunt suficiente pentru a selecta persoana porivită acestui rol, nevoia de transparenţă fiind un aspect important când vine vorba de ocuparea poziţiilor respective. „Criteriile de selecţie trebuie comunicate clar, astfel încât să nu existe suspiciuni în companie legate preferinţele unuia sau altuia dintre şefi. Pe lângă criteriile cantitative, recomandăm introducerea unui demers de evaluare a competenţelor manageriale care obiectivează alegerea şi care permite evidenţierea corectă a motivaţiei diferiţilor candidaţi“, a menţionat Raluca Pârvu.
 
În acelaşi timp, Simona Nicolaescu este de părerea că, având în vedere că un manager trebuie să aibă o anumită viziune pentru a motiva angajaţii din organizaţie, aceştia trebuie recrutaţi printr-o evaluarea practică, dar şi prin recomandări.
 
„Aceşti oameni se remarcă uşor în companii, sunt acei oameni admiraţi de majoritatea şi dacă lansezi întrebări legate de recomandări atunci răspunsurile converg întotdeauna. Dacă trebuie recrutaţi, atunci un assessment practic combinat cu recomandări ar trebui să fie suficiente“, a mai spus Simona Nicolaescu.