Despre „Catedrala dezmoşteniţilor” din Piaţa Decebal, la kilometrul zero/ de Lucian Vasilescu

Autor: Lucian Vasilescu 16.09.2016

Cu câteva zile în urmă, pe maidanul-parcare de la kilometrul zero al Capitalei, Vasile Mureşan a prezentat celor care l-au însoţit (şi au fost oameni care au venit special pentru asta de la Târgu Mureş sau Iaşi) lucrarea de art-environment „Atingerea inefabilului”.

Vasile Mureşan semnează Murivale şi este pictor. S-a născut la Arcalia (Bistriţa Năsăud) şi, după ce a absolvit Universitatea Naţională de Arte, s-a stabilit la Bucureşti. Unde trăieşte, lucrează şi expune şi acum.

Despre povestea acestei lucrări am mai scris în Ziarul de duminică:

„Zidurile astea au purtat, vreme de mulţi ani, povara târgurilor agresive. În primăvara asta am zugrăvit zidurile cu var şi, deodată, s-a creat o stare de linişte şi de tihnă. Parcarea din faţa casei mele era murdară şi plină de gunoaie. Am curăţat-o de unul singur, fără ajutorul nimănui. Apoi am început să pictez pe zidul alb. Am făcut insolaţie, m-am oprit, apoi am continuat. Ca să fie frumos... Aşa cum este acum, spaţiul ăsta pare a fi un fel de Catedrală a dezmoşteniţilor” – Murivale

A făcut totul de unul singur, pe osteneala lui, pe timpul vieţii sale, pe banii lui. Ca să fie mai bine. Ca să fie mai frumos.

Murivale iubeşte câinii, iubeşte florile (îndeosebi stânjeneii), iubeşte pictura, adoră culorile. Al căror meşteşug îl cunoaşte la perfecţie. Murivale crede, probabil, că lumea ar putea fi mântuită (şi) prin culoare. Sau crede că pictura ar putea face din lumea asta măcar un loc mai frumos. Acum câţiva ani, la Căminul Artei, printre lucrări „tradiţionale”, Murivale a expus, la etaj, şi câteva tomberoane pictate. Şi saboţi de plajă încondeiaţi. La o vreme, la Galeria Orizont, a expus reinterpretări ale unor scene biblice pictate pe tablele unui acoperiş dezafectat. Dacă ar avea o scară înaltă, Murivale ar picta şi cerul în zilele cenuşii. Ca să-l facă frumos.

Lucrarea prezentată ieri în Piaţa Decebal este şi unică, este şi frumoasă, este şi importantă şi mai are şi o poveste interesantă. Cu puţin timp în urmă, pe când picta pereţii zidurilor ce împrejmuiesc maidanul, Murivale a fost abordat de o patrulă a poliţiei comunitare şi era cât pe ce să fie amendat pentru „pângărirea” spaţiului public. Atunci, în presă şi pe reţelele de socializare a explodat un lucru rar în zilele noastre: solidaritatea. Murivale şi-a continuat lucrarea şi a dus-o la capăt. De fapt, a dus-o la început: de acum, ea poate fi admirată de toţi iubitorii de artă şi de toţi cei care vor să vadă cu ochii lor cum „Atingerea inefabilului” poate transforma un paradis al gunoaielor şi al şobolanilor într-o spelndidă lucrare de artă ambientală.

Pentru munca lui de o vară întreagă, Murivale nu a cerut nimic, nimănui. Şi a căpătat pe măsură, adică fix cât a cerut: nimic. Unica lui răsplată ar fi să mergeţi cât mai mulţi să vă plimbaţi de-a lungul zidurilor pe care artistul şi-a atârnat sufletul. La kilometrul zero.