VIDEO ZF Live. Florentina Almăjanu, directorul general al UNSAR: Limitarea tarifelor RCA pentru transportatori va fi plătită de toţi asiguraţii din piaţă

Autor: Georgiana Mihalache 20.09.2016

„Sunt de peste 20 de ani în această piaţă, este una dintre perioadele cele mai dificile pe ca­re le traversăm. S-a ajuns aici pentru că nu s-au luat măsurile care trebuiau în 2010-2011.“

Măsurile din Ordonanţa de Urgenţă a Gu­ver­nului de limitare a tarifelor şi de stabilire a unui preţ de referinţă în piaţa asigurărilor auto obli­gatorii (RCA) pentru transportatori vor fi plă­tite de toţi asiguraţii din piaţă, iar con­se­cin­ţe­le prevederilor din proiectul legislativ vor duce la creşteri de costuri operaţionale, care se vor trans­fera în creşterea tarifelor, a de­cla­rat Flo­ren­­tina Almăjanu, directorul ge­neral al Uniu­nii Na­ţionale a Societăţilor de Asi­gu­rare din Ro­mânia (UNSAR) în cadrul emi­siunii ZF Live.

„Toate aceste măsuri, inclusiv de limitare a tarifelor, vor fi plătite de toţi asiguraţii. Dacă li­mi­tarea tarifelor pentru transportatori se în­tâm­plă şi va fi fixat un preţ, toate celelalte se vor regăsi în primele şi în tarifele la toţi ceilalţi par­ticipanţi la sistemul de asigurări. Nu avem o ana­liză clară a ceea ce se va întâmpla, dar cu si­guranţă va avea efecte sistemice în domeniul asigu­rărilor“, a spus ea.

Posibilitatea migrării creşterilor de tarife către alte categorii de clienţi a fost pusă şi de Au­toritatea de Supraveghere săptămâna trecută.

Reacţia Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare din România cu privire la pro­iec­tul Guvernului va consta în dialogul cu auto­rităţile şi prezentarea consecinţelor, urmând ca fiecare companie de asigurare să decidă strategia proprie.

„Cu siguranţă nu vom ieşi în stradă, nu este forma noastră de manifestare. Vom duce di­li­genţele necesare cu autorităţile şi le vom ex­plica care sunt consecinţele acestor decizii, pe termen scurt, mediu şi lung. Fiecare socie­tate va decide ce face în strategia de business pe care o are. Noi vom face diligenţele nece­sare, legislative, legale, tot ce este necesar.“

Florentina Almăjanu a explicat că la cal­cu­larea tarifului RCA contează în mare mă­sură dau­nele, în timp ce cheltuielile de achi­ziţie şi ad­ministrare se regăsesc în proporţie de 30% în pre­ţul poliţei de asigurare. Companiile de asi­gu­rări susţin că despă­gu­birile în contul vătă­mă­rilor cor­porale şi daunelor morale sunt prin­ci­palul fac­tor care influenţează prima la RCA şi care cau­zează cele mai multe bătăi de cap asi­gu­răto­rilor, în condiţiile în care nu sunt predictabile.

„În cazul vătămărilor corporale nu există nici­un fel de predictabilitate“, a declarat Flo­ren­tina Almăjanu. Soluţiile propuse de UNSAR pentru atenuarea problemelor din pia­ţa RCA vizează implementarea unor criterii de pre­dictabilitate în cazul despăgubirilor pentru vătămări corporale elaborate de Institutul Naţional de Medicină Legală. Totodată, UNSAR cere introducerea monitorizării de tip gps (telematics), pentru individualizarea com­por­tamentului şoferilor în trafic, dar şi luarea unor măsuri de creştere a siguranţei în trafic, pentru a diminua daunalitatea, în contextul în care media de accidente la un milion de locuitori în România este de 95, în timp ce media în Europa este de 52 de accidente.

„Sunt de peste 20 de ani în această piaţă, este una dintre perioadele cele mai dificile pe ca­re le traversăm. S-a ajuns aici pentru că nu s-au luat măsurile care trebuiau în 2010-2011, pen­tru că o parte dintre societăţi au practicat pre­ţuri de dumping, pentru că această dauna­li­tate este în creştere“, a mai spus Florentina Almăjanu.

Referitor la salariile medii nete din indus­tria de asigurări care au crescut cu 20% în iulie anul acesta faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, ajungând la suma de 4.400 de lei, în contextul în care salariul mediu net pe eco­no­mie este de 2.100, directorul UNSAR arată că forţa de muncă din industria de asigurări a înregistrat o scădere.

„Industria de asigurări s-a contractat ca for­ţă de muncă, ca resursă umană foarte mult pe aceas­tă presiune de scădere a costurilor, a cri­zei. Au ieşit aceste salarii ale multor oa­meni şi atunci media este calculată la un număr de oa­meni mult mai mic“, a afirmat Florentina Almăjanu.

Obligativitatea asigurărilor de răspundere ci­vilă, valabilă în toate ţările UE, protejează vic­ti­mele accidentelor rutiere şi impune limite de despăgubire plătite de societăţile de asigurare.